Vědecké experimenty se (nejen) ve filmech mohou fatálně zvrhnout. Možná nejvýmluvněji to roku 1986 pocítil Jeff Goldblum, jenž se v laboratoři triumfálně teleportoval spolu s obyčejnou titěrnou Mouchou (The Fly). Následné sloučení DNA vedlo k tělesně vyhrocené transformaci, jíž mistr body-horroru David Cronenberg předčil a do zastaralého zboží uvrhl původní filmovou verzi povídky George Langelaana z 50. let. Goldblumův vědec dle zpráv webu Deadline nebude jediným rozpadajícím se křížencem, neboť režisérka Nikyatu Jusu (Vychovatelka) má chystat nový film ze světa Cronenbergovy Mouchy.
Články 9
Všechno nejlepší a ať žije nové tělo! Tohle bychom mohli provolávat na pomyslné narozeninové párty jednoho z nejlepších filmů Davida Cronenberga Videodrom. Na oslavě čerstvého čtyřicátníka by samozřejmě nemělo chybět rituální bičování televizní obrazovky, zasouvání videokazet do břicha, střílení z pistole přirostlé k tělu a samozřejmě kolektivní halucinování u bizarních snuff filmů. Zkrátka spousta aktivit, které ani čtyři dekády po vzniku filmu rozhodně nestihly zevšednět.
Přestože mu táhne na osmdesát, legendární kanadský režisér David Cronenberg nepolevuje. Znovu vyrukoval s dystopickou sci-fi, v níž je lidské tělo předmětem odporu i fascinace. Jeho novinka Zločiny budoucnosti, která byla po Cannes uvedená také v Karlových Varech, zatíná drápy nejen do ničení životního prostředí a transgenderové komunity, ale především do samotného umění. To zde podobně jako lidští jedinci nabývá obludných rozměrů a duši svého stvořitele vybarvuje nejednoznačně, současně romanticky i hororově. Tuto alegorickou baštu není snadné podchytit, ovšem za pozornost a ochotu naslouchat se vám odmění.
Devětasedmdesátiletý kanadský režisér David Cronenberg natočil Mouchu, Scanners či Videodrome a patří k tvůrcům, jejichž dílo vždy vyvolávalo vášnivé reakce. Na stará kolena se Cronenberg vrátil ke svým kořenům a v Řecku natočil snímek Crimes of the Future, v němž se lidstvo krčí pod vládou umělého syntetického prostředí. Film má být premiérově uveden na letošním festivalu ve francouzském Cannes a první pořadatelé, kteří jej podle webu World of Reel viděli, mluví o nejvíce kontroverzním střípku režisérovy kariéry.
Slavný režisér, scenárista a producent židovského původu stál za filmy jako Krotitelé duchů nebo Policajt ze školky. K rodnému Československu, odkud rodina emigrovala, však podle vlastních slov neměl žádný zvláštní vztah.
Kanadský režisér, jenž značnou část kariéry proměňoval představy futuristických technologií v bolestné noční můry, se po sedmi letech vrací ke svým kořenům.
Letos v říjnu uběhlo 45 let od premiéry nepříliš zmiňovaného snímku, jenž přitom disponuje nadčasovým konceptem a dokonale zosobňuje kariéru slavného kanadského filmaře.
Filmový kritik Kamil Fila spustil v době pandemie koronaviru ve spolupráci s divadlem Venuše ve Švehlovce sérii pozoruhodných celovečerních videopřednášek, které se vztahují k současné situaci. Čtyřdílný cyklus uvedl v pátek třetí část, v níž se dočkáte nejen zajímavých informací, ale též celého množství videoukázek v prostoru krásného divadla za doprovodu originální scénografie. Po epidemických a apokalyptických filmech dochází na utopie a antiutopie. Ideální příležitost vyzpovídat Kamila Filu.
Filmy, v nichž v hlavní roli figurují velký dům a skupinka zdánlivě obyčejných rezidentů, kteří se postupně proměňují v děsivý protipól ideálních spolubydlících, mám poměrně dost rád. Do téhle skupinky lze zařadit například méně známý, avšak naprosto skvostný horor Davida Cronenberga Červi z roku 1975 nebo koneckonců i legendární Osvícení Stanleyho Kubricka.