martin-mickey-stusak
36 594 bodů •
9
V době provincie Judea dal římský tribun Marcellus Gallio rozkaz k ukřižování Ježíše z Nazaretu, ale později ho za tento čin začne provinile pronásledovat svědomí. Další velkolepý epos v řadě na motivy biblických příběhů stále nepostrádající na své impozantnosti a uměleckém dojmu. Má ve vínku i prvenství co se týče uvedení v širokoúhlém formátu technologie CinemaScope, což přineslo úchvatný zážitek hlavně v masových scénách. Centrem dění je, samozřejmě fiktivní postava, Marcellus Gallio, coby velitel vojenského tribunálu, který v roce 33 n. L. ukřižoval Ježíše v Jeruzalémě. Následně si s ním osud tak pohrál, že se k němu dostalo Ježíšovo roucho z ukřižování, které mělo takovou moc, že se z Gallia stal křesťan. Jenže zrovna vládl císař Caligula, známý nejen svou přísnou vládou, ale především přílišnou brutalitou, který ho kvůli obrácení víry nechal umučit. Marselluse Gallia si impozantně zahrál Richard Burton, což už je znak kvality. Ovšem jen z dnešního pohledu. Sice byl za tuto roli nominován na Oscara, ale kritici na něm, pro svou topornost, nenechali nit suchou. A Burton sám se později nechal slyšet, že se jedná o jeden z jeho nejméně oblíbených filmů. Ten je atmosféricky a po technické stránce vyroben na základě tvůrčího stylu a možností své doby, což znamená, že se na padesátá léta od tématicky ostatních ničím nevymaňuje. A tak se určitě jedná o klasicky stylovou podívanou. Obsaženo je větší množství scén v jednom záběru, ve kterých je nádherně využit veškerý potenciál širokoúhlého záběru, což v mnoha případech zvyšuje obsáhlou dramatičnost a to i vlivem soundtracku, který trefně zdůrazňuje určité momenty. Všimnout si také lze, že je utajena Ježíšova tvář. V padesátých letech to v takovýchto filmech bylo pravidlem, takže ani tady to nezůstalo bez výjimky. Protože se jedná o dějství na základě biblických příběhů, tempo je pomalejší a dosti nerovnoměrné. Mladý divák dnešní rychlé doby se nudit bude, ale kdo má rád filmové umění a dokáže se do všeho patřičně ponořit, filmový zážitek ho jistojistě nemine.