Atypická, nízkorozpočtová romance o podvodníkovi, který unese mladou dívku, aby jí mohl rodičům představit, jako svou ženu. Zvláštní a originální ale rozhodně ne pro každého.
Tak trošku divnofilm. Jeden exot a cesta, která vede ke zkáze, či ponaučení a dospění ? .. neprozradím. Popravdě jsem si film moc neužil, i když kladně hodnotím osobitost a jedinečné zpracování, které nejde střednímu proudu na ruku. Za mě je to 60%..
Na tento můví jsem se chtěl kouknout znovu, protože když ho dávali kdysi v TV, tak jsem u něho usnul. Tak jsem se na něho díval na PC a přibližně ve stejnou dobu jsem u něho usnul taky. To už nemůže být náhoda! Což ale neznamená, že se mi to nelíbilo. Zvláštností bylo to, že nevím, jestli to Vincent Gallo jenom hrál, nebo je takovej psycho normálně, ale pořád všechno opakoval a opakoval a pořád dokola (nedovedu si to představit dabovaný!). A ten jeho ksicht - ten by s ním mohl krájet maso na řízky nebo aspoň brambory na hranolky. Zpívání jeho otce, step-tanec té jeho holky, návštěva strip baru, povaha jeho rodičů, vztah mezi ním a tou unesenou holkou, vztah mezi ním a zpomaleným Goonem a to, jak se vlastně dostal do vězení - to všechno bylo tak prapodivný. Taky bylo dobrý, jak se vždy pomalu objevil obraz z minulosti uprostřed obrazovky. Co z toho všeho plyne? Je to zajímavej kousek, kterej ale není pro každýho. Láme se ve mě napůl divák nezávislýho filmovýho klubu ČT a napůl milovník podivnejch filmů. Nevím, co v tomhle převažuje víc. Asi posuďte sami... PS: líbí se mi komenřát Slarqueho: "Po seznámení s jeho rodiči začne vypadat jako docela normální člověk."
Únos z lásky nebo čiré touhy je námět starý jako lidstvo samo. Těžko asi naleznete otřepanější námět, ale pokud ho dovedete dobře zpracovat, může se z toho vyklubat parádní záležitost. Jako třeba film Buffalo 66 Vincenta Gallo. Film má klidnější tempo, spíš rezonuje evropskou filmovou scénu, a obsahuje řadu mimořádně silných momentů. Při sledování filmu se dočkáte řady romantických momentů, stejně jako horrorových výjevů, za které by se nemusel stydět ani samotný mistr David Lynch.
Ač je zde na webu uvedeno, že je to krom jiného komedie, tak Buffalo 66 není komedie v běžném slova smyslu. Takové filmy většinou nebývají označovány jako komedie, protože humor je zde spíše v podtextu. Divák necítí, že by herci odříkávali repliky, o kterých se vypočítavě soudilo, že by mohli diváky rozesmívat. Přesto je šance, že divák bude dobře baven právě díky onomu humoru. Podobný take bych vznesl třeba na Lighthouse nebo Festen. Po většinu času sleduje labilního nabroušeného týpka, který se chová hrubě k holce, kterou unesl s úmyslem, že jí donutí sehrát roli manželky, aby se zavděčil rodičům, kteří ho emocionálně zkurvili. To je samo o sobě poněkud absurdní. Přidává tomu však to, že ji střetne při tom, co se prvních 10 minut filmu snaží najít záchod, protože hrozně potřebuje na malou a nakonec ji nemůže vykonat, protože se mu týpek z vedlejšího hajzlu podívá na ptáka. To ho rozčílí. Chvíli pak nadává do buzerantů, načež z chodby zavolá domů, kde mámě nakecá, že má ženu. Po skončení hovoru však právě chytne a unese tu typku, která má očividně slabost pro hraničáře. To činí celou jejich romanci atypickou, zvláštní. Jejich vzájemná interakce má jistou poetiku mezilidské interakce, protože ona se ho mnohdy odváží provokovat, ačkoliv jí furt vyhrožuje. On se k ní chová jako k hadru, ale ona to s ním stejně táhne. Může se to zdát nesmyslné, ale takovou vztahovou dynamiku můžeme vidět i kolem sebe. Ač ji můžeme označit za toxickou a iracionální, tak ve filmu obsahuje i něco humoru (obdobně jako v případě Kdo se bojí Virginie Woolfové?), což napomáhá tomu, aby si tato poetika diváka jaksi získala. Na ní to totiž hodně stojí. Je to sice skvěle zahrané (Jak Gallo tak Ricci hrají skvěle - ona je navíc krásná), dobře natočené a vystavěné, ač příběh považuji spíš za funkční než strhující, napínavý nebo obecně silný. Jak říkám: Hodně záleží na tom, na kolik divák propadne té poetice.
Komedie? Píčovina je to! Gallo mě tedy vůbec nebavil. Někdo to srovnával s Jarmuschem. Vůbec! Ani omylem. Každý je lepší než Gallo. Dokonce si to chlapec i zrežíroval. Kokotina vysmaženého mozku. Kdo stojí za zmínku je Christina Ricci, ta si film ukradla od prvního záběru houpajícího se poprsí. Dobrý byl i "otec" a jeho zpěv.