Recenze filmu Mrtvá a živá

73%

Komentáře a recenze 12

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Jeden z prvních a méně známých Hitchcockových thrillerů, který sice ještě nemá kvality jeho mistrovských kousků, ale už zde ukazuje. jak dokáže budovat atmosféru.
Pete69
Pete69
32 681 bodů
8
Jasný a geniální rukopis Alfreda Hitchcocka. Začátek mírně vlažný, silná pasáž kdy nová manželka žije v novém sídle svého manžela ve stínu jeho zemřelé první manželky, je prostě brilantní a má Hitchcockovu hutnou a tajemnou atmosféru. Závěr je trošku slabší, ale vyústění v samém závěru je zajímavé. Film jsem sledoval jedním dechem, jak tomu často u filmů A.H. bývá.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
6
Strašně nedotažené. Motivace postav jsou přehnané, většina linií je uprostřed utnuta a začnou se řešit jiné. Hitchcock z toho určitě dělá působivou podívanou, takže jsem ty čtyři hvězdy málem dal, ale ten konec to pokazil úplně.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
6
Ani duchařina, ani pořádný thriller. Jen neskutečně natáhnutá povídka, ve které se pořádně skoro nic neděje. Momentálně pro mě nejslabší Hitch.
Fingon
16 896 bodů
8
Tak už jsem si myslel, že Hitchcock je pro mně další ztracený režisér... Naštěstí jsem padl na film, který je v první části (do té doby, než hlavní hrdinka zjistí, co se děje) skvělý, ve druhé části slabší a finále je perfektní.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
V roce 1941 získal Alfred Hitchcock Oskara za nejlepší film brilantně vystavěný thriller podle románu Daphne du Maurier Mrtvá a živá (Rebecca). Mladá žena (Joan Fontaine) se seznámí s lordem Winterem (Laurence Olivier), jehož krásná manželka Rebecca přišla za záhadných okolností o život. Brzy v sobě naleznou zalíbení a odstěhují se na rodové sídlo Manderlay. Winterova hospodyně Danversová (Judith Anderson) se však stále nemůže zbavit myšlenek na první paní domu a ani nová lady Winter se na Manderlay necítí zrovna komfortně. Proč se kolem nové lady stále ohání podezřelá hospodyně? Jak vlastně zemřela první lady Winterová? A proč má lord Winter pocit, že je mu jeho žena Rebecca stále v patách?
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Alfred Hitchcock dodnes patří mezi nejslavnější a nejuznávanější režiséry, i on si ale svou pověst musel pochopitelně vybudovat. Snímek Rebecca z roku 1940 poté není prvním Hitchockovým filmem, přece jen měl tou dobou už za sebou snímky jako Vražda!, Muž, který věděl příliš mnoho nebo Sabotáž, právě Rebecca je ale víceméně prvním filmem, který se dočkal výraznějšího kritického ohlasu a vůbec jako první Hitchockův snímek to dotáhl až na Oscary, kde dokonce vyhrál Oscara za nejlepší film. A šlo tak trochu o zásadní bod Hitchockovy kariéry, po kterém teprve došlo na další legendární snímky jako Okno do dvora, Vertigo nebo Psycho. Osobně mám filmy Alfreda Hitchocka velmi rád a velmi rád se nyní aktivně věnuji dohnání jeho tvorby, Rebecca mi ale prozatím z pětice dosud viděných filmů (další čtyři jsou Vertigo, Okno do dvora, Psycho a Provaz) nejslabší a to z důvodu toho, že mi nepřijde tak brilantně vystavěná a že by hned Hitchock předvedl svůj specifický rukopis, který jeho vrcholné filmy odlišuje od veškeré konkurence. Zároveň mi nepřišlo, že by z románu Daphne Du Maurier vytáhl kdovíjak zajímavé charaktery a i přes to, že má v ruce silné herecké talenty mu ty samotné postavy nestačí k tomu, aby se s nimi dal vystavět ten nejlepší možný příběh. Přes tyto lehké výtky je ale Rebecca pořád mistrovskou filmařskou práci a Hitchockovi se opět daří vystavět naprosto perfektní mrazivou atmosféru a klasicky si vyhrává s faktem, že je příběh tak trochu zamotaný a všechny triky z rukávu nevysolí při první příležitosti. Hitchcock zde vlastně pracuje s pohledem na jedno klasické manželství, které je ovšem právě okořeněné tou thrillerovou zápletkou, která je správně hitchcockovsky napínává a filmařsky krásně uhlazená. Hitchockova Rebecca je vlastně jedna z těch klasik 40. let, která své kouzlo neztratila, přesto ale tak trochu zestárla, což se právě o jiných Hitchcockových filmových klasikách říct nedá. Ani zvraty dle mně zde Hitchcock neprodává tak výrazně jako u svých příštích snímků a i přesto, že jsou vidět očividné trademarky, tak bych se vlastně nedivil, kdyby v době vzniku film točil někdo spíše inspirovaný Hitchockovým stylem. Režie a s ní ujmutí celého příběhu je klasicky vynikající jak se na Hitchocka patří, přece jen to ale opravdu je tak trochu slabší odvar toho na co je člověk od mistra thrillerů zvyklý. Laurence Olivier je famózní, Joan Fontaine je velmi dobrá a Judith Anderson je velmi super. Tahle herecká trojice ve finále finální dojmy dává přece jen o kousínek výš než od hranice dost nadprůměrné atmosféricky zdařilé práce, což je na poměry Hitchockových klenotů prostě tak trochu málo. Pořád je ale Rebecca ukázka Hitchockova specifického režijního talentu, která rozhodně ani po svých 80 letech neurazí..... ale zamilovat se do ní jde přece jen tak trochu těžko.
avenis
avenis
11 272 bodů
5
Psychologické drama, první film natočený v USA s Laurencem Olivierem a Joan Fontaine. Maxime de Winter se znovu ožení, ale Maximova hospodyně připraví jeho milující druhé ženě na panství Manderley peklo. Vynikající propracovaná zápletka týkající se smrti první madame de Winter. Kromě toho se objevuje jemný náznak lesbické lásky. Laurence Oliviere chtěl, aby hlavní roli hrála jeho tehdejší partnerka Vivian Leight a proto se choval k Joan Fontaine hrozně. AH toho využil a namluvil jí, že ji všichni na place nenávidí. Dosáhl tím hereččiny nefalšované plachosti a nejistoty, kterou potřeboval pro roli mladé paní de Winter. Film získal dva Oskary z 11 nominací. AH bylo 41 let. (2014)
Motinski
Motinski
7 673 bodů
7
Opäť krásna hra s príbehom a tým čo všetko nás počas sledovania čaká. Zrýchlená romanca na začiatku a následný presun do honosného, ale zato tajuplného sídla ma skoro vôbec nevtiahli, no postupne som naskočil na režisérovu vlnu a užíval si to. Mrazivo nepríjemná paní Denversova, nejednoznačný Laurence Olivier a hlavne postupné odkrývania tajomstiev boli niečo čo si zaslúži aj opakované vzhliadnutia. Jediná škoda bola že Hitchcock sa tu naplno ukázal až v druhej polovici. Respektíve až v úplnom závere.
liborek_
liborek_
7 283 bodů
8
Hitchcock je mistr ve svém žánru, takže nepřekvapí, když svým hodnocením potvrdím docela vysoký rating tohoto filmu. Mrtvá a živá je mistrně zrežírovaný snímek se skvělou atmosférou, která je bohatě živena působivou hudbou. Zpočátku romantický příběh se pozvolna mění v drama, v němž se živá utkává na ostří nože se stínem mrtvé sokyně. Až do poslední minuty a hitchcockovského finále nás film drží v docela slušném napnelismu, což většinou nebývá samozřejmost. Dobrý Olivier, dobrá Fontain, dobrý filmik...