Recenze filmu Ples příšer

75%

Komentáře a recenze 13

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 065 bodů
4
Stačí si ve filmu párkrát zapištět a hned z toho máte Oskara. Přeceňovaný film s výborným Billy Bob Thortonem a uječenou Halle Berry. Za zmínku stojí jen překvapivě otevřená sexuální scéna.
Pete69
Pete69
33 086 bodů
8
Hmm... stroze natočené drama, jako řemen. Absolutorium před Billy bob Thortonem, za mě jeden z jeho nejlepších výkonů. Mužské oko si užije i krásnou Halle Berry v celé její kráse. Je to silný příběh, který netlačí na pilu a platí zde naprosto dokonale: "V jednoduchosti je síla." ..80%
kunafix
kunafix
20 052 bodů
10
Hodně pocitovej film, ale žádnou romantiku nečekejte. Halle Berry v zatím nejlepší roli, co jsem viděl - nehraje si na žádnou krasavici, takže make-up, stylisti ani drahý hadry nehrozí, spíš je z ní obyčejnej člověk, jako každej jinej, s klady i zápory (mezi klady počítám nádherně lidskou šukačku s Thorntonem a ne žádný romantický vošahávání podkreslený pomalou podělanou hudbou, kdy to všichni dělají, jak kdyby to viděli někde ve filmu) (mezi zápory počítám třeba to, jak nádherně seřvala a zmlátila svýho synka - každá matka někdy ujede - nebo jak se vožrala nebo bulela v nemocnici - to byl opravdu zážitek). Billy Bob jako vždy úlisnej hajzl, což mu jde a víc toho o něm neřeknu, protože si zaslouží být viděn. Jeho rasistickej tatík v podání Petera Boyla, kterej má super hlavu, je taky dost drsnej a dostane si co zaslouží, na rozdíl od H. Ledgera, kterej si sem tam zaplatí nějakou tu couru (která je mimochodem celkem solidně vodporná, ale to asi každá šlapka - ale ve filmu jsem to nikdy takhle realisticky ztvárněné neviděl - prostě jenom nastaví, přitom kouká z vokna, sbalí prachy a zas jde pryč) a pak se zastřelí před vočima svojí rodiny, kterou to teda zrovna nějak moc nesebere. Prostě jeden z nejlepších filmů poslední doby, jsem nadšen, což bývám málokdy.
Fingon
16 896 bodů
8
70%. Příběh nic moc, technická stránka výborná.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
9
Ples příšer má drsný scénář, který se chvílemi pěkně zadrhává pod kůži asi jako třísky pod nehty odsouzeného a nikoho a ničeho nešetří. Morální a etické konflikty jsou ve filmu kladeny nekompromisně jeden za druhým a těžká a tísnivá atmosféra rozhodně diváky s labilnější psychikou může pořádně rozhodit. Je však dost pravděpodobné, že pokud nepřistoupíte na tón filmu může vás úplně minout. Možná i to je důvod proč ho americký magazín Premiere zařadil na seznam nejvíce přeceňovaných filmů. Podle mého dost neoprávněně. Ples příšer natočil za 4 miliony dolarů a pečlivě si nastudoval téma. Dokonce se nechal připoutat na elektrické křeslo v cele smrti, aby si mohl s hrůzou v očích všimnout, že jsou rozdrásané od nehtů popravených. A rozhodl se, že tuto empirii během 111 minut přenese i na vás. Musel jsem to párkrát stopnout, ale hned tak na to nezapomenu.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
Marc Forster se možná v průběhu své kariéry neprojevil jako režisér s dvakrát výrazným rukopisem, jeho filmy ovšem spojuje schopné vyprávění a příběhy s hlubším poselstvím, kdy se umělecký přesah pokusil Forster přenést i do své bondovky Quantum of Solace či Světové války Z s Bradem Pittem v hlavní roli. V samotných počátcích se ovšem Forster specializoval na komorní dramata, kdy skutečně platilo, že každý jeho film jako Hledání Země Nezemě nebo Kryštůfek Robin vypadá tak trochu jinak. Kariéru mu ovšem nastartoval především jeho 2. film Ples příšer, který též vynesl Halle Berry Oscara za její herecký výkon a Berry se tak do dnešního dne stala jedinou afroameričankou, která se pro prestižní ocenění došla. Ples příšer by ovšem měl divákům utkvět v paměti i z jiných důvodů. Osobně mám Ples příšer zaškatulkovaný jako jeden z těch filmů, který jsem viděl jednou a už nikdy je nechci vidět znova. Ovšem ne kvůli tomu, že by kvality Plesu příšer byli otřesné. Spíše kvůli tomu, že Forster 20 let nazpátek natočil nepříjemné sociální drama s komplexním obsahem, které dokázalo nepříjemně reflektovat americkou společnost a zároveň jde poselství celého filmu schopně přeložit i pro diváka žijícího mimo Ameriku i v roce 2022. A vznikl silný film o přitahujících se protikladech, kteří v aktuálních bodech svého života potřebují sebe navzájem. Ples příšer jde z dnešního pohledu určitě prozatím vnímat jako jeden z nejpůsobivějších filmů o rasismu, které v 21. století vznikli. Dokáže totiž nutit k zamyšlení, dokáže vyvolat pachuť a především dokáže přijít i s tak trochu netradičním pohledem. Dvě stěžejní postavy neodlišuje jen barva kůže, ale také odlišné povahy a charaktery. Právě na vztah dvou ústředních postav se ovšem známé ´´ protiklady se přitahují ´´ dá naprosto adekvátně aplikovat. Komplexní postavy propojené komplikovaným pozadím, kdy je přeci jen nutná nějaká ta konfrontace s minulostí, aby se vůbec dalo uvažovat o nějakém světlém zítřku. Jestli je něco takového vůbec možné a zda budou dvě ústřední postavy skutečně v pořádku. Scénář dvojice Milo Addica/Will Rokos nespoléhal na vyobrazení stereotypů, naopak dokázal výstižně představit, jak to zhruba ve skutečnosti chodí. Ples příšer není jen filmem o rasismu, ale také filmem o komplikovaných rodinných vztazích, poučování se z předsudků a především i o tom, že přes veškerou snahu se chyby smazat nedají. Při sledování jde přitom snadno mít pocit, že Ples příšer možná vypráví dva-tři příběhy v jednom, dohromady ovšem vytvoří kompatibilní silnou mozaiku, která veškeré načaté motivy dohrává do funkčního celku. Billy Bob Thornton dokázal předvést svůj výrazný a přitom víceméně umírněný herecký projev, Heath Ledger poté dokázal, že si tehdejší pověst vycházející budoucí herecké hvězdy naprosto zaslouží. A pak je tu ta slavná Halle Berry, kde dodnes dochází k debatám nad tím, zda si Berry Oscara skutečně zaslouží. S odstupem času je ovšem nutné dodat, že Berry skutečně předvedla dost pravděpodobně svůj nejsilnější herecký výkon v kariéře a i když se na rozdíl od Thorntona vydala směrem více expresivního výkonu, člověk jí tu ženu na dně ovšem dokázal uvěřit, i když vedle Thorntona, Ledgera či Petera Boylea v roli rasistického patriarchy rodu Grotowskich její výkon vlastně s odstupem času zas tak silně nevychází. I vášeň mezí ní a Thorntonem je z dnešního pohledu neskutečně uvěřitelná, kdy i sám Thornton prohlásil, že natáčení sexuální scény s Berry působilo neskutečně opravdově. Tak moc, že existovali i spekulace o tom, zda nebyl vyobrazený sex autentický. Z Forsterova audiovizuální vyprávění přitom jde cítit schopná ruka, která umí vést herce, aby do svých výkonů dali všechno. Působivý vizuál kameramana Roberta Schaefera, spousty funkčně mrazivých momentů, kteří jsou podtrhují tu zoufalost a gejzír lejn a nakonec přeci jen alespoň i lehké představení formy naděje, že možná může být líp. Ples příšer přesto má k pohádkovosti daleko, je to totiž celé tak uvěřitelně krutý, přirozený a ukázkově zkurvený, že ani ten největší fanda Halle Berry by Thorntonově postavě neměl závidět tu realisticky působící roštovačku. I v ní se totiž skrývá něco shnilého. Nejde o dvakrát zásadní film, síla v něm ovšem prostě je. Neuvěřitelně lidská záležitost, která by klidně v neideálním lidským rozpoložení mohla vést k návštěvě kulky v mozku. Podobně jako Requiem za sen či Koně se také střílejí jde o film, který může snadno vyvolat deprese. A i když Forster nenatočil vyloženou pecku kráčejících ve stopách mistrovských děl Sydneyho Pollacka či Darrena Aronofskyho, minimálně se mu podařilo natočit záležitost, která dokáže nějakou dobu zůstat člověku v hlavě.....
Motinski
Motinski
7 786 bodů
8
Depresívny film ktorý vie zamávať s pocitmi bez zbytočného patosu. Realistický, osobný, ponúkajúci pár veľmi silných scén. (príprava na popravu, nečakané úmrtia) Halle Berry by som Oskara za toto nedal (v niektorých scénach som jej vôbec neveril) a najväčším ťahačom bol pre mňa jednoznačne Billy Bob Thornton. Vážne témy sú tu uchopené tak aby ich pobral hocijaký typ diváka. Piatú * nedám lebo koniec mi vyfučal do prázdna, čo je škoda pretože 90% filmu je intenzívnych ajkeď nečakajte že vám to pôjde rýchlo. Atmosféra a príbeh sa tu budujú pomalšie ako býva zvykom.
rkotvald
rkotvald
6 548 bodů
7.5
Když jsem dostal na tento film doporučení od kamaráda, které znělo : "Hej, vole, na to se musíš podívat, je tam jedna boží scéna, co se ti bude určitě líbit, aspoň mně se teda líbila...." , bylo mi hned jasné, že podle názvu půjde buď o trpasličí porno, kde ta celá scéna trvá hodinu a půl anebo o nějakou extrémně odvážnou scénu v normálním filmu. Naštěstí to byla druhá možnost (na trpasličí porno bych znovu už ten den náladu asi neměl). Nicméně jsem kromě poměrně dost překvapivě naturalistické a (i pro ornitofila jako jsem já) vzrušivé hekací scény dostal i opravdu hluboký film, kde jsem měl chvílema náladu napálit plnej počet. Herecký výkony špičkový, vývoje postav taky a hudba se vůbec neztratila (potěšilo asi 5 vteřin License To Kill od Dylana v auto rádiu). Jen mi chvílema vadilo brečící přehrávání Halle Berry, ale zase si to potom vyžehlila tou scénou, takže v pohodě. Nemám nejmenší problém a mohu doporučit všema čtyřma, pokud máte rádi kvalitní psychologická dramata.
mgss.
mgss.
3 441 bodů
8
85%
sQelle
sQelle
2 814 bodů
8
Překvapení za překvapením. Problém za problémem. Dojít až na dno a ze dna se odrazit snad nejdelší erotickou scénou ve filmu, co jsem kdy viděl. Pane Thorntone a pani Berryová smekám. Jinak Halle, TO BYL VÝKON.