Nežijí už 65 milionů let, ale věčný pokoj dinosaurům nikdo nedopřeje. Jurský park byl roku 1993 natolik výrazným technickým milníkem a navrch skvělým dobrodružným blockbusterem, že po jednatřiceti letech přichází na řadu už třetí zážeh pravděpodobné trilogie – po Spielbergově originálu, který následovaly filmy Ztracený svět (1997) a Jurský park 3 (2001), se ke slovu od roku 2015 dostal třídílný Jurský svět. Ten nyní pokračuje kvapným rebootem Jurassic World: Rebirth z pera scenáristy původního filmu Davida Koeppa a od režiséra Garetha Edwardse (Stvořitel), v němž se Scarlett Johansson na nové fotce připravuje na neuvěřitelné množství všemožně zasazených scén a napínavé i zábavné akční momenty.
Články 6
Natočit film je pořádná řehole. I když hlavní slovo má mít režisér, zvlášť u studiových produkcí se názory střetávají, představy se vyvíjí a původně dosazení členové štábu či obsazení z různých důvodů nemohou na projektu pokračovat. A tak se nadstavbové miliony dolarů občas musí vrhnout do přetáčení už pořízeného materiálu, což je v Hollywoodu naprosto běžnou praxí s různícími se kvalitativními efekty. Kuloáry nedávno pročísly zvěsti o masivních dotáčkách Baleríny ze světa Johna Wicka, jejichž drastičnost vůči přínosu režiséra Lena Wisemana sice zákulisní zdroje posléze mírnily, ale o zajetých praktikách věčně nespokojených studií říkají své. Pojďme si nastínit stručnou historii významných filmových přetáček, v angličtině nazývaných reshoots, které za pět minut dvanáct proměnily slavné filmy a občas i kulturu jako takovou.
Studio Universal Pictures má naspěch. Loni sice zažilo rekordní sezónu a jeho celkové tržby z kin převýšily díky animáku Super Mario Bros. ve filmu či Oppenheimerovi i jindy nezdolatelného Disneyho. Hitem byl o rok dříve také Jurský svět: Nadvláda (Jurassic World Dominion), zatím poslední střípek ze série odstartované Jurským parkem (Jurassic Park), která je z kasovního hlediska hollywoodskou stálicí. Navzdory miliardovým tržbám ale velké vyvrcholení hexalogie generovalo tak tristní kritické přijetí, že o dinosauří budoucnost se všichni bojí. Scenárista originálního filmu Stevena Spielberga David Koepp a režisér Gareth Edwards tak už sepsali a natočili pokračování, které prvními fotkami se Scarlett Johansson či Mahershalou Alim láká na premiéru o příštím Dnu nezávislosti. Ponese název Jurassic World: Rebirth a synopse se vrací ke kořenům prvního snímku.
Dinosaurů se v kinech dočkáme už roku 2025. Série Jurský svět, která volně vyklíčila z průlomového Jurského parku, je příliš lukrativní značkou pro vyhynutí. Do světa plného naklonovaných prehistorických tvorů v právě připravovaném Jurském světě 4 (Jurassic World 4) nahlédne herečka Scarlett Johansson, již ozubenými chřtány protáhne osvědčený blockbusterový režisér Gareth Edwards (Stvořitel). Hvězda Marvelu se stává hlavní tváří prvního oficiálního rebootu, který nemá rozvíjet staré linie či zapojovat známé postavy. A to včetně Iana Malcolma v podání Jeffa Goldbluma, jenž Johansson sympaticky uvítal během živého vysílání americké televize.
Fascinace tím, co se ukrývá ve vesmírných dálavách a co by teoreticky mohlo navštívit i naši titěrnou planetu (a podle mnohých už navštívilo), provází Stevena Spielberga od nejranějších let. Už ve studentském filmu Firelight roku 1964 popisoval přílet UFO do provinčního amerického městečka, dva roky po premiéře Čelistí (Jaws) zfilmoval vlastní sci-fi námět do oslnivých Blízkých setkání třetího druhu (Close Encounters of the Third Kind) a roku 1982 dojal celou galaxii příběhem E. T. Mimozemšťana (E. T. the Extra-Terrestrial), jenž se navzdory duševnímu poutu s chlapcem Elliotem musí vrátit domů. Sedmasedmdesátiletá legenda kinematografie nyní dle webu Variety plánuje návrat ke kořenům a pověřila scenáristu Jurského parku (Jurassic Park) Davida Koeppa rozepsáním svého dalšího námětu o UFO, který prý hodlá i režírovat.
Kamery nového Jurského světa, který pod dohledem Garetha Edwardse (Godzilla) a Davida Koeppa (Jurský park) restartuje oblíbenou dinosauří sérii, se rozběhnou už v létě. Směle stanovená premiéra na červenec 2025 si po odstoupení původně zvažovaného režiséra Davida Leitche (Kaskadér) žádá rychlý vývoj a podle webu The Insneider se produkce sešla s herečkou Scarlett Johansson ohledně nabídky na hlavní roli. Představitelka Black Widow a držitelka oscarových nominací za Manželskou historii (Marriage Story) a Králíčka Jojo (Jojo Rabbit) zatím nepodepsala, ale její angažování by ambicióznímu projektu prospělo a postavilo ji před novou blockbusterovou výzvu.