Recenze filmu Osvícení

87%

Komentáře a recenze 78

Dle počtu bodů
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Jeden z nejuznávanějších filmařů všech dob Stanley Kubrick stihl za svou kariéru realizovat filmy jednotlivě spadající do prakticky každého stěžejního žánru. Neopomenul ani horor, konkrétně v případě adaptace novely Osvícení Stephena Kinga. Na seznam nejvěrnějších knižních adaptací by se Kubrickovo Osvícení nedostalo, sám Stephen King ostatně Kubrickův film kvůli příliš výrazným odklonům od jeho díla nenávidí a angažoval se ve vytvoření televizní adaptace Osvícení, kterou si radši sám napsal. Adaptace Osvícení tak existujou dvě, jen jedna se ovšem zapsala do análů kinematografie. A navzdory Kingovo nářkům to bylo právě to Kubrickovo. Mezi Barry Lyndonem a Olověnou vestou tak Kubrick vzal Kingovu knihu a společně s Diane Johnson se postaral o velmi volnou adaptovanou verzi scénáře. Odměnou byla Kubrickovi nominace na Zlatou malinu za nejhorší režii a rozpačité přijetí, které se až léty přetavilo ve vysoké uznání, umísťování na prestižních filmových seznamech i označování za jedno z vrcholných děl Kubrickovi tvorby. Komorní záležitost, která i po letech svádí k osobním interpretacím, předvádí jeden z nejdivočejších výkonů Jacka Nicholsona, zvládá i po více než 4 dekádách mrazit. V rámci Osvícení je snadné prokouknout Kubrickův perfekcionizmus, očividnou vášeň pro dané téma i fascinací něčím, co v knižní předloze nehraje tak výraznou úlohu. I tentokrát Kubrick pracoval s morálně pochybným antihrdinou, dost možná je navíc popsání Jacka Torrance jako antihrdiny příliš pozitivní. Herectví Jacka Nicholsona je od nepaměti spojené s excentrickým a energetickým podáním, které jde dohledat už u ztvárnění Gittese z Čínské čtvrti, McMurphyho z Přeletu nad kukaččím hnízdem, či pozdějšího Jokera z Batmana Tima Burtona. Torranceovi nechybí Nicholsonovo charizma, už od počátku je ovšem zřejmé, že se pod zavádějícím úšklebkem skrývá cosi pochybného. To odhalí i pozdější detaily charakteru Torrance, samo o sobě poté přispěje působení v hotelu Overlook. I zde pod reflektory přichází možná nadinterpretace, kdy je možné jít krapet směrem od Kubrickova románu a žít v potencionální představě, že jsou mysteriózní prvky Osvícení pouze součástí chořejší a chořejší mysli Torrence. Tato možná nadintepretace má několik bodů pro i proti, skrze Nicholsonovo podání je ovšem skutečně možné sledovat propadávání se člověka do většího šílenství, které vyústí i v získání sekery a jednu z nejikoničtějších hlášek kinematografie. Za jednu z největších výtek vůči Kubrickově předloze označil King přílišnou chladnost. Je to ovšem nejspíš příliš zkratkovité označení, kdy sice Kubrickovo Osvícení neoplývá žádnými dojímavými momenty, chladné ovšem není. Kubrick ruku v ruce se svým perfekcionizmem pečlivě komponuje jeden obraz za druhým, zvládá skrze kamerové nájezdy prodat atmosféru opuštěného hotelu, ovoce přináší i tehdy svěží práce s ruční kamerou. Na hotelu Overlook je od počátku cosi tajemného, Kubrickem zvolená hudba zvládne vyvolat mrazení už v samotném úvodu, mrazení ovšem Osvícení v průběhu vyvolává především skutečně proto, že mnoho věcí nezodpovídá, svádí k volným interpretacím, které může rozdrtit pouze knižní předloha či vnímání existence pokračování s názvem Doktor Spánek. Stěžejní úlohu v příběhu sehrává i Torranceův syn Danny, který je v podání Dannyho Lloyda obdařen záhadnou schopností. Je to celé součástí dětské fantazie? O šílenost zděděnou po svém otci? A nebo má Danny skutečně speciální schopnosti shodné se záhadným Halloranem v podání Scatmana Crotherse? K výrazným interpretačním odklonům možná Osvícení možná při detailnějším pohledu nesvádí tak výrazně, přesto výsledný horor vyvolává zájem o analyzování a úvahám nad různými potencionálními pohledy. K tomu ostatně svádí i finále, které oříšek odmítá snadno rozlousknout a opět rozevírá vrata k možným interpretacím. V základu by se dalo Kubrickovo Osvícení označit za příběh o neúspěšném spisovateli, který hodlá nakopnout svou kariéru a potencionálně slepit krapet pochroumané rodinné stavy, uzavřenost prostorů na něj ovšem dolehne, kdy velkou roli sehraje i mysteriózní podstata tajemného Overlooku. Sama práce a žádné hraní udělá z Jacka hlupáka, výrazněji propadá šílenství, vše ve svém šíleném úsudku vlastně myslí nejspíš skutečně dobře, Nicholsonovo podání přesto i po letech zůstává správnou ukázkou toho, jak herecky podat pomalé propadání se šílenství. Ať už jemnými gesty, grimasami či ukázkou v akci. Osvícení z dnešního pohledu splňuje atributy různých typů hororů. Nechybí tomu umělecký lak, sázení na pomalé budování atmosféry a ani brutální momenty. Jedná se v zásadě o komorní příběh, nepřepisují se tu rekordy v počtu mrtvých, přesto Kubrick ne poprvé a ne naposledy naservíroval něco speciálního. Ani s ním nebylo vždy snadné vyjít, psychickým nátlakem poškodil herečku Shelley Duvall skrze natáčení scény s baseballovou pálku, mnohokrát jí při natáčení obviňoval z toho, že je neschopná a mnoho natáčecích dní Duvall probrečela (odměnou jí byla nominace na Zlatou malinu, kterou pořadatelé stáhli až minulý rok díky Kubrickovu terorizování). Duvall sice toto natáčení výrazně ublížilo, Kubrick ovšem opět z druhé strany provazu dosáhl svého. Nejspíš i proto působí podání Duvall autentičtěji v roli týrané manželky, Kubrick tak za cenu přílišných nátlaků opět dosáhl svého. I tato historka ovšem zvýrazňuje komplikovanou osobu Kubricka, která šla ruku v ruce s jeho přístupem k filmařině, skrze jeho posedlost je možné nalézt i jistou paralelu se samotným Jackem Torrancem. I přes nevěrnost původní látce se tak rázem mohl Kubrick ještě výrazněji jevit jako ta správná volba. V Kubrickově Osvícení funguje klaustrofobie, zapalování pod kotlem, působivé finále i mnoho možných intepretací svádějících k úvahám nad smyslem života či posmrtné existenci, samotné Osvícení vlastně vyznívá pesimistickým dojmem, kdy je i ovšem tento fakt součástí hry. Libovolný Kubrickův film je těžištěm zajímavých motivů, kdy mnohokrát Kubrick něco adaptoval, často si z předloh bral svůj úsudek, výsledek ovšem stál vždy za to. Konflikty svádějící k diskuzím o tom, co je vlastně správná adaptace, jsou nekonečné. Stačí si ovšem vzpomenout na momenty s dvojčaty, výtahem, pokojem 237 či bludištěm a s nimi spojené rezonování po letech. Rázem je jasné, že Kubrick nad tehdejším přijetím nakonec zvítězil. Osvícení je v součtu nejspíš Kubrickovým nejznámějším filmem, leckdo by poté Osvícení označil i za nejlepší dílo. I větší zastánci 2001: Vesmírné odyseji, Barryho Lyndona či Olověné vesty ovšem musí uznat, že je Osvícení dalším důvodem toho, proč se na Kubricka i po letech vzpomíná v tak velké úctě a proč se na tom ještě dlouho nic nezmění....
avenis
avenis
11 266 bodů
7
To je prostě čirá hrůza přesahující moje meze snesitelnosti. Jen díky tomu, že to napsal Steven King, podívala jsem se. Myslím, že ani kvůli Nicholsonovi se na to už dívat nebudu. Zlo a násilí nemám ráda. Jediné, co se tu dá obdivovat, je výstavba příběhu, gradace a souznění s knihou.
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
8.5
Cinefilní preciznost, ze které mrazí na správných místech a je filmařsky takřka dokonalá. V tom filmu je všechno přesně tak, aby se studenti filmové vědy tetelili blahem, přičemž já jim absolutně rozumím. Ten koktejl čisté filmařiny a mainstreamové zábavy je velmi vyváženě namíchaný, že i tady člověk nemůže remcat. Stejně však navzdory obrovské snaze se nad 85% nedostanu. Ten film je možná obrazově, symbolicky, hudebně, střihově a prakticky ve všem dokonalý, ale zrovna tyhle aspekty mi nedovolily, abych si krom technické stránky užil i ten sledovací proces, o který jde především. Budu ten film respektovat, budu ho všude možně i vyzdvihovat za správné uchopení, budování atmosféry, blocking atd., ale nebudu ho mít tolik rád, abych si ho kdy pustil znovu.
M3lios
M3lios
9 141 bodů
8
Obskúrny snímok excentrického režiséra Stanleyho Kubricka, ktorému vo svojej dobe film takmer zničil celú kariéru. Jedná sa o veľmi atmosférický a psychedelický horor, ktorý má veľmi pomalé tempo a nebojí sa vás vydesiť značne netradičnými spôsobmi. Osvedčená klasika, ktorú môžem odporučiť aj pre odporcov hororov ako takých. Už len kvôli ikonickým hláškam ako: REDRUM! či "Here's Johnny!"...
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
8
Když jsem to viděl poprvé (17 let), moc mě Osvícení nenadchlo. Nebál jsem se, nebál jsem se ani o postavy, protože mi byly ukradené. Moc mrtvol tam ale beztak moc nebylo. Obzvlášť mi vadil nepropracovaný postup zešílení Jacka Torrance, který je zde šílený už od začátku. Kniha si právě na tomto dává záležet více - bylo mi řečeno. Když jsem si ji však přečetl, nezaujala mě ani ona. Jackovo zešílení je sice propracovanější, ale jinak jsem v látce postrádal totéž jako ve filmu + tam v knize byly jiné nepůsobivé hovadiny jako třeba obživlé keře, co útočí na onu rodinu. Když jsem se na film koukl podruhé (21 let), bylo to, jako bych na to koukal poprvé. Před těmi čtyřmi roky jsem to nedokázal docenit. Upnul jsem se na jeden nedostatek (bezobsažnost) a neužil si to ostatní. Včera jsem žasnul nad tím, jak precizně to je natočeno. Vertikální hrany prostorů filmu jsou souběžné s okrajem filmu, protože kdyby nebyly, tak by prostor, ve kterém postavy stojí, vypadal divně. Tohohle Kubrick využívá, když je scéna protkána šílenstvím. Kamera se nahne a vertikální linie jsou nerovné s okraji. Je to nepatrný detail, který ale svědčí o umu filmaře už jenom proto, že schématické prostory hotelu jsou pro tento přístup jako stvořeny. Co se šílenství týká - přijde mi, jakoby jím celý film byl prostoupen už od začátku. Lze to chápat tak, že Jack Torrance vždy byl latentně frustrovaný a zlý, ale hotel, jenž je nasáknut násilím své minulosti, to v něm spustí. Téměř ihned po příjezdu na hotel Overlook se Nicholsonův Jack Torrance začíná chovat asociálně a agresivně. Tenkrát mi vadilo, že nahlodávání Jackova rozumu nemá gradaci a divák tedy hned od začátku čeká na to, co lze předvídat. Divák si může už po prvních 30 minutách říkat: "Tak když už na ně vezme tu sekeru?" Nezáleželo mi na tom, jestli povraždí svou rodinu, protože mi její osud byl ukraden. Naopak afektovanou Shelley Duvall bych viděl rád rozsekanou sekerou, ale bohužel... Dnes jsem k tomu ale shovívavější, protože to bohatě vynahrazuje atmosféra filmu, jež je velmi působivá v téměř každé scéně. Obsahově se to může zdát jako jednoduchý film o rodině, jejíž otec se v izolovaném horském hotelu zcvokne, až nakonec vezme na ženu a syna sekeru. Osvícení však je duchařským filmem. Je tu ta narativní sféra reinkarnovaných duchů, kteří opakují své brutální činy. Jack říká, že má pocit jakoby v tom hotelu už někdy byl. O tom promluví i poslední záběr filmu, který snímá fotografii (na stěně hotelu) plesu z roku 1921 na níž je muž vypadající přesně jako Jack Torrance ze sedmdesátek. Ačkoliv tohle dává smysl urychlenému zešílení, tak to otvírá další otázky, které už nelze rozplést tak, aby každý detail zapadl do sebe a dalo to smysl celému celku. Všechna vysvětlení budou stále jaksi matná, což nemusí být na škodu - divák se k tomu může vracet, hledat v díle nové motivy a interpretace. Já Osvícení interpretuji jako příběh promlouvající o opakovaní násilí skrz lidskou historii a nemožnosti před tím utéci. Na druhou stranu je to ale píčovina, protože pokud bych chtěl látku, která mi poskytne vhled do toho, proč lidstvo neustále opakuje ty stejné chyby a dopouští se toho stejného násilí, tak bych se nešel koukat zrovna na Osvícení. Furt je to primárně nicneříkající duchařina, kde bláznivý otec vezme sekeru na svou rodinu. --- Potřetí jsem film viděl ve 24 letech v kině a docela jsem se jím pronudil. Asi jsem dílo vytěžil. 3,5/5
Arthur Logoff
Arthur Logoff
7 771 bodů
9
Každé ráno na piáno hraje Jack, hraje Jack... :) Mimochodem - film je natočen v existujícím hotelu ve Skalistých horách na svahu činné sopky (poslední erupce krátce před postavením hotelu 1905), dnes je tam ski resort. Všeho dočasu, řekl bych :)
Motinski
Motinski
7 679 bodů
8
Atmosféra ktorá prekonáva zaužívané hororové postupy, hranie sa s detailami a soundrack čo si proste zapamätáte. Pred vzhliadnutím som si myslel že je Nicholson pre túto úlohu jak stvorený, no už od začiatku vyzerá trochu ako blázon a ten prerod bol pre mňa očakávany. To mi asi najviac kazilo dojem. Kubrick ale krásne vystihol a naaranžoval prostredie. Do kontextu samoty absolútne zapadlo a všetko pôsobí ako snová sekvencia niečoho čo by na filmové platno nevedel previesť len tak hocikto. Shining je povinnosť pre filmových nadšencov a jeden z mojich najoblubeobľúbenejších filmov od Kubricka.
AllShallFall
AllShallFall
6 875 bodů
6
Když vezmu v potaz, že jsem knihu nečetl a hodnotil bych pouze film, tak příběh je poutavý to je za hvězdu. Jinak něco extra děsivého..ee. Nenašel jsem nic. mimo toho, že to bylo jako Psycho. Do toho ale ta hudba...byla skvělá. A výkon Jacka Nicholsona byl výborný.
kedl
kedl
6 380 bodů
6
The Shining nebo-li Osvícení, táhne především skvělá hudba, která vás dovede pořádně vystrašit ,ale nebýt šílence jménem Jack Nicolson, tak nevím.
Standa.
Standa.
6 180 bodů
8.5
Osvícení je naprostá klasika od pana Stanleyho Kubricka. Tenhle film jenom dokazuje fakt, že v hororu nemusí být brutálně zavražděno sto padesát lidí, aby se člověk k smrti bál. Skvěle šílený Jack Nicholson se do téhle role hodil asi jako nikdo jiný. Škoda, že už se dnes horory takové kvality netočí.