Tady nebude stačit dívat se pokradmu přes prsty. Společnost Lionsgate, která nám před dvaceti lety nadělila brutální hororovou sérii Saw, uvrhne publikum do ještě znepokojivější noční můry. Scenárista videoherní série Outlast od Red Barrels Studio J. T. Petty, jenž napsal a natočil hororové filmy Hellbenders či Stopy zmizelých, osobně adaptuje děsivé POV příběhy do celovečerního filmového formátu. Na projekt dohlédne renomovaný producent Roy Lee, jenž má prsty třeba v To, Barbarovi a Talkshow s ďáblem.
Články 81
Některé hračky je lepší spálit a popel vysypat do oceánu. Dvěma dospělým bratrům do života opět vstupuje tajuplná opice s činely, jejichž rozeznění doprovází koncert nevyhnutelné smrti. Krátká povídka Opice (The Monkey), kterou Stephen King zveřejnil roku 1980 v magazínu Gallery, dostává celovečerní filmové zpracování od nové hororové senzace Osgooda Perkinse. Režisér letošního bezútěšného hitu Longlegs v traileru pokračuje v démonizování těch nejběžnějších činností včetně procházky s kočárkem a dějově řídká zápletka v jeho podání, stejně jako v další propagační chuťovce studia Neon, navozuje neodbytný pocit ďábelského a také černohumorného nebezpečí.
Dvacet let, dvanáct filmů a jeden zásadní dějový zvrat, který příběhům o zvráceně (a)morálním vrahovi s přezdívkou Jigsaw zajistil nesmrtelnost. To je dosavadní vizitka hororové franšízy Saw, již po úspěchu stejnojmenného kraťasu odstartovala ceněná hororová detektivka Jamese Wana Saw: Hra o přežití. Kultovní snímek, který v zámoří zpopularizoval filmovou tematiku smrtelných her, se po dvou dekádách od premiéry promítal za účasti delegace na festivalu Beyond Fest. Nechyběl u toho ani charismatický představitel Johna Kramera alias Jigsawa Tobin Bell, pro něhož byl šokující závěr prvního filmu nesmírně silným zážitkem.
Paul Verhoeven je absolutní filmařský génius mimo jiné i proto, že jeho filmy uspokojují na mnoha rovinách od základního žánrového nadšení až po hlubší uměleckou a ideovou podnětnost, kterou publikum teprve objevuje (a nebo taky ne), jak stárne a moudří. Jeho filmy i proto představují past pro Hollywood lačnící po remacích. Bezradní filmaři adaptují výhradně onu povrchní, žánrovou vrstvu a nechápou, proč jim uniká zdánlivě banální kvalita filmů jako Total Recall a RoboCop, jejichž moderní verze skončily jako obří kritické a finanční průšvihy. Zoufalá studia, upínající svou pozornost od skomírajících komiksů k takzvaným legacy filmům, se ale nevzdávají a chtějí to zkusit znovu.
Technologický vývoj je především v posledních dvou stoletích úžasný, úroveň života na Zemi se v obecném měřítku stále zlepšuje a od druhé světové války jsme neměli válečný konflikt, který by vojensky rozmetal regionální meze a připravoval o život miliony lidí (přestože strašlivé genocidy v Africe se nesmí přehlížet a některé vnitrostátní diktatury nepolevují). Budoucnost civilizace přesto nevypadá zcela růžově. Ve vybledlých barvách ji často vykreslují také filmová díla, ať už ta původní, nebo odvozená z obvykle mnohem komplexnějších literárních zdrojů. Představme si šťastnou třináctku dystopických snímků, jež během necelých sta let nejvýrazněji utvářely přemýšlení o tomto subžánru, který se nemusí omezovat pouze na ryze futuristické science fiction.
Netvor z Černé laguny (Creature from the Black Lagoon) oficiálně patří mezi plejádu takzvaných Universal Monsters, jež slavné studio představilo světu mezi 30. a 50. lety. Vedle Vlkodlaka, Draculy, Mumie, Frankensteina a dalších to ale měla klasika z roku 1953 vždy o kus těžší. Jednoduše proto, že nejhůře zestárla. Jak podoba slavné nestvůry, tak její název a příběh okolo ní dnes působí poněkud legračně a zašle. Jak by si s tím poradil chystaný Dark Universe, se po jeho promptním krachu nedozvíme. Zdá se ale, že hozenou rukavici zvednul filmař, který už nejednou vyvolal v žánru revoluci. Povede se mu to znovu?
Proslulý mytologický kříženec člověka s vlkem útočí ze zamlžených vřesovišť kinematografie od třicátých let, kdy studio Universal zhmotňovalo svůj katalog monster také Vlkodlakem v Londýně (Werewolf of London). Posledním velkým pokusem o mainstreamové probuzení zvířete, které nad člověkem přebírá kontrolu pod vlivem úplňku, byl roku 2010 Vlkodlak (The Wolfman) s Beniciem Del Torem a Anthonym Hopkinsem. Předražený a v průběhu přetáčený film však zaznamenal finanční průšvih a hororové studio Blumhouse se nyní pokusí vrátit lykantropy mezi populární filmové postavy s protřelým režisérem méně nákladných hitů Leighem Whannellem (Upgrade, Neviditelný).
To, o čem se již delší dobu mluvilo, stvrdili vynalézaví hororoví producenti Jason Blum a James Wan svými podpisy. Jason Blum, zakladatel společnosti Blumhouse, v níž vznikla například série Paranormal Activity, o tom informoval na sociální síti X.
Někdy nás jako diváky může přepadnout pocit, že jsme již všechno viděli. Ostatně i taková snaživá česká sci-fi Bod obnovy víceméně jen recykluje známé žánrové milníky. Mysteriózní thriller Share? režiséra Iry Rosensweiga a scenáristy Benjamina Sutora nám připomíná, že je stále prostor, kam se můžeme posouvat.
Čtvrteční státní svátek a prodloužený víkend pomohly dostat se nekomplikovaně na vrchol tuzemských tržeb a návštěvnosti dětskému animáku Tlapková patrola ve velkofilmu. Ostatní tituly včetně výpravné sci-fi Stvořitel jen paběrkovaly.