Recenze filmu Harry Potter a vězeň z Azkabanu

86%

Komentáře a recenze 96

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
9.5
O poznání vyzrálejší a dospělejší díl než ty předchozí,přesto však neztrácí typické Potterovské kouzlo,které mne už v úvodním díle očarovalo. Vězeň z Azkabanu je temnou podívanou,které dospělé publikum nadchne a dětské trochu poděsí. Příběhově patří právě tento díl mezi mé nejoblíbenější. Efekty a herci absolutně nejlepší!
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
10
Každopádně nejlepší "Potterovský" film s uhrančivou (až hororovou) atmosférou. Cuarón film konečně podal dospěleji než dětinský kolega Columbus a konečně se tak přiblížil kvalitám, filmového Pána Prstenů.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 594 bodů
9
Harrymu Potterovi a ostatním již je třináct let. Inu, léta pokročila a tak je potřeba pokročit i v jejich dalších dobrodružství. Třetí snímek je zase o něco více fantasy, avšak přeci jen se tvůrci ještě dosti drželi na uzdě. Ono i tak si dali na snímku dost práce a je to znát. Obsáhlou knihu převést do filmového scénáře není nic jednoduchého, ale viditelně se s tím poprali dobře. Knižní nadšence samozřejmě neuspokojí, ale film jako doplněk ke knize prostě funguje. Scénář je pevný, srozumitelný a kupodivu i přes rozumné tempo není hluchého místa. Na konci se možná v ději, kde se posouvá čas, sice někdo může ztratit, ale to chce jen více pozornosti. Takže co tu máme. Z vězení uprchl nebezpečný čaroděj, což přirozeně vyvolá obavy a strach. Ale je všechno tak, jak se jeví? Inu, to by nebyl Harry, Hermiona a Ron, aby se tomu zase nepodívali na kloub. Třetí dobrodružství v plné parádě a opět ve dlouhé stopáži. Ano, snímek má tradičně přes dvě hodiny a to se do dějství ještě ani všechno z knihy přenést nepovedlo.
Pete69
Pete69
32 609 bodů
7
Harry Potter, o tom se dá napsat jen málo, co už někdo neřekl. Tento díl už není tak dětský a začíná být pořádně temný. Rozhodně nejsem velkým fanouškem celé série, ale i pro mě má tato kouzelnická sága svůj půvab. Když se podívám na podivná zvířata, která děj předchází, zpětně bych nejraději všem HP přidal 10%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
8
Rána z čistého nebe! Po trapných přepisech veskrze netalentovaného Columbuse tvořených bez stylu, pouze pro rychlý zisk a určené jen typickým konzumentům bez vkusu, přišel tento osobitý a neotřelý film od Cuaróna. Hrdinové najednou mají charaktery, kouzelný svět má náboj a atmosféra je skvělá. Herci najednou umí hrát, a i když to někdy skřípe, je u nich vidět značný posun. Když si člověk uvědomí, že mezi dvojkou a trojkou uběhly jen dva měsíce děje, je změna stylu doslova nepředstavitelná - jako by šlo o jiný (lepší) svět. Nejlepší díl Harryho Pottera.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
8
Jiiný režisér a úplně jiný přístup k látce, díky čemuž začli brát Pottera vážněji i lidi, kterým první dva snímky moc nevoněly (třeba kdysi já). Temnější a atmosféričtější Harry, který byl tím zlomovým dílem v celé sérii, a ikdyž Cuarón už šanci v dalších dílech nedostal, ukázal směr, jakým se má zfilmování téhle knižní série ubírat...8,5/10
Fingon
16 896 bodů
10
Časová smyčka jedna báseň. A Hermiona.
Spooner
Spooner
15 878 bodů
10
Pro takové filmy bych zavedl speciální šestou hvězdičku u které by bylo napsánoo něco jako nezapomenutelné nebo neopakovatelné.Ne jenom že je tento díl o několik tříd lepší než jeho předchůdci ale je to snad i jeden z nejlepších dětských filmů všech dob a to jsem od takového režiséra jako je Alfonso Cuaron opravdu nečekal.Jeho Harry jde úplně jinou cestou než jeho předchůdci a jak je vidět tak si zvolil tu nejlepší cestu jakou mohl.Nejenom že není na knížní předloze závislý tolik jako Columbus ale hleavně je vidět jakou svobodu dává hercům.Jo to je ta hlavní změna hned vedle výměně režiséra.Na Daniela Radclifea se v minulých dílech nedalo koukat a koukejte co z něho vyrostlo.Ten snad povinně chodil na hodiny herectví nebo co protože hraje fakt na svůj věk docela dobře.Rupert Grint je taky docela dobrý ale nemá takového prostoru jako v minulých dílech.Nejlepší z dětských herců je ale Emma Watsonová která se do roli Hermiony úplně hodí.Taky nové tváře jsou vynikající.Michael Gambon nahradil důstjně Richarda Harise a troufám si říct že je i lepší než on.Gary Odlman je nejlepší Sirius Black kterého si dokážu představit.Emma Thomsonová nemá dostatek prostoru ale i tak je její role zahrána výborně.Ze všech nejlepší je ale David Thewlis.Ten si zahrál Lupina s takovou chutí a přesností že nad tímto ne moc známým hercem musím smeknout.Prostě Harry Potter je nejlepší rodinná zábava jakoo si umím představit a doufám že 4 bude stejně dobrá jako tento díl(ale nevím jistě jestli to Mike Newell zvládne).PS:Doporučuji v kině Oscar Imax je to fakt bomba
lamps
lamps
15 320 bodů
9
Columbusovo vyloženě rodinné pojetí v prvních dvou dílech mě dokonale ošálilo, takže tomuto vystřízlivění směrem k ponurejším a akčnějším pokračování jsem dlouho nemohl přijít na chuť. Ovšem po druhém, třetím a konečně i čtvrtém shlédnutí jsem nucen uznat, že Alfonso Cuarón odvedl skvělou práci a posunul celou sérii strašně moc dopředu. Tytam jsou nevinné tvářičky mladičkých studentů, humor věnovaný povětšinou mladšímu publiku a kouzelné prostředí nádherného bradavického hradu. Vězeň z Azkabanu nabízí v prvé řadě působivou dobrodružnou podívanou, filmařsky dokonale zvládnutou a gradovanou a především výborně zahranou( trio Thewlis, Oldman a Rickman rulez!!) . Cuarón k tomu navíc nepotřebuje papouškovat literární předlohu slovo od slova a odstavec po odstavci, nýbrž mu stačí vložit do příběhu i notnou dávku své vlastní fantazie, obestřít ji úchvatnými efekty, Williamsovou hudbou, velmi deprimujícím prostředím a samozřejmě chrchlajícími a nelítostnými mozkomory, na něž žádný neviditelný plášť neplatí, a máme to. Nejen úžasné převedení literárního díla na plátno, ale třeba závěrečná půlhodinka patří k tomu vůbec nejlepšímu, co kdy bylo v rámci fantasy žánru natočeno. Cuarón je frajer a zřejmě jeden z nejperspektivnějších tvůrců do budoucnosti..
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Chris Columbus byl zvolen jako režisér Harryho Pottera a Kamene mudrců i díky faktu, že po prvních dvou dílech Sám doma či Mrs. Doubtfire byl osvědčeným režisérem ohledně práce s dětskými herci, což u adaptování knih o Harry Potterovi byla alespoň zpočátku nutná disciplína. Při nalití čistého vína ovšem nikdo nezpochybnil fakt, že je Columbus přinejlepším velmi schopný rutinér, který sice dokázal v prvních dvou dílech Harryho Pottera svět J. K. Rowlingové přenést do filmové podoby, kdovíjak výrazným rukopisem ovšem ani Kamene mudrců a ani Tajemnou komnatu neobalil. Když tedy po Tajemné komnatě režírování série opustil, přenechal dveře svému nástupci. Režie Vězně z Azkabanu se nakonec chopil Alfonso Cuarón, který už tehdy mohl působit jako velmi zajímavá i trochu zvláštní volba. Pozdější režisér Potomků lidí, Gravitace nebo Romy ovšem udělal minimálně jedno - natočil nejvíce autorský Harry Potter film. Rodák z Mexika byl zvolen samotným Columbusem pro pozici jeho nástupce, i přes neznalost světa Harryho Pottera Cuarón nabídku přijmul a nechal se do světa čar a kouzel okamžitě začlenit. Cuarón poté dostal od samotné autorky Rowlingové povolení k pár změnám, které ovšem nesměli zabít duch původní předlohy. Bradavický hřbitov tak musel do koše, menší poklony Mexiku či sluneční hodiny naopak nebyli problém. Do jisté míry nejspíš i proto, že i když to vlastně během pár prvních minut nemusí být patrné, mezi ústřední témata Vězně z Azkabanu patří i čas. Vězeň z Azkabanu je v kontextu série o Harry Potterovi tím filmem, který začíná budovat most pro temnější a osudovější filmy série. I přes absenci Voldemorta se už zde rozmísťují šachové figurky, především je v kontrastu Kamene mudrců Tajemné komnaty Vězeň z Azkabanu o ždibec dospělejší, než jeho předchůdce. 13-letý Harry Potter ostatně načítá období pubertálního věku, kdy mladistvým cloumá hotový gejzír emocí. Které se ještě hůř snášejí, když je někdo v situaci jako Harry Potter. S absencí Columbuse a nástupem Cuaróna už jasně musela přijít nevyhnutelná změna, Cuarón ovšem již od počátku servíruje jeden audiovizuální nápad za druhým a vyvolává skrze ně dojem, že divák skutečně sleduje dění ve světě čar a kouzel. Ano, úvodní scéna s Lumos Maxima do jisté míry nekoresponduje s základním pravidlem o tom, že nezletilí kouzelníci nesmí mimo Bradavice kouzlit, stačí si ovšem počkat pár minut, sledovat jak Cuarón v jeden moment vytasí ruční kameru (kterou se Cuarón rozhodl aplikovat u většiny svého dalšího filmu Potomci lidí), při nafoukání tety Marge vytasí velmi kreativní sekvencí a po sekvenci se Záchranným autobusem už byla ruka v rukávě, kdy bylo jasné, že se Harryho Pottera chopil někdo s neskutečnou kreativní energií. A tu se pokusil třetímu přírůstku do filmové ságy o Harry Potterovi věnovat. Sice třetí dávka magického světa čar a kouzel, přesto obalena i motivy o pomstě a strachu. V podání Cuaróna sice tento Harry Potter nepřišel o řádku velmi humorných momentů (Vězeň z Azkabanu je paradoxně dost možná jeden z nejhumornějších filmů Harryho Pottera), s tím je ovšem i temnější a Harrymu Potterovi jde více pod kůži. Výhra tedy byla, že se Daniel Radcliffe, Rupert Grint i Emma Watson neprojevili jako castingové omyly století, naopak se ukázalo, že herecky zrají, do jisté míry i díky interakci se svými staršími hereckými kolegy. Potěšilo to především u Daniela Radcliffea, na kterém měla celá sága stát a v těch nejvíce vyhrocených momentech Radcliffe ukázal, že není o budoucnost série dvakrát velmi důvod se bát. V Cuarónově podání rázem i Bradavice působili jako více divočejší místo, John Williams (který se Vězněm z Azkabanu se sérii o Harry Potterovi rozloučil) poté dodal řádku parádních hudebních motivů, které, kdy se u některých těžko dá věřit tomu, že za některými motivy stojí vážně on (například hudební motiv Záchranného autobusu). Tohle pojetí Bradavic možná bylo v jistých drobných případech až příliš drobné, přesto potěší, že Cuarón skutečně zvládl Harryho Pottera pojmout výrazně po svém. I Vězeň z Azkabanu sází do jisté míry na detektivní vyprávění, které je plné několika zvratů, Cuarón navíc zvládl skvěle i hororovou atmosféru, především v momentě, kdy na scénu poprvé přichází Mozkomorové. Design Mozkomorů byl sice možná půvabnější až ve filmech Davida Yatese, Mozkomorové ovšem i díky své tajemné podstatě, připomínání těch nejhorších vzpomínek a touze po vysávání duše představovali hrozbu. Jakmile pak v jedné silné scéně definitivně dojde k vyřízení účtů, funguje v ní nejen husina, ale i emoce. Stejně jako v mnoha momentech tohoto Cuarónova vizuálního mistrovského díla. Michael Gambon přišel, aby v roli Albuse Brumbála nahradil zesnulého Richarda Harrise a rázem bylo snadné mít pocit, že se našla solidní náhrada, která si ovšem zákonitě Brumbála pojme zákonitě po svém. Gary Oldman se tu představil jako Sirius Black a vyvolal stejný dojem jako v případě toho, když se někde objeví Gary Oldman. A David Thewlis (jehož Remuse Lupina Cuarón úsměvně považoval za homosexuála a po Thewlisovi chtěl, aby Lupina zahrál jako homosexuálního tuláka) se projevil nejen jako nejideálnější učitel Obrany proti černé magii, ale i jako jedna z nejtragičtějších postav celého světa Harryho Pottera. Ještě štěstí, že se Thewlis nakonec skutečně v Kameni mudrců nechopil role Quirella, jeho pojetí Lupina (i přes nedostatek prostoru v nadcházejících filmech) bylo fantastické. Největší problém Vězně z Azkabanu tkví už v samotné předloze - hrátky s časem. Ano, to v kontextu filmového vyprávění též slouží k několika velmi kreativním a osvěžujícím vizuálním nápadům, hrátky s časem ostatně slouží i ke katarzi jednoho motivu. Přesto právě představení obraceče času působí jako krapet zbytečná vypravěčská berlička, kterou naštěstí Rowlingová dokázala obhájit natolik, že už se cestováním v čase v rámci budoucích dílů série Harryho Pottera nikdo nezabýval (s výjimkou divadelní hry Prokleté dítě, která ovšem zničila vše, co se o obracečích časů ví). Minimálně v kontextu filmové adaptace ovšem všechno to odkazování k času k tomu nevyhnutelně vede a Cuarón minimálně skutečně cestování v čase (pořád jednu z nejlínějších scenáristických i literárních berliček v historii) dokázal využít k várce kreativity. V kontextu vizuálních efektů je na tom Vězeň z Azkabanu v jistých ohledech nejhůř ze všech dílů, scenárista Steve Kloves se poté sice mohl i tentokrát předvést jako scenárista, který dokáže do filmového scénáře vecpat to nejdůležitější a (nezpochybnitelnou) vatu nechat odkráčet do zapadajícího slunce, do velké míry poté ovšem možná až příliš sází na domýšlení diváků (i když identitu tvůrců Pobertova plánku si nejspíš časem domyslí každý). S odstupem času je ovšem primárně zajímavé zamýšlet se, jak moc by celá filmová sága o Harry Potterovi mohla vypadat, kdyby (alespoň na nějakou dobu) u kormidla zůstal Cuarón. Ten sice odmítl nabídku vrátit se pro další film s podtitulem Ohnivý pohár a místo toho nezanedbat post-produkci Vězně z Azkabanu, v průběhu si ovšem stačí vzpomenout, jak moc působivě dokázal Cuarón natočit famfrpálový zápas, zápolení s Vrbou mlátičkou či konfrontaci vlkodlaka a velkého černého psa. Z vizuálních nápadů poté stojí za zmínku i (v kontextu vyprávění) chytrá práce s měsícem, neskutečně kreativní sekvence pojednávající o návratu v čase, různé kamerové průlety či skvělé závěrečné titulky. Cuarón se možná nechal do světa čar a kouzel zasvětit urychleně před startem natáčení, kouzlo tohoto světa ovšem dokázal prodat i za cenu osobitějšího pojetí. Cuarónovo uchopení minimálně dokázalo v mnoha lidech vyvolat zvědavost na další díly, i přes . Se vší úctou k Mikeovi Newellovi, Turnaj tří kouzelníků v podání Cuaróńa by asi bylo jiným audiovizuálním kafé. Cuarón dokázal v roce 2004 natočit neskutečně audiovizuálně hravou fantasy, kde fungovali i dospělejší (a pro budoucnost série nevyhnutelné) motivy. I kdyby Vězeň z Azkabanu pro někoho nepředstavoval TOP v rámci celé série, jeho důležitost zpochybnit nemůže.....