Na jednu stránku poutavé ale na tu druhou pro tuzemského diváka nepříliš atraktivní drama, ukazující těžký život v náboženstvím protkaném Středním východě.
Velmi spletité a promyšlené drama na pozadí Arabských půtek a věčných válek. Ke konci jsem tušil, jak to asi bude a tak jsem silně překombinovaný snímek sice prohlédl, ale to nemění nic na tom, že jsem se do pátrání dětí po matčině nelehké minulosti doslova zažral.. pěkné.
Villeneuve si asi v těch šokujících závěrech libuje, protože i tady mě pointa celkem odrovnala. Ale do té doby jsem se díval na hodiny častěji než je slušné. K postavám jsem si nedokázal vytvořit žádný vztah a tak to vlastně bylo jenom čekání na konec. Ovšem na parádní konec. 6.5/10
Já opravdu nevím, zda je tento film pravda a je to hraný film, takže mě to až tak nepálí. Co mě ale pálí, že Požáry fungují jako temné psychologické drama beze zbytku a nabízí silnou pointu z dob antiky a pořád funguje stejně silně. Přiznám se, že se mi tento film hrubě nelíbil a podruhé se na něj dívat nehodlám. Jsem ale rád, že jsem ho viděl a jistě neprohloupíte, pokud se na něj podíváte také.
Villeneuvea jsem objevil letos ve Varech a jsem za to vděčný. Je to výborný vypravěč s citem pro tempo i emoce, příliš se neopakuje a přesto je jeho styl vždy poznat. Kameru má výbornou, s Turpinem nespolupracuje poprvé a zvládají zaujmout a zároveň udržet ego na uzdě. Scénář Požárů trochu zavání konstruktem, ale je to jedna z nejlepších adaptací divadelní hry, nezavání ukecaností a rozhodně má přesah. Herci jsou dobře vedeni a snad kromě trochu tápajícího Maxima si zaslouží jen chválu. Určitým kanadským trademarkem se stává zpomalená chůze za zvůků chytlavé hudby (zde fungují Radiohead). Takže pokud chcete vidět inteligentní film, jenž je divácky přístupný a bude ve vás dlouho rezonovat, běžte na požáry - nebo si sežeňte jiného Villeneuvea:-) Jedna rodina, mnoho osudů, velký příběh a důkat o tom jak je svět malý a krutý... 90%
Poslední kanadský celovečerák, než se Villeneuve uchytil v ačkových amerických vodách. A že mu tentokrát byla západní civilizace málo, tak zasazuje svoje vyprávění do oblasti Blízkého východu, kde ve válce sužovaném Jordánsku spojuje nešťastné osudy jedné dlouho rozdělené rodiny.. Zničená sídliště, lidé žijící ve strachu a smrt číhající na každém rohu.. Požáry jsou výtečné, když tvůrci vykreslují prostředí, nebo dokud ukazují rozdělenost obyvatel na základě náboženství, v níž nevíte, kdy Vám může křížek na krku zachránit život a kdy ho zase zhasnout. A v téhle nestabilní oblasti si s Vámi budou tvůrci hrát, aby jste spolu s rozházenými postavami došli cíle.. Silné scény těžící ze zvěrstev konfliktu, ale nezvládá přenášet do osobních rovin, ve kterých zoufale tlačí na hrnoucí se příběh. Požáry jsou neobvyklý pokus dnes už spíše vizuálem posouvajícího se režiséra uhranout scénářem.. Ale nejen, že mě ani jednou nepřesvědčil o potřebě vidět skládačku ve svém výsledném tvaru, ale nakonec nabídne tak absurdně tragikomický závěr, že to v takhle surovém obalu zkrátka nepotřebuji a vlastně celé tohle spojení vrstev filmu mi nesedí.. Irony is bitch, isn't it? 60%
Villeneuveovi dokáže natočit věru působivé filmy, ale Incendies mě jenom nudili. Prvních 40 minut vyloženě napíču. Nějaká Arabka tam plave, chodí, jezdí, prostě pátrá v minulosti své matky aby našla svého bratra a otce. Zprvu je odkrývání informací naprosto nezajímavé. Arabka ve statickym záběru nějaký nevzhledný krajiny blízkého východa přijede, někomu ukáže fotku a zeptá se, jestli poznává tu ženu. Ten někdo řekne, že ji nepoznává, ale muže ji odkázat na nějakou budovu, zdravotní sestru, školníka... Podle mě lze vytvořit působivě každou scénu a vyšperkovat každý dialog. Tohle je pravý opak. Celé je to přiliš střídmé, neinteresantní a festivalové. Po 50 minutách je na nevinných spácháno násilí a zjištěje se, že život matky byl poznamenán pěknými sračky, které by neustála, kdyby nebyla ženou pevné vůle. Jenže ty postavy a dialogy, které pronáší nevzbudili ani špetku mého zájmu. Postavy (jak matka, tak její děti) mi byly ukradený a finální rozuzlení na mne vůbec nezapůsobilo - a to jsem ho nečekal, ač uznávám, že si ho předvídati lze. Ani z toho příběhu se tedy nic moc nevyklubalo. Na mne to vůbec nefungovalo. Nedotko se mě to emočně, protože mě film do svého děje nevtáhl. Je přiliš nudné. Uznávám, že to není film pro mě. Objektivně bych tomu dal 2/5, ale vzhledem k tomu, jak nezábavný a neinteresantní ten film byl, tak nevím, proč by se na něj měl někdo vůbec dívat. Nic jsem z toho neměl. Vzhledem k tomu, jakých sraček se film dotýká, tak myslím, že by mu slušel mnohem surovější kabátek. Denis byl však střídmí i co se násilí týká. Nepřijde mi, že by divák z tohohle filmu mohl něco mít, pokud se mu tedy nějakým mně záhadným způsobem nepodaří naladit na jeho vlnu.
Smrtí příběh nikdy nekončí. Vždycky jsou stopy a nezbývá, než jen pátrat. Tedy v případě, že chcete splnit přání někomu tak blízkému, kdo byl ve skutečnosti někým jiným, než za koho jste ho měli. Aneb OldBoy tak trochu z jiné perspektivy. Škoda jen té přísné doslovnosti na samotném konci. Metafora 1+1 by naprosto stačila. Tady se naplno zrodil talent D. Villeneuvea a pokračuje (prozatím) dodnes.
Úžasná režie i scénář. Denis Villeneuve je génius. I přes pozvolný rozjezd je nutné dávat dobrý pozor, protože informace si sbíráme postupně a dramatický příběh, časově nelineárně vyprávěný, graduje. Jeden z nejsilnějších filmů vůbec.
Pokud se dotýká aktuálních témat, má režisér a scénárist dvě možnosti - buď se bude snažit být maximálně nestranný a může natočit něco zajímavého nebo bude zdůrazňovaj jen některé momenty a potom stvoří pouze politickou agitku. V tomto případě jde o druhou možnost. V příěhu založeném na nekonečných náboženských sporech na Blízkém východě vidíme mnohokrát násilnosti křesťanských milicí, ale ani jednou "protiakce" muslimů. Pokud se podívám na reálnou pozici křesťanů v této oblasti, spatříme výrazně jiný příběh. Samotný děj mi přijde také dost přitažený za vlasy. Autor se chtěl popasovat se starým Sofoklovým dramatem, ale jeho verze je příliš překombinovaná a chování osob je až příliš nepravděpodobné. Přestože chápu odlišnost mentality semitů, jednání hlavních hrdinů mi přijde stejně přehnané.