Šestaosmdesátiletý režisér Ridley Scott nepatří k těm přehnaně skromným umělcům, kteří nikdy přímo nevyzdvihnou vlastní dílo. Když se jej optali na čtveřici nejlepších filmů historie, zařadil mezi ně i svého Blade Runnera z roku 1982. A vysoké mínění má také o prvním Vetřelci (Alien), z něhož spolu s designérem H. R. Gigerem vykouzlil přelomovou kapitolu filmové science fiction. Hůře se to má s pozdějším prequelem Prometheus z roku 2012, s nímž se Scott vrátil v čase a prozkoumával počátky dokonalých vesmírných zabijáků. Finanční hit publikum rozdělil a sám režisér po letech přiznává, že on i jeho tým „byli dost mimo.“
Články 60
To jsou věci. Režisér letního hitu Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) Fede Alvarez ještě nedávno tvrdil, že se nehodlá zaprodat okamžitému sequelu a minimálně dva roky chce počkat na to, jak jeho příspěvek do vetřelčí ságy, dějově vklíněný mezi jedničku a dvojku, s publikem zarezonuje. Studio 20th Century Studios ale po 350milionových tržbách tolik trpělivosti nenajde a producent Steve Asbell v rozhovoru pro The Hollywood Reporter čerstvě vyzradil, že přípravy na přímé pokračování pod dohledem Alvareze a za účasti hereckých tahounů Cailee Spaeny a Davida Jonssona jsou na spadnutí.
Když tehdy třicetiletá Sigourney Weaver před pětačtyřiceti lety zametla se zabijákem z kosmu v prvním Vetřelci, před očima vyděšeného i oslněného publika se rodil nový typ filmové akční hrdinky. Eroticky podbarvený souboj s xenomorfem učinil z prominentní newyorské rodačky esenciální protagonistku hororové science fiction i sexuální symbol – zdánlivě obyčejnou ženu, jejíž intelektuální i instinktivní dominance v maskulinním a korporátním nepřátelském prostředí označila milník ve vývoji feminity na stříbrných plátnech. A to platí dodnes, přestože v intenzivně dojeném žánru dosud nepřekonanou Ellen Ripley herečka dávno vybalancovala rozmanitými rolemi v dalších sci-fi franšízách či nenápadnějších, svěže komediálních i tematicky hodnotnějších dílech.
S každým dalším dílem vetřelčí ságy se objevuje otázka ohledně její nejslavnější postavy. Vrátí se ještě někdy Sigourney Weaver jako Ellen Ripley (či její klon nebo jiná alternativní verze)? Vzhledem k tomu, že se zřejmě nejvýraznější akční hrdinka všech dob objevila v této podobě před kamerou naposledy v roce 1997 ve Vetřelci: Vzkříšení (Alien Resurrection), možná už bychom se mohli smířit s předáním štafety dalším postavám. Přesto však existuje varianta, že se Weaver k této roli ještě vrátí.
Pokud jste už stihli do kina vyrazit na sci-fi Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus), jejímž prostřednictvím režisér Fede Alvarez vyplňuje dílky zejména mezi původním Vetřelcem (Alien) a jeho prvním pokračováním Vetřelci (Aliens), jistě vás zaujalo, jak přímočařeji hororový snímek nakládá s postavami humanoidních androidů zvaných syntetici. Vesmírných predátorů s vystřelovací čelistí i jejich oplodňovacích výsadkářů si užijeme dostatek, ale stejně jako ve většině předchozích částí pětačtyřicetileté ságy to vlastně nejsou zabijáčtí xenomorfové, před nimiž by lidé měli být nejvíc na pozoru a kdo tahá za nejrozvětvenější tematické nitky. V takové pozici stojí tentokrát hned dva roboti s biomechanickou strukturou, jejichž činy zvýznamňují letité tření mezi lidskou empatií a korporátní vykalkulovaností v průběhu celé franšízy. A nejen to.
K sérii Vetřelec neodmyslitelně patří androidé. V ději každého dílu hraje robotický společník významnou roli, přičemž největší ohlas mezi fanoušky vyvolal Bishop v podání Lance Henriksena.
Jeho tvář pozná téměř každý filmový fanoušek a fanynka, ale na jméno si zřejmě vzpomene málokdo. Michael Biehn patřil v osmdesátých letech minulého století k předním hollywoodským objevům, ztvárnil dvě kultovní postavy, ale v posledních letech jsme o něm příliš neslyšeli. Jaký je jeho příběh?
Společnost Disney letos s velkým úspěchem uvedla na své streamovací službě Disney+ snímek Predátor: Kořist, který nás zavedl do hluboké minulosti a dokázal oživit uvadající franšízu. O to samé se pokusí i nový Vetřelec, který je momentálně v přípravě.
Predátor: Kořist, který měl streamovací premiéru na začátku srpna, se zasluhuje o znovuoživení odepisované akční série. Sám Arnold Schwarzenegger, jenž vesmírného lovce porazil v kultovní jedničce, si od další konfrontace s Predátorem držel odstup. A přitom se producenti a scenáristé předháněli v nápadech, jak slavného herce a kulturistu znovu dostat do jednoho ringu s děsivým záporákem.
Do českých kin se po jednadvaceti letech v obnovené premiéře dostává francouzská romantická komedie Amélie z Montmartru, jeden z nejoblíbenějších filmů všech dob. Její pozice v dějinách je svým způsobem neotřesitelná. Ale přesto se najdou lidé, kteří toto dílo nemají rádi.