Sam Raimi je ztělesněním filmařského amatéra, který „to dokázal“ ve velkém světě. Zároveň ale neztratil své nadšenectví a šarm tvůrce, jenž především miluje blbnutí s kamerou. Možná to zní jako něco, co by mělo platit pro mnohé filmaře, když se však rozhlédneme po branži, uvidíme překvapivě málo lidí, kteří by odolali vábení „serióznosti“, „vyššího umění“ či jednoduše nevyšuměli jako technicky kompetentní rutinéři, kteří zajedou do bezpečných kolejí. Dnes slaví milovaný režisér 65. narozeniny, připomeňme si tedy tři důvody, proč na něj nedáme dopustit.
Články 55
Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) patří pro fanoušky hororů a ikonické značky mezi nejočekávanější filmy roku. Pachuť po posledních rádoby filozofujících experimentech Ridleyho Scotta byla sice veliká, ze všemožných ohlasů, výtečných trailerů a poctivého přístupu režiséra se však zdálo, že právě Fede Alvarez vrátí vetřelčí ságu zpátky na koleje. Tento cíl ovšem nakonec splnil tak nějak napůl.
Tomu se říká důkladná a názorná propagace. Blížící se premiéru sci-fi hororu Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) nedávno doprovodilo představení popkornového kyblíku imitujícího design podlouhlé lebky Xenomorfa. Tvůrci očekávané sedmé části filmové série včetně režiséra Fedeho Alvareze či herečky Cailee Spaeny přišli s novými detaily na Comic-Conu v americkém San Diegu, kde pořadatelé přibližně šestiapůltisícový dav obdařili uklidňujícími maskami tzv. facehuggera, jenž ve filmech do těla obětí vpraví vetřelčí embryo.
Krev k hororům patří asi jako k lidskému tělu, na jehož velmi otevřeném mrzačení řada násilných filmů stojí. O extrémně krvavých a brutálních hororech většinou nepřemýšlíme jako o kinematografických skvostech, ale i jejich specifický příklon k divoké exploataci může oslovit značnou část publika. Společnost ostatně fascinují obrazy lidské smrti a tvůrci se dávno naučili předhánět v tom, jak učinit filmové skony co nejstylovější. Občas tak postavy pro samou krev potřebují vytáhnout deštník a bývá zjevné, že musíme brát v potaz nadsázku.
Dokážete si představit děsivější vesmírný snímek, než jakým byl roku 1979 první Vetřelec (Alien) od Ridleyho Scotta? A co takhle křížence s militantním festivalem hororu, jímž na Scottovu mašinerii klaustrofobního napětí roku 1986 navázal James Cameron, od režiséra nejkrvavějšího mainstreamového hororu minulé dekády? Fede Álvarez, tvůrce remaku Lesní duch (Evil Dead) a znepokojivého thrilleru Smrt ve tmě (Don't Breathe), v srpnu uvede pokračování vetřelčí ságy s názvem Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus), jež zatím sklízí ta nejlepší doporučení. Oba režiséři původních dvou filmů udělili své posvěcení, teaser by nahnal husí kůži snad i hadům a nově promítaný trailer na lasvegaském CinemaConu údajně ještě přitvrdil. Z herečky Cailee Spaeny, již připadla nevděčná úloha nástupkyně Sigourney Weaver, se pomalu stává ikona nové generace.
První záběry z očekávaného sci-fi hororu Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) nezklamaly a legendární série, která v tomto století pokračovala dějovými prequely v režii Ridleyho Scotta, se pod dohledem Fede Álvareze (Lesní duch) vrací ke kořenům. Zasazení příběhu mezi událostmi Vetřelce (Alien) a Vetřelců (Aliens), respektive do prostorů ocelové vesmírné lodi, dá ikonickému Xenomorphovi z nejděsivějších představ H. G. Gigera novou várku lidských obětí, jejichž původ a motivace mají vyplývat z jediného momentu v druhém Cameronově filmu. Tím však napojení na předchozí části podle Álvareze nekončí.
Bylo asi jen otázkou času, kdy i ti nejmenší čtenáři dostanou možnost poznat Ellen Ripleyovou. Disney nyní připravuje knížku, která by měla děti seznámit s Vetřelcem a jeho světem.
Hororová série Lesní duch (Evil Dead) poprvé vyděsila publikum roku 1981, avšak letošní pátý celovečerní projekt s názvem Smrtelné zlo: Probuzení si v kinech vedl ze všech předchůdců zdaleka nejlépe. Čtení z pekelného svazku Necronomicon pořád umí rozpoutat krvavý a napínavý teror a podle producenta Bruce Campbella, jenž ztvárnil protagonistu Ashe v původní trilogii a v seriálu Ash vs Evil Dead, je čas diváky a divačky ochromovat hrůzou daleko častěji. Nové projekty by tudíž mohly mít premiéry pouze s dvouletým odstupem.
Podobně jako jiné roztočené projekty, i seriálového Vetřelce zastihla nedávná stávka herců a scenáristů. Na rozdíl od jiných produkcí však tvůrci mohli v natáčení pokračovat, jen s omezeními.
Probíhající stávka scenáristů a herců zastavila natáčení řady očekávaných projektů. Seriálový Vetřelec mezi ně sice nepatří, i tak však tvůrčí tým připravované show nemá na růžích ustláno.