martin-mickey-stusak
36 550 bodů •
10
Završení trilogie nazvané ´trilogie života´, což jasně naznačuje, že to není jen ucelený zábavný aspekt filmu, ale že v tom je také nějaká ta filozofie, v tomto případě ve spojení s mystikou. Specifikovalo se to tak, aby se současný konzumní divák dostal do dávné minulosti, kdy lidské tělo a lidské vztahy byly ještě v daném realismu tak nějak skutečné. Tak skutečné, že se s celým svým respektem dokáže postavit právě proti současné nereálnosti konzumní společnosti. Každá postava se prolíná s mystickým odkazem na literární dílo ´Tisíc a jedna noc´ coby arabské anonymní sbírky lidových pohádek, představující věrný obraz společenských poměrů, mravů a zvyklostí tehdejší doby. Poetika příběhu zaznamenává téměř nezvratný proces ztráty kontaktu se skutečným životem ve své vážnosti. Sny a sexualita jsou synonymem vyjádřením sebe sama chápané v širokém smyslu hledání v neuvědomění smyslu života. A jsme u jádra tématu. Smysl života ve své nevinnosti. Proto ta ohraničená sexualita, která svým vyobrazením vytváří některými kritiky až prohnaně erotickou oplzlost. Dnes je to už zcela běžné, ale ve své době byla nahota ve filmu tabu. Obzvlášť, když jsou u postav, tedy jak u žen, tak i u mužů, nasnímané také intimní partie, jak se prezentuje v tomto snímku. I tak je to zpracováno s veškerou opatrností, takže překvapivě ani tehdejší cenzoři nepovažovali sexuální scény za obscénní či morbidní. Snímek je to spíše pro náročného diváka, neboť, byť to tak nevypadá, je během sledování potřeba také kapánek přemýšlel kvůli správnému uchopení celistvosti díla.