Na začátku šestnáctého století zuří kdesi v západní Evropě jedna z mnoha šarvátek podporovaných dosud ještě stále netuchající morovou nákazou. Italský šlechtic Arnolfini (Fernando Hilbeck) se snaží za každou cenu dostat zpátky svůj hrad a slíbí bandě žoldáků několik hodin plenění, pokud se jim podaří ho dobýt. Jenže žoldnéři jsou horší jak smečka vlků a tak se rozhodne svůj slib změnit. Odebere jim zbraně i kořist a pár jich pro výstrahu nechá pověsit. Malá skupina z nich vedená Martinem (Rutger Hauer) se ale rozhodne svou křivdu napravit loupením. A jaké je jejich překvapení, když se jim do kořisti připlete i sličná nastávající choť Arnolfiniho syna Stevena (Tom Burlinson) Agnes (Jennifer Jason Leigh). A netrvá dlouho a Martin se zamiluje...
Musím pochvalně zatleskat pazourama... Tohle se Verhoevenovi vážně povedlo. Středověký novověk (1501, přes veškerý vliv renesance se toho zas tak moc nezměnilo) je sice přece jen oproti tomu, jak to asi vypadalo ve skutečnosti, celkem čišťoučký, ale zas tak to moc nevadí. Jennifer Jason Leigh tu předvání něco naprosto mimořádného, s její Agnes bych se opravdu chtěl potkat, to je neuvěřitelně silná a zároveň sympatická žena... Nakonec tam té krve anoncované v názvu ale zas tak moc nebylo.
Vcelku si dovedu představit zděšení producentů, když jim tohle Paul hodil na stůl. Nekompromisní obraz středověku plný násilý, krve, sexu a neholywoodského příběhu i poetiky. Paul zde spojil síly s Janem de Bontem a opírá se o jeho pestrobarevnou kameru, která nepostrádá dynamiku a přehlednost. Lidé jsou tu stále ještě napůl zvířata, která fungují dle svých neknižších pudů a tak se prostě tradičního dobrodružství s poučením nedočkáte. A to je prostě něco, co tenhle film nakopává vysoko nad průměr a zároveň odrovnává na poli tržeb. Hauer má na hlavního hrdinu příjemně košatou postavu, Leigh pro lásku obětuje doslova úplně vše (a zároveň se nedopustí kýče) a ostatní to přes výraz nádherně uhrávají. Hudba respektuje dobu i žánr a výprava je poctivá. Verhoeven se občas snaží vyjádřit trochu kritiky, jak ke společnosti, tak ke křesťanství, ale není to žádné násilí na divákovi a dá se to přejít, větší škoda je, že Hauer nemá ten velký meč celý film ;-) Žoldák chce zpátky, co mu vzali i co mu dluží, spolu s partou kolegů v podobné situaci se rozhodnou, že změní své osudy, žel nic nejde tak snadno, jak se naplánuje a kámenem úrazu jsou vždycky ženy... 80%