Zlaté sošky neboli Oscaři se v Hollywoodu letos rozdají už po sedmadevadesáté. Stále se jedná o nejprestižnější filmové ocenění s potahem akademického snobství, kde se dílem musí hlasovat pro kulturní značky, které zrovna mediálně táhnou. Filmová pokračování alias sequely přitom v debatě o umělecké kompetenci celovečerních děl zaujímají speciální postavení – mainstreamová tvorba je jimi zasycená a jen málokteré se vyhne nařčení z prostoduchého ždímání osvědčených přísad. Jenže i sequel se někdy povede tak náramně, že jej i Akademie musí zohlednit. Nominaci na nejlepší film roku dosud obdrželo devět pokračování, z nichž pouze dva premianti zlatou sošku vyhráli.
Články 132
Jeden z pěti nejbohatších lidí filmové branže, režisér trilogií Pán prstenů a Hobit Peter Jackson, na tvorbu dalších celovečerních fikčních snímků možná nadobro zanevřel. Produkuje a jako scenárista se podílí na nadcházejícím filmu Hunt for Gollum, který natočí představitel Gluma Andy Serkis. Jackson, jenž se transformoval ve skvělého dokumentaristu, si sednul s webem Letterbox a mimo jiné prozradil, který díl z původní zbožňované trilogie Pána prstenů má nejraději. Možná překvapivě jde o prostřední Dvě věže.
Pán prstenů od Petera Jacksona nezůstal svébytnou filmovou klasikou moc dlouho. Sám Jackson devět let po Návratu krále vydal první část preqeulové trilogie Hobit a po další dekádě se ve Středozemi opět angažují Warneři, kteří distribuují aktuální anime premiéru Válka Rohirů a zastřeší také hraný nášup Andyho Serkise Hunt For Gollum. Producentka a scenáristka Philippa Boyens, podepsaná už pod původní trilogií, má ale v rukávu ještě spoustu nápadů pro anime i tradičnější epické formáty.
Na seriálovém kolbišti letos sklízel znovu velmi rozdílné ohlasy velkorozpočtový seriál Pán prstenů: Prsteny moci, tím ovšem letošní výlety do Středozemě neskončily. Svá práva na svět J. R. R. Tolkiena si samozřejmě úzkostlivě drží také studio Warner Bros., které nám ještě před plánovanou celovečerní honbou na Gluma přináší do kin poněkud netradičnější počin. Pán prstenů: Válka Rohirů (The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim) je totiž poctivým anime, jež vychází z asijských vzorů. Jak se tento nečekaný úkrok stranou povedl?
Akční filmy existují od raných let kinematografie, velkými pionýry kaskadérských šíleností byli mistři němé grotesky. Od úsvitu širokoformátových blockbusterů v padesátých letech se filmové atrakce stříbrného plátna předháněly v tom, jaké vykutálenější popření bezrizikové inscenace nabídnou. Všichni Bondové, Jackie Chanové či Cruiseové dodávají anonymnímu řemeslu prestižní tvář, kterou ale léta bez ovací tvarují stateční kaskadéři, smělí komparzisté a samozřejmě tvůrci, chrlící ikonické momenty, s nimiž brnkají na nervy pojišťovnám. Deník The Sun zveřejnil průzkum firmy Samsung, v němž dva tisíce respondentů pátralo po dvacítce největších kaskadérských kousků kinematografie. Vítěz nepřekvapí stejně jako spousta dalších zmíněných veličin. Přece se však najde minimálně jedno neprávem zaprášené jméno, jež hlasující opomněli navzdory jeho nadčasovému a racionalitu dodnes zpochybňujícímu přínosu.
V současnosti asi neexistuje diskutovanější seriál než Pán prstenů: Prsteny moci (The Lord of the Rings: The Rings of Power). Zatímco mnozí nemohou projektu, který vychází z děl J. R. R. Tolkiena, přijít už od první řady na jméno, spoustu fanoušků si počin díky povedenější druhé sérii získal. Jenže rozporuplné reakce se na sledovanosti podepsaly a nabízela se otázka, zda se další sezóny dočkáme. O tu se ale podle všeho bát nemusíme. Její potvrzení by mělo přijít co nevidět a tvůrci již nyní aktivně pracují na dalších příbězích.
Prsteny moci (The Lord of the Rings: The Rings of Power) nebyly v první sérii nikdy „špatné“, doplácely ale na přehršel dějových linií a pomýlenou snahu tvůrců vzbudit zvědavost publika zbytečnými záhadami. Stále se naštěstí jednalo o úchvatnou filmařskou práci, jaká mimo plátna nemá obdoby a během níž zjevně stovky lidí odvedlo maximální výkon. Pochvalu si zasloužil design světa, důraz na praktické efekty a ano, i celkem funkční práce s předlohou. Při sledování jsme tedy dostávali spoustu úžasných střípků nádherných scén a dobrých nápadů, které ale tak úplně nezapadly do sebe. Druhá série, svému apokalyptickému závěru navzdory, v tomhle ohledu přichází (prozatím) s happy endem. Je výjimečnou ukázkou toho, jak se může seriál vyšvihnout na zcela novou úroveň kvality. (V textu předpokládáme, že jste druhou řadu viděli celou, očekávejte tedy spoilery)
Druhá řada Prstenů moci ve své polovině výrazně převyšuje tu první a trailer na animovanou Válku Rohirů vypadá dost dobře. Zdá se, že ve světě Tolkienových adaptací se začíná blýskat na lepší časy. Největší otazník nyní visí nad podle všeho dvoudílným filmovým prequelem Pána prstenů, který s požehnáním a producentským dohledem Petera Jacksona připravuje představitel Gluma Andy Serkis. I díky přítomnosti osobností stojících za milovanou trilogií, včetně pořádné řádky původních herců, by veřejnost k Lovu na Gluma, chystanému na rok 2026, ráda cítila sympatie. Veškerou vstřícnost ale Serkis dost možná pošlape, pokud se skutečně odhodlá užít omlazovací AI, v praxi nesmírně kontroverzní nástroj, který veřejnost zpravidla hlasitě odmítá.
Jen pár herců a hereček srostlo se svou fiktivní postavou tak jako Ian McKellen s čarodějem Gandalfem, jehož si v průběhu minulých dvou dekád zahrál v šesti celovečerních filmech z trilogií Petera Jacksona Pán prstenů a Hobit. Studio Warner Bros. deset let po premiéře poslední části Hobit: Bitva pěti armád oznámilo vývoj nových celovečeráků ze Středozemě, přičemž ten první s názvem The Hunt for Gollum v režii Andyho Serkise dorazí už za dva roky. Pětaosmdesátiletý McKellen, jenž se zotavuje z ošklivého pádu na londýnském jevišti, prý dostal nabídku k další spolupráci, již nehodlá zahodit.
Mohutný animovaný snímek Pán prstenů: Válka Rohirů (The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim), který bude atakovat stopáž dvou a půl hodin, se pomalu chystá na svou prosincovou premiéru. To si žádá i první pořádný trailer. Ten krom poněkud 00s grafiky, která rozhodně vyvolá nostalgii po marketingu Jacksonovy trilogie, konečně nabízí i pohled na poctivou ruční animaci (samozřejmě s pomocí počítačů tam, kde byla potřeba) a dovoluje spekulovat o příběhu, jenž o stovky let předchází cestě Froda k Hoře osudu.