Teď se nedívej

69%
Teď se nedívej
Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény.



Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Atmosferický ale zbytečně zdlouhavý horor o manželském páru, který se snaží smrt svého dítěte překonat v zatopených ulicích italských Benátek. Mnoho se zde nestane, tempo je pomalé ale atmosféra dokáže chytnout a konec pěkně zacuchá s divákovými nervy.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
9
Film trpí po letech samozřejmě jistými neduhy – jedním z nich je bohužel poměrně slavná scéna manželského sexu, kdy Roeg umně prostříhává scény z běžného života se záběry plnými vášně. Přestože Julie Christie je jedna z nejkrásnějších holywoodských hereček, pak dobové svícení dnes působí poněkud nepřesvědčivě. Film však dodnes neselhává v klíčových okamžicích hrůzy. Úvodní sekvence smrti dcery je dodnes stejně děsivá jako před lety, záběry z Benátských ulic nepostrádají atmosféru a finální montáž směřující k slavné pointě snímku (kterou nemíním prozrazovat) patří k tomu nejlepšímu, co horrorový žánr kdy nabídnul. Film nabízí velice solidní herecké výkony. Donald Sutherland i Julie Christie tvoří skvělý manželský pár, který zvládá jak dramatické okamžiky, tak obyčejné životní situace. Nápaditá je samozřejmě režie Nicholase Roega, který se občas postavil i za kameru, ale není uveden v titulcích. Za zmínku rovněž stojí i hudba italského veterána Pina Donaggia (Carrie, Cainova výchova, Chuckyho sémě). Film patří do kolekce populární publikace 1001 filmů, které musíte vidět než zemřete.
lamps
lamps
15 320 bodů
7.5
Neuvěřitelně soustředěně zrežírovaný psychologický rozklad, který není zdaleka tak dějově prázdný, jak se může zdát - Roeg odvádí bezvadnou práci v simultánním odvíjení dvou odlišných akcí, které se často dějí v rámci jediné, prostorově svázané scény, přičemž dekonstrukce přichází právě ve chvíli, kdy se od sebe akce výrazněji odchylují (tak jako děvčátko od rodičů v první sekvenci). Ne vždy mě bavilo příběh postav sledovat, ale ono to ve finále není o postavách, jako spíše o samotném prostředí a jeho roli v komplikovaném soužití dvou vnitřně rozložených manželů, které zahráli Christie a hlavně Sutherland báječně. Trochu do sebe zahleděný a místy neuchopitelný, ale přesto zdařilý a důležitý zástupce evropského modernistického hororu. Nikdy jsem si neuvědomil, jak jsou Benátky creepy.

Dodatečné informace

Původní název:
Don't Look Now (více)
  • Velká Británie Teď se nedívej
  • Velká Británie Don't Look Now
  • Velká Británie Amenaza en la sombra
  • Velká Británie Aquele Inverno em Veneza
  • Velká Británie A Venezia... un dicembre rosso shocking
  • Velká Británie Inverno de Sangue em Veneza
  • Velká Británie Karanligin gölgesi
  • Velká Británie Kauhunkierre
  • Velká Británie Kauhun kierre
  • Velká Británie Meta ta mesanyhta
  • Velká Británie Ne vous retournez pas
  • Velká Británie Nie ogladaj sie teraz
  • Velká Británie Rødt chok
  • Velká Británie Rösten från andra sidan
  • Velká Británie Teraz sa nepozeraj
  • Velká Británie Varning i rött
  • Velká Británie Venecia rojo shocking
  • Velká Británie Wenn die Gondeln Trauer tragen
Země původu:
Velká Británie, Itálie
Rozpočet:
1,5 mil. USD

Podobné


  • The Times zařadil film na 18. místo ankety 100 Greatest Films.
  • Britský filmový institut zařadil film na osmé místo v anketě Top 100 British Films.
  • Pro skladatele Pina Donaggia je tento film debutem.