Doktor z malého města se dozví, že jsou jeho obyvatelé nahrazováni mimozemskými duplikáty. Klasický sci-fi snímek pojednávající o zvláštní mimozemské invazi. Jak jinak si vysvětlit cizorodá semínka pocházející odněkud z vesmíru, které na Zemi vyrostou do velkých lusků a reprodukují kopii člověka, který však po dosáhnutí plného rozvoje asimiluje fyzické vlastnosti, vzpomínky a vůbec osobnost jako takovou, a který po té postrádá veškeré lidské emoce. Vzniknou tak tzv. pod lidi. Zvláštností na celém příběhu je, že v tom je vlastně velice šikovně ukryt politický podtext. Je to něco podobného, jako ´Bílá nemoc´ od Karla Čapka. V době vzniku se psala 50. léta a z čeho jiného měli Americká elita strach, než s pomalu se plíživého komunismu. A tak stejně tak, jako se v příběhu ´Bílá nemoc´ šířil nacismus, tady se šíří jiná politická ideologie narušující osobní svobodu. Děj se rozvíjí takřka literárně a krásně plynule, takže vše patřičné je ukázáno a vysvětleno. A tak se pomaloučku rozvíjí temný obraz nového nastupujícího světa a strach ze ztráty všeho lidského, jako jsou právě lidské pocity a hlavně emoce lásky. Bezmocnost člověka je strašlivý pocit. Představa, že by někdo mohl odmítnout něco, co si druhý myslí, že je pro něj nejlepší, je i dnes pro mnohé nepředstavitelné. Po staletí lidstvo toleruje války, úzkost, strach a nenávist. A každá mocnost se snaží, aby se ostatní podřídili. Příběh je tedy varováním před hloupostí a naivitou lidstva. Jack Finney tedy v podstatě napsal něco podobného, co daleko dříve Karel Čapek. Teď už jen záleží, co si z toho lidstvo vezme.
Horor z padesátých let. Tvůrci nemohli spoléhat na efekty a tak vše vsadili na napětí a tajemnou atmosféru, což vyšlo. Film krásně graduje a je pomalu odkrývá karty.. narozdil od remake, který vyložil karty na stůl za pár minut. Pěkný horor staré školy a výborný scénář.
Snímek se natočil za 23 dní a prakticky v jednom zátahu. Štáb měl volno pouze o nedělích. Kvůli nočním scénám se však plánované natáčení protáhlo o 3 dny, ale režisér je u producentů obhájil jako nezbytné. Natáčelo se v Kalifornii, ale nikoliv v lokalitě, která je popsána v povídkách i ve filmu, protože natáčení v údolí nad San Francisce bylo na rozpočet příliš nákladné. Nakonec se točilo v oblasti Sierra Madre, Chatsworth, Glendale, the Los Feliz a okolí, v Bronsonu a Beachwood Canyons.
Za všechny scény bych rád uvedl ty nejznámější a to jsou scény s pěstováním lidí a téměř závěrečná scéna s kultovní hláškou – uvedenou v kurzívě. Dr. Benell v ní křičí do kamery:,, They’re here already! You’re next! You’re next, You’re next…!“ a marně se snaží zastavit příval dalších lidí do navenek poklidného městečka, čímž je ovšem myšlen pochopitelně i zvídavý divák na druhé straně plátna.
Možná by bylo dobré zmínit, že se s tímto filmem velmi často spojuje legendární Sam Peckinpah (The Getaway, The Wild Bunch). Ten se ve filmu objevuje ve velmi okrajové roli, nechci říci přímo čurdě a je pravdou, že přepsal několik dialogů. Jeho dědici však uvádí, že přepsal scénář celý. To však po léta rozohňovalo autora scénáře Daniela Mainwaringa, který po otevřených hádkách vznesl stížnost vůči Americkému cechu scenáristů, jež mu připsal autorství jednou provždy. Proto jsou veškeré spekulace o Peckinpahově autorství zbožným přání jeho fanoušků.
Film stál necelých 400 tisíc dolarů a v době svého uvedení vydělal 2,5 milionu dolarů.
Intenzivní a svým způsobem inteligentní žánrová delikatesa, jejíž hlavní poselství o atomových hrozbách a McCarthyho diktatuře již sice trochu vyšumělo, ovšem nevídaně osobité a atmosférické zpracování triumfuje i dnes. Siegel byl výborný řemeslník a téměř úplnou absenci vizuálních efektů takřka dokonale nahradil jednak chytře promyšleným scénářem o neviditelné invazi, a jednak navázáním vztahu se sympatickými postavami, kteří jsou sami proti drtivé přesile. Úvodní část už léty trochu ztrácí na působivosti, avšak strhující závěr včetně otevřeného vyústění dalece převyšuje většinu scifáren, které sází raději na akci a hromadu efektů. A remake je překvapivě neméně povedený.