Dané slovo

81%
Dané slovo
Dané slovo

Zé de Burro musí splnit to, k čemu se zavázal pohanské africké bohyni Iansã. Tu brazilský náboženský synkretismus spojil se svatou Barborou. Kněz ale Burra nepustí do kostela. Poutník je tak nucen čekat se svým obrovským křížem před kostelem, přičemž celá událost postupně proniká do místního tisku a vůbec začíná nabírat poněkud nežádoucí směr.

Dané slovo bylo velkým překvapením na MFF v Cannes v roce 1962, kde byl snímek nadšeně přijat kritikou i diváky. V této euforii mu porota... Dané slovo bylo velkým překvapením na MFF v Cannes v roce 1962, kde byl snímek nadšeně přijat kritikou i diváky. V této euforii mu porota udělila cenu nejvyšší: Zlatou Palmu. Dnes to vypadá, že je film zapomenutý, ačkoli mi tehdy byla dána přednost před díly jako Anděl zkázy Luise Buñuela, Zatmění Michelangela Antonioniho nebo Kapka medu Tonyho Richardsona. Brazilský snímek lze chápat jako pamflet na téma intolerance nebo jako alegorii na vítězství víry nad pohanským kultem. Je třeba si uvědomit, že scénář kontroloval pověřený kněz a církev poskytla kostýmy i rekvizity, aby byla dodržena „čistota“. Debutující Anselmo Duarte chtěl dodat filmu punc dokumentárnosti, a tak záměrně vybral povětšinou neznámé začínající herce. Děj zasadil do lidového prostředí státu Bahia, avšak jej oprostil od jeho folklórního a exotického kontextu. S odstupem více než čtyřiceti let je zřejmé, že Dané slovo zůstává pro nás zajímavým svědectvím doby, důkazem renesance brazilského filmu a ukázkou kinematografie, od níž se cinema novo distancuje. Autor literární předlohy Dias Gomes a jeho žena Janete Clairová se v osmdesátých letech stávají s nástupem televize hlavními scenáristy prvních televizních románů (u nás chybně označovaných jako telenovely). Režisér Anselmo Duarte (nar. 1920) ztvárnil přes padesát nejrůznějších rolí. Asi nejzajímavější je jeho účast v nedokončeném filmu Orsona Wellese Všechno je pravda. Jinak se spíše proslavil v rolích svůdníků v chanchadas odehrávajících se v Riu de Janeiru. Jeho kariéra je velmi proměnlivá a většina filmografie je tvořena komerčními filmy toho nejhrubšího zrna. Dané slovo je jeho jediným výraznějším úspěchem, na nějž se snažil několikrát neúspěšně navázat (za zmínku možná ještě stojí Quelé do Pajeú z roku 1969), a v sedmdesátých letech upadl zcela v zapomnění. Ještě v roce 1971 byl členem poroty v Cannes, ale jako režisér přestal tvořit na konci sedmé dekády dvacátého století. [David Čeněk, LFŠ 2007]




lamps
lamps
15 327 bodů
8
Trpce humorný, většinou však hořce posmutnělý příběh o tom, že pro skrz na skrz slušného člověka zkrátka není na světě místo a pochopení. Divák se s hlavním protagonistou nemusí příliš ztotožňovat, jelikož více a více pozornosti je postupně orientováno na to, jaký dopad má jeho morální neústupnost a čistota na morálně zkažené a manipulativní okolí – a v tomhle ohledu je možná film předvídatelný a nepříliš objevný, ale pořád takřka maximálně oslovující a pravdivý. Vadily mi některé zdlouhavé taneční vložky a slabší gradace před povedeným finále, jinak určitě vyzrálé dílo a zajímavá parafráze příběhu Ježíše Krista…

Dodatečné informace

Původní název:
O Pagador de Promessas (více)
  • Brazílie Dané slovo
  • Brazílie O Pagador de Promessas
  • Brazílie El pagador de promesas
  • Brazílie Fünfzig Stufen zur Gerechtigkeit
  • Brazílie Keeper of Promises
  • Brazílie La parola data
  • Brazílie La parole donnée
  • Brazílie La Parole donnée
  • Brazílie Löftet
  • Brazílie Lupaus
  • Brazílie Payer of Promises
  • Brazílie Slubowanie
  • Brazílie The Given Word
  • Brazílie The Promise
Země původu:
Brazílie