filmfanouch6
12 654 bodů •
8
Liam Neeson se již téměř 15 let obouvá do bot akčního hrdiny, ještě několik let nazpátek by ho ovšem v poloze akčního hrdiny viděl málokdo. Hvězda Schindlerova seznamu, Star Wars: Skryté hrozby, Lásky nebeské, Batman začíná či Království nebeské dávala především přednost charakterním rolím, které sice občas koketovali s akční polohou, jako hvězdu akčních filmů by ovšem Neesona viděl málokdo. Vše ovšem změnil snímek jménem 96 hodin. Luc Besson již na počátku 21. století nefungoval pouze jako režisér a scenárista, ale také producent skrze svou společnost EuropaCorp. Pro Bessona poté již dříve jako kameraman pracoval Pierre Morel, který se z kameramana prvního Kurýra vypracoval na režiséra svého režijního debutu Okrsek 13, který opět pocházel z pera Bessona. Právě Morela si Besson vybral jako režiséra svého dalšího projektu, konkrétně právě zmíněných 96 hodin. A i když se kolem role motal Jeff Bridges, hlavní role Bryana Millse se nakonec chopil Liam Neeson. A zmíněných 96 hodin v roce 2008 do velké míry rozhodlo o směřování jeho kariéry. Neeson přitom nebyl skutečně nebyl zvyklý na polohu akčního hrdiny a v rámci role Bryana Millse absolvoval náročný fyzický trénink. Sám Neeson přitom neměl od filmu převeliká očekávání, automaticky očekával, že se film dočká uvedení na DVD a jednoduše si sám uvědomil, že je 96 hodin béčko. Samotné béčko přitom často bývá vnímané jako negativní slovo, které automaticky nutně shazuje kvality filmu. Jenže existuje i tuna kvalitních béček. A prvních 96 hodin je zlatým středem mezi starousedlou akční podívanou a svěžím pojetím, které těží i z evropských ručiček ve výrobně. V rámci zadání tehdy zábavnější akční film vzniknout snad nemohl. Samotný Neeson tehdy skutečně mohl působit jako zvláštní volba, zvláště když samotný námět připomíná něco, co by ve své zlaté éře natočil takový Sylvester Stallone či (pokud se vůbec dá říct, že někdy svou zlatou éru měl) Steven Seagal, kterým by při automatickém pohledu člověk bývalého agenta a naštvaného otce věřil snadněji. Jenže Neeson vzal akční trénink vážně a ve finále z něj jde respekt nejen při kinetické akci, ale při legendárním telefonátu, kdy si hodlá někoho najít a následně ho zabít. Tehdy 56-letý Neeson byl jedno velké akční překvapení, který rázem v akční poloze působil sebevědomě a právě při vzpomínání na 96 hodin dává smysl jeho obsazení do všech NON-STOPů, Nočních běžců či Cizinců ve vlaku, kdy Neeson i na prahu sedmdesáti let nepůsobí v akční poloze nevěrohodně. Háček jen možná v tom, že jsou jeho akční filmy v posledních letech spíše ryzím spotřebním zbožím. Zápletka 96 hodin nebyla kdovíjak originální, průměrná kvalita tehdejší produkce Bessona poté sama o sobě velká očekávání nevyvolávala. Besson a jeho scenáritický kolega Robert Mark Kamen tehdy na papíře nevytvořili kdovíjak sofistikovanou akční podívanou, klíčové ovšem bylo, že Morel s akcí pracovat uměl a s Neesonem ve fyzické akci si uměl vyhrát. Morel se i díky své pozdější práci osvědčil maximálně jako schopný klipař, v rámci 96 hodin to ovšem bohatě stačilo. Rozpočet prvních 96 hodin vyšel na pouhých 25 milionů dolarů, přesto z nízkorozpočtového akčního filmu dokázali tvůrci vymačkat maximum. Nutná není velkolepá akce, stačí důstojná fyzická akce, kde se dá snadno uvěřit zrovna doposud charakternímu Neesonovi zmíněná akční poloha a aby byli v akčních scénách cítit emoce. Což se do velké míry daří. Skutečně tu odkazuje ke starším akčním filmům, zároveň se ovšem pracuje s pokrokem akčního žánru počátkem 21. století a dohromady vzniká sympatický hybrid, který navíc trvá pouze hodinu a půl a ve výsledku se tak nadělí sympaticky utíkající akční béčko, které sice hranice akčního žánru kdovíjak nepředepsalo, minimálně díky zrodu nejméně pravděpodobné akční hvězdy 21. století ovšem 96 hodin přeci jen stojí za vzpomínání. První Taken ve finále v kinech utržilo devítinásobek svého rozpočtu a ve finále došlo i na další dvě pokračování. Ano, v rámci hlouposti působí vedle druhých a třetích 96 hodin prvních 96 hodin jako student Harvardu, všechny tři ve filmy ovšem ve finále dokážou obstát jako obstojné akční jednohubky, kdy ovšem prvních 96 hodin přeci jen má nějaký ten osobní šarm navíc. Je to nenáročné béčko, opět ovšem platí zlatý fakt o tom, že je krapet omezené označení béčko automaticky brát jako nadávku....