Za co Bože za co? Proč úspěšná divadelní režisérka Josie Rourke natočí takovou kravinu? Vzít dvě špičkové herečky a natočit dvouhodinovou nudu s odfláklou viktoriánskou výpravou, ano kostýmy jsou opravdu o několik století mimo, herečky zahalit, přidat scény gay sexu (zřejmě chtěla autorka překročit stokrát překročené tabu), občas odcitovat nějakou antickou repliku a bojové scény odfláknout bez kapky krve a jediného detailu. Mohla se před tím mrknout ke Gibsonovi na Statečné srdce nebo na Bessonovu Johanku z Arku, jak se to má dělat. Totální ztráta času a propadák roku. Sedmdesátková Marie, královna skotská je mimochodem skvělý film, který funguje i po letech.
I úplně zajímavé téma se dá filmově prosrat všemi možnými způsoby. Toto se týká i filmu Marie, královna skotská. V něm se měl objevit zajímavý souboj královny Alžběty a právoplatné dědičky Marie Stuartovny o anglický trůn, ve skutečnosti ale dorazila dosti podprůměrné zpracování téměř po všech stránkách. Nejde o nějaký velký konflikt mezi oběmi dámami, v celém filmu se setkají vlastně jen jednou. Především to ale všechno asi tvůrci chtěli brát vážně a vše působí spíše směšně. Nechci říkat, že se mi ten film nelíbil, protože pravděpodobně nejsem cílovka, Marie, královna skotská je totiž výrazně film jenom pro ženy. Problém ale není v tom, že bych byl muž, nýbrž v tom, že obsah je prostě hrozný plýtvání. Margot Robbie dokáže Alžbětu hrát a její make-up, který jí poprvé v kariéře dokázal udělat ošklivou je parádní. Celkový make-up a kostýmy táhnou film nahoru. Saoirse Ronan je spíš oukey, než výborná ale je to dosti o tom, že ve finále nemá co hrát. Jinak dorazila naprostá nedotažená věc po stránce scénáře a střihu. Hezký se na to sice díky kameře kouká, ale působí jako by spousta materiálů skončilo na podlaze střižny. Nevím co víc vlastně o Marii, královně skotské říct. Snad jenom to, že je asi dobře, že se nakonec nestala favoritem Oscarů, protože na to jednoduše a prostě nemá. Po tomto filmu jsem si navíc ještě více zamiloval tématicky podobnou Favoritku od Yorgose Lanthimose. Tohle je slabý odvar téměř ve všech bodech. Ale Margot Robbie je pořád skvělá!
"Historický film", který je extrémně ahistorický, plný nepřesností, dělaný moderním člověkem 21. století bez citu pro Zeitgeist. Paradoxně ty "nepřesnosti", které jsou nejviditelnější (a které divákům zjevně nejvíc pijou krev), mi ale vadí úplně ze všeho nejmíň. ** SPOILER alert! ->> ** Např. inscenace setkání Alžběty s Marií Stuartovnou (ke kterému ve skutečnosti nikdy nedošlo) vychází z představy Friedricha Schillera a je přiznanou fabulací, která nemá zásadní vliv na následnost děje, nic se z tohoto setkání dále neodvíjí. Nevadí mi, je to dobrá umělecká licence. Ještě víc lidem zjevně vadí černoši... Zajímavé... V 16. století v Anglii samozřejmě lidé tmavé pleti byli a byli dokonce velmi vyhledávanou "zajímavostí" mj. alžbětinského dvora (i když netvořili součást nejvyšších společenských vrstev, jak chybně/aktivisticky/lhostejně(?) ukazuje tento film). Ale v tomto ohledu mi rozhodně mnohem víc vadí, že v průběhu filmu Alžběta prochází vizuální proměnou, zatímco Marie vůbec nestárne... Historické nepřesnosti, které mi opravdu vadí, jsou ty, které běžný divák nevnímá na první pohled, ale které mají přímý vliv na vývoj příběhu: Lord Darnley nebyl součástí plánu na zavraždění Rizzia (žádný podpis nikdy neexistoval a Darnley nebyl nikdy ani obviněn); zobrazovaná úloha Johna Knoxe ve filmu je zcela mimo dobové reálie (nikdy se neúčastnil zasedání královské rady, nebyl dokonce nikdy součástí skotského královského dvora, Marii plamenně odsuzoval z cizoložství a zavraždění svého manžela atp. až po jejím sesazení...); Marie neměla skotský přízvuk, ale francouzský; Darnleyho homosexualita a Rizziho zženštilost jsou čistou efektní fabulací... Většina postav ve filmu je černobílá, plochá. Marie je vykreslena jako slabá žena a vlastně ani není moc zřejmé, proč by se jí měla Alžběta bát. Neustálé proklamování nástupnických nároků nestačí, necítil jsem reálnou hrozbu. Vlastně i ten závěrečný obrovský skok v čase a následná poprava se vlastně odehrála bez jasnější motivace a ve filmu vypadala více jako Alžbětin cynický plezír než důsledek Mariiny konspirace s Babingtonem. Přesto film celkem odsýpal a měl pár opravdu dobrých momentů. Nudou bych to nenazval. (Slabší 3*)
Na tento film jsem se těšil, protože se zabývá, pro mě, velmi zajímavou historií. Film se mi líbil, ale nelíbil se mi závěr, který tento příběh úplně mění. To mě opravdu zklamalo. Jinak je film celkem zajímavý.