martin-mickey-stusak
36 703 bodů •
9
Příběh zachycující události napoleonských válek začíná tímto prvním filmovým dílem z celkových čtyř, který je nejdelší a jediný s celkovou stopáží takřka dvě a půl hodiny. A dle dobových záznamů okamžitě vzbudil pozornost nejen ve SSSR, ale i všude ve světě, kde byl uveden. A to ani ne tak dějem, kterým se prý tvůrci snažili být literární předloze Leva Nikolajeviče Tolstoje nejvěrnější, jako především velkolepým bitevním scénám. Scenérie na válečné pole se střílejícími děly, vojenskou jízdou na koních, tisící a tisíci pochodujícími vojáky za hřmotu ohlušujících výbuchů, hustého kouře a prachu stále vlivem doby vzniku tají dech. Do dnes si mnozí kladou otázku jak dokázali, tak ohromné prostranství zkoordinovat do sebemenšího detailu a hlavně přesnosti. Tyto scény jsou jak z výhledu rozhledny, tedy, kam až oko dohlédne. Dnes už se na tohle samozřejmě používá CGI a prvním filmem s takto uměle provedenými scénami je „Patriot“ (2000). Literární předloha je svým rozsahem poměrně propracovaná ve snaze o co největší autenticitu, čímž je pro převedení do scénáře takřka nezpracovatelný. Snaha filmových tvůrců se o to pokusit je znát, jenomže právě tím snímek v dialogových scénách značně zestárl. Scény jsou poměrně dlouhé, ale, byť v romantizující uspokojivé atmosféře veškeré společnosti, až moc pomalé a nezáživně nudné. Filozofické úvahy zkrátka nejsou pro každého, takže se snímek se již stal být cílený spíše na náročného diváka.