Carpenterova kultovní klasika, která je ve stínu populárnějšího Halloweenu. Nepatří k mým oblíbeným ale je zde vidět obrovská tvůrčí profesionalita, přestože je to dost brakovitý a laciný.
Vynikajicí akční drama, které se stalo kultem a dočkalo se i neméně dobrého remaku. Dokonce si tento námět propůjčili i tvůrci německého seriálu Kobra 11. Režisér John Carpenter si sám příběh napsal a stojí i za hudbou. Basová elektronická linka umocňuje atmosféru a věrně udržuje napětí. Je to vlastně takový moderní western, který se ničím nevymyká. Z velmi jednoduchého děje Carpenter vytlačil vše co se dalo. Tempo vytvořil po celou dobu mírné a je k dobru věci. Mexickým gangem je přepaden mobilní prodejce zmrzliny a vzápětí zastřelen společně s malým děvčetem, která si chtěla koupit vanilkovou zmrzlinu. Scénu její popravy do hrudníku jen tak nezapomenete. Její otec opodál v budce telefonoval. Když skončil uviděl co se stalo, v šoku vzal s auta pistoli, na kterou ho umírající řidič upozornil. Gang začal pronásledovat, až jednoho po delší době zastřelil. Ti se pustili za ním a tak se dal na útěk. Doběhl na policejní okrsek, který se právě zavíral a kde se zastavil vězeňský autobus z důvodu onemocnění jednoho vězně. Gang začal policejní stanici obléhat a spustil útok. Napětí by se dalo krájet a pro toho kdo to nikdy neviděl a neví o co jde, stále drží v nejistotě, jak to všechno skončí. Snímek je ukázkou mistrovského umění z mála udělat hodně.
Zhruba půlhodinová expozice je naprosto boží a beze zbytku odráží Carpenterovu režijní genialitu. Úplně v tom cítíte tu halloweenskou atmosféru a jste natěšení na očekávaný dějový twist. Ten ale přichází docela náhle a zbytek filmu se mění v akční béčko v poměrně rutinních kulisách opuštěné policejní základny. Jenže pořád je to hodně výživná zabíjačka, která umí ve správný moment překvapit a nahradit příběhovou nevyhnutelnost zábavnou scénáristickou nebo stylistickou vsuvkou. Ten tajemný úvod s postupným proplétáním aktérů a nervózními hlediskovými záběry mě jen navnadil až příliš intenzivně a scéna u zmrzlinářského auta je předčasným vrcholem filmu. Každopádně, raný Carpenter mě baví čím dál více...
Nudné béčko. Scénář je slabý nejen svým příběhem. Nějaký gang se snaží dobýt na policejní stanici. Ještě 10 minut před koncem jsem pořádně nechápal proč. Snad proto, aby mohl být divák baven akcí (samoúčelnost), která však zábavná není. Postava vystřílí do okna zásobník brokovnice, sklo se rozbije, ale rám a omítka zůstanou nedotčené - Carpenter si měl nastudovat Peckinpaha, aby viděl, jak má destrukce v akci vypadat a o kolik líp to vypadá. Dopomohlo by k vizuálně pestrosti i uvěřitelnosti. Divák není baven i proto, že postavy nejsou nijak zvlášť interesantní. Zločinec Napoleon občas zahláškuje, ale ta kadence je fakt jen mírná a postava není tlačena příliš vpřed. Pokud film nemá přesah a nedokáže ani vzbudit tíživou atmosféru, měl by aspoň bavit, čehož lze docílit výživnou akcí a jistými situacemi a reakcemi postav na ony situace. Carpenter si toho asi vědom nebyl, takže se tímto směrem nevydal. Spíš se mi zdá, že chtěl natočit nějakej tíživější thriller, kterého však nedocílil i proto, že divák nemůže být příliš napnut, když mu jsou postavy volné - což spadá pod širší problematiku špatného scénáře. Se vší svou představivostí si však nedokážu najít důvod, proč by do osudu těchto postav měl být jakýkoliv divák zainteresovaný. Přepadení 13. Okrsku snad může být jen zajímavé pro fanoušky Carpenterovi práce - obzvlášť pak jeho Halloweenu, kde snad byly lépe rozvinuty různé rysy, s nimiž si filmař pohrával už zde. Zde však fungují podstatně hůře a já sám považuji opěvovaný Halloween za docela nudný a otravný.
Na můj vkus až moc nelogické a to už jec o říct, když to začnu řešit i já. Gang je prostě zlý a zabíjí úplně všechny. Dokonce i malé holčičky bez důvodu a tohle já teda neberu. Jasně je to béčko, ale je to od Carpentera sakriš, mohl dát gangu něco navíc. Jediné co se mi na filmu líbilo byla hudba a pár povedených hlášek jinak velice slabé. 3/10.