martin-mickey-stusak
36 703 bodů •
8.5
Z vězení byl propuštěn gangster a hned organizuje loupež. Námět hojně používaný dodnes. Tady se však jedná o klasiku z počátku čtyřicátých let, navíc Noir, s Humphreym Bogartem, pro něhož se jednalo o první hlavní roli, která ho dostala do světa celebrit. Není divu. Svou roli zahrál s ohromnou vitalitou. Jedná se tedy o gangsterský film, který je od ostatních poněkud jiný. Příběh má ve svém nitru potenciál o vykoupení a slušnosti, čímž pojednává etudu o zmařené naději, která tak film dostává spíše mezi tragédie než na další obyčejnou kriminálku. Postava gangstera navíc dokazuje, že jedním z nejsympatičtějších zločinců v dějinách filmu. Přísně dodržuje svůj kodex cti, je laskavý k ženám a ke zvířatům, najde si i čas pro charitativní skutky. Scénář je v jádru věci poměrně pevný a režisér Raoul Walsh celý dějový vývoj komplexně udržuje v přijatelném tempu. Každé scéně či zápletce věnoval dostatek času a do scén dialogových dokázal vložit rozumné množství emocí a napětí. I akční scény pojal ku prospěchu diváckého zážitku. Například automobilové honičky ozvláštnil krásnými scenériemi místa konání. Po technické stránce samozřejmě samozřejmě dal o sobě vědět zub času, ale na svou dobu to na věci nic nemění. Právě obzvlášť pojatými charakteristikami postav, jaké jinde nebyly k vidění, je snímek považován za jeden z nejlepších snímků své doby. Názor kritiků ale nechť posoudí samotní diváci.