hrumsrt
10 687 bodů •
6
Fascinace západního světa tím japonským tu byla už dávno, lidé se vždycky budou starat o to co neznají, jako se toho ale budou bát.. Pravděpodobně spíše bude postavička gejšy známá z novějšího a velkolepějšího zpracování z roku 2005, které ale daleko výrazněji nese západní filmové prvky. Zajímavostí budiž, že New York Times film v roce 2009 zařadil do svého The Best 1,000 Movies Ever Made list... Jedná se o první režisérův prozápadní film, který "nám" měl přiblížit celou profesi gejši a případně zbavit i několika stereotypů. Prvně se sluší říct, že pod označením gejša si většina představí spíše prostitutku, což ale není nejpřesnější, jelikož gejšy neměly posláním se s klienty vyspat, nýbrž fungovat jako zpříjemnitelky večera a v dnešním světě by se přirovnaly k hosteskám. Režisér Mizoguči měl navíc s tématem osobní zkušenost, kdy jeho mladší sestra byla prodána do domu gejša. Proto by mohl mít nejlepší předpoklady natočit natolik lidský a objektivní příběh. Ovšem ve výsledku v ničem neuhne od politické objednávky. I zde je jejich profese zobrazována tradičním japonským způsobem, tedy jako náročnou profesy, kdy téměř každá noc je v party módu.. Příběh jako takový se točí okolo dvou gejš, které nás provádí svým profesním učením a následně se snaží nabourávat zajeté profesní standarty.. Vzdorování dychtivým klientům je zde ovšem pokaždé potrestáno a tvůrci nemají v úmyslu ukazovat jakoukoli osvětu.. Pečlivě se soustředíme na samotný profesní vývoj, kdy se z učící se dívenky, která nemá o životě páru - maiko, stává dospělá namalovaná naivní figurka, jejímž každodenním cílem budiž mužský úsměv. Nejde o tolik přístupný snímek, který především doplácí na slabší ústřední téma, kdy se až příliš soustředí na tradiční motivy okolo profese gejši. Zkrátka ve velkém politický produkt, který si byl od počátku vědom, kdo se na něj má dívat, což mu jasně ubírá jak na objektivitě, tak především na atraktivnosti... 60%