Cizinec

75%
Cizinec
Plakát traileru

Vyšetřovatel Wilson z komise pro válečné zločiny pátrá po uprchlém nacistovi Franzi Kindlerovi, který se za války podílel na genocidě židovského národa a dosud věří v nacistické ideje. Stopa zavede Wilsona až do poklidného connecticutského městečka Harper. Kindler tu působí pod falešným jménem Charles Rankin jako všemi respektovaný a oblíbený učitel v chlapecké škole. Právě si bere za ženu soudcovu dceru Mary Longstreetovou. Aby se vyhnul vyzrazení, zabije bývalého kolegu Meinikeho, který ho vyhledal. Pátrající Wilson tak přijde o jediného svědka. Jediné, čeho se může chytit, je Kindlerova vášeň pro starožitné hodiny...
Po veledílech Občan Kane a Skvělí Ambersonové natočil Orson Welles příběh v téměř hitchcockovském stylu, založený na přímočarém vyprávění, jasně rozehraných charakterech a pozvolné gradaci napětí. Dokázal tak, že je schopen natočit kvalitní a přitom zcela osobitý hollywoodský film, třebaže ani Cizinec se ve své době nesetkal s žádoucím diváckým ohlasem.




Pete69
Pete69
33 033 bodů
8
Parádní psychologický thriller, či kriminálka z rukou Orsona Walese. Začátek sice trošku vlažnější, ale děj pozvolna graduje až do parádního závěru. Hutná atmosféra, napětí a stará pěkná filmařina, to je cizinec. V době uvedení filmu navíc musel mít tento scénář pro diváka ještě daleko větší sílu, než dnes.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
6
Franz Kindler. Nejhrůžnější ze všech nacistů, kterého nikdy nikdo neviděl. I na svou dobu průměrný thriller, který trpí hlavně hodně naivním dějem a vskutku pitomou a přehrávající hlavní ženskou postavou. Na druhou stranu ale nabízí výborného Wellese jakožto ďábelského Kindlera, který trochu tu pachuť nudného snímku přebíjí. 6/10
lamps
lamps
15 327 bodů
6
Ač kvalitním filmem, Cizinec je zároveň ztělesněním mnoha filmařských postupů, které mi dnes chtě nechtě přijdou spíše úsměvné a velice zastaralé. Jednoduchý příběh vedený ve zběsilém tempu (které ještě zvýrazňuje i ve vypjatých chvílích přehnaně opulentní a úderná hudba) nedává moc prostoru charakteristice postav, jejichž vývoj je buď velmi čitelný (Loretta Young), nebo v podstatě neexistuje a je od počátku jasně daný (detektiv Robinson i záporák Welles). Napětí se daří budovat jen napůl, neboť konec je zhruba od poloviny filmu odhadnutelný, a Welles tak vlastně zaslouží velkou pochvalu za to, že i s chybějícím motivem záhady či momentem překvapení dokázal udržet mou pozornost jen chytrou hrou na kočku a myš, kdy se dlouho jen čeká na pravý okamžik pro nastražení pasti. Nejsilnějším prvkem filmu však zůstává, i vhledem k tomu, jak dlouho chystaná past nakonec sklapla víc než nepřesvědčivě, kostelní věž s hodinami, která nejenže měla pro vývoj příběhu důležitý význam, ale také poskytla prostor pro vskutku památné a nezapomenutelné finále...

Dodatečné informace

Původní název:
The Stranger (více)
  • USA Cizinec
  • USA The Stranger
  • USA Az óra körbe jár
  • USA Criminel
  • USA Date with Destiny
  • USA Den fremmede
  • USA Der Fremde
  • USA Die Spur des Fremden
  • USA El extranjero
  • USA El extraño
  • USA Främlingen
  • USA Främlingen försvan
  • USA Ha-Zar
  • USA Intruz
  • USA Le criminel
  • USA Le Criminel
  • USA Lo straniero
  • USA Moordenaar
  • USA Muukalainen katoaa...
  • USA Muukalainen katosi
  • USA O Estrangeiro
  • USA O Estranho
  • USA Stranger, The
Země původu:
USA
Rozpočet:
1,03 mil. USD
Tržby:
3,22 mil. USD (celosvětově)

Podobné



  • Nejméně oblíbený vlastní Wellesův film.
  • První film natočený po druhé světoivé válce, který ukázal koncentrační tábory.
  • Dlouhá scéna, ve které Meineke hledá Kindlera byla natočena, ale ve studiu vystřihnuta.