Psal se rok 2006, když na plátna kin vtrhnul charismatický Gerard Butler a v roli krále Sparty Leonida ikonicky zařval „Tohle je Sparta!“ Zamilovali si ho nejen fanoušci českého fotbalového a hokejového klubu, ale také příznivci blockbusterů a stylizovaných historických podívaných. 300: Bitva u Thermopyl (300) je po letech jedním z divácky nejoblíbenějších filmů Zacka Snydera, jenž vstříc své uvadající kariéře přemýšlí, jak vrátit „Třístovku“ zpátky do hry.
Články 76
Dřívější blockbusterová hvězda Zack Snyder rozšiřuje svou egománii o druhý celovečerní příspěvek do vesmírné ságy Rebel Moon, kterou Netflix po prosincové premiéře jedničky víceméně přestal propagovat. Vykradený svět Star Wars s konceptem Sedmi statečných a hrstí environmentálního poselství o význačnosti agrikultury má znovu přes dvě hodiny a víc jak půlku stopáže zabírají světélkující akční scény s natolik topornou dynamikou, že zrychlení přehrávání minimálně o čtvrtinu se po pár minutách začne jevit jako zcela přirozené řešení.
Africká audiovizuální estetika v Hollywoodu expanduje nejen zásluhou marvelovek jako Black Panther, ale také díky ghanskému všestrannému umělci jménem Blitz Bazawule. Hudební producent a písničkář režíroval svůj první celovečerní film roku 2018, podílel se na vizuálním hudebním albu Beyoncé Black is King a loni uvedl svůj muzikálový remake Purpurová barvy (The Color Purple) v produkci Oprah Winfrey a Stevena Spielberga. Warner Bros. nyní získalo práva na jeho vlastní scénář s pracovním názvem Black Samurai o legendárním africkém válečníkovi Yasukovi, jenž v 16. století sloužil pod japonským vladařem Oda Nobunagou.
Rok 2004 zastihl Zacka Snydera ještě v příčetném stavu. Tehdy osmatřicetiletý filmař v březnu toho roku uváděl do amerických kin svůj celovečerní debut, s nímž si sice ukousl pořádný krajíc, ale dokázal ho spořádat bezesporu důstojně. Úsvit mrtvých (Dawn of the Dead) byl nejen zábavným a skutečně originálním remakem kultovky George Romera ze 70. let, ale navíc společně s následujícím Snyderovým filmem 300: Bitva u Thermopyl (300) pomohl ustanovit vizuální styl, který se v první dekádě 21. století pokoušela spousta filmařů napodobit.
Zack Snyder je... Zack Snyder. To jediné je nezpochybnitelné. Svérázný režisér ne vždy točí filmy, které ocení většina publika, vždy ale točí tak, že to jde od jeho srdce. To si musíme připomínat, když usínáme u Rebel Moon (Rebel Moon - Part One: A Child of Fire). „Myslí to fakt dobře. Tak moc se snaží!“ Taky to je filmař, kterému někdy padají z pusy pořádné perly. Nedávno byl v podcastu Joe Rogana, kde přirovnával svůj aktuální počin k cinefily i širokou veřejností milované druhé Duně, což vyvolalo pořádné haló ohledně toho, v jakém sebeklamu Snyder žije, když si myslí, že jeho vysmívaný projekt pro Netflix má stejnou váhu jako návštěva Arrakisu.
Space opera Zacka Snydera si odnesla ještě horší první reakce, než jsme u něj zvyklí. Svérázný filmař však vždy rozděloval publikum, proto byla taková katastrofa, když měl v DC generovat komiksové filmy pro každého. A ať se o Rebel Moon: První část – Zrozená z ohně řekne cokoli, jeden fakt platí. Tenhle bizarní, stranou stojící film, v němž Snyder může dávat průchod svým testosteronovým múzám, mu sedne o kus víc. Sem patří a je šance, že z toho jednou začas vzejde něco zajímavého. Ne že by to dělalo výsledek jeho aktuální snahy o moc snesitelnější.
Nyní 57letý režisér, scenárista a producent Zack Snyder debutoval v roce 2004 zombie remakem Úsvit mrtvých (Dawn of the Dead). Hned jeho druhý celovečerák, grafickým románem Franka Millera inspirovaný titul 300: Bitva u Thermopyl, autorovi zajistil výjimečnost. Snyder se volně inspiroval historií, používal zatraceně natahované zpomalovačky, jednotlivé obrazy barevně výrazně stylizoval a rytmizoval v duchu komiksu, liboval si v rozvleklém tempu a v symbolech.
Nečekané podpory se dočkala Amber Heard. Zack Snyder si od Třístovky až po své vedení filmového DC vesmíru vybudoval pověst představitele nekompromisní chlapácké filmařiny, jež nemá nic společného s „woke“ Hollywoodem. Stal se symbolem vzdoru pro podstatnou část konzervativního publika, a to ve větší míře, než o jakou se kdy prosil. Skoro jako by se po vzoru Života Briana Monty Pythonů stal guruem proti své vůli. Nyní dokázal, že necítí potřebu se zavděčovat.
Režisér Zack Snyder se během poslední dekády proměnil z jednoho z nejoblíbenějších hollywoodských jmen v postavičku, kterou už leckdo nedokáže brát úplně vážně. Měl pod palcem komiksové impérium DC, ale po obstojném Muži z oceli (2013) přišla podivná splácanina Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti (2016) a poté extrémně problematická produkce Ligy spravedlnosti (2017), kterou nakonec dotočil Joss Whedon.
Prosincová premiéra úvodní části dvoudílné sci-fi ságy Rebel Moon, s níž režisér Batman vs. Superman Zack Snyder přiblíží Netflix mezigalaktické nabídce Disney+, je už za rohem. Snímek s celým názvem Rebel Moon: První část – Zrozená z ohně dorazí dva dny před Štědrým dnem a nový trailer hýří tradiční snyderovskou nablblostí, energií i spektakulárností. Těžko však odhadnout, zda bude v téhle akční digitální smršti odvozené od Star Wars či komiksovek alespoň špetka autorského srdíčka.