Austrália, okolo roku 1860. Amerického ostrostrelca Matthewa Quigleya si najme austrálsky rančer, údajne na to, aby ho zbavil divokých psov dingov, ktorí ohrozujú jeho stáda. Američan spočiatku netuší, čo dobytkársky barón Elliot Marston od neho bude požadovať v skutočnosti aby postrieľal domorodých Aborigenov, pretože chce získať ich pôdu. Matthewa jeho požiadavka šokuje a kontrakt odmietne nikdy nestrieľa na nevinných ľudí. Marstona vyhodí von oknom a chce odísť. Marstona, samozvaného vládcu oblasti, to rozzúri a najme si niekoľko zloduchov, aby Quigleyho chytili a zabili. Quigleymu sa podarí utiecť a zachráni aj krásnu ženu Coru, ktorú ohrozovali rančerovi muži. Oboch napokon u seba ukryjú Aborigenovia a pomôžu im. Quigley je spolu s Crazy Corou, ako prezývajú bývalú prostitútku, pred prenasledovateľmi vždy o krok napred... Quigley domorodcom na oplátku pomôže zbaviť sa zabijakov na čele s odporným Marstonom. Toho zabije v čestnom streleckom súboji. Keď ho chcú britskí vojaci zatknúť, domorodci ho oslobodia a on spolu s Corou nasadne na loď do Ameriky.
"Rekl jsem, ze jsem kolt nepotreboval - nerekl jsem, ze s nim neumim zachazet!" Vyborny Tom Selleck, role mu sedla, totez Alan Rickman a Laura San Giacomo, Chris Haywood jako zupak v uniforme majora. Kdo netusil stejne jako ja, ze dobry western se da situovat do Australie, byl mile prekvapen. Za me dobry.
Už pár měsíců nakoukávám westerny a zdá se mi, že tento kousek je jedním z nejlepších z ranku těch lehčích, divácky přívětivějších. Pokud zrovna divák nechce koukat na nic tematicky komplikovanějšího, na žádnou tří hodinovou a hutnou epiku, ani na něco příliš atypického a ty naivně idealistické klasické westerny ho otravují, tak by tohle mohl být správný take. Jedná se o skvělou žánrovku, ačkoliv nabízí pár žánrově atypických propriet: Film je kupříkladu zasazen do Austrálie (což ho řadí do subžánru Meat Pie Western), namísto utlačovaných Indiánů tu jsou utlačovaní Aboridžinci a protagonista upřednostňuje experimentální odstřelovací pušku nad šestiraňákem. To samo o sobě činí tento western zajímavým - nikoli však ještě dobrým. Dobrý film činí hlavně příběh a postavy. Ty zde sice nejsou vyloženě úchvatně pohlcující (jak říkám, je to lehčí kousek), ale rozhodně jsou dobré, nejsou otravné (ani ta bláznivá ženská) a jednoduchý příběh bez problému utáhnou. Obzvlášť bývá vyzdvihován Rickmanův záporák, který sice nemá příliš mnoho prostoru a většinou jen na hrdinu posílá své muže, kteří se mu vrací v nižších počtech. Herec, který se rolí záporáka proslavil už o dva roky dříve v Die Hard a o rok později v Robinu Hoodovi, však byl schopen vtisknout postavě jistý šarm. Co však zaujalo mě (a do značné míry to umocnilo můj zážitek natolik, že je mi trochu blbé dávat filmu jen 3/5) je: Jednak nádherná hudba, která zaznívá v ty správné momenty a dokáže jednotlivým scénám dodat na kouzelnosti i ušlechtilosti. A jednak také formální kvality přestřelek. Střelba má totiž velmi kvalitní sound design, takže když totiž protagonista vystřelí ze své pušky, lze slyšet s jakou silou se zvuk rozprostírá krajinou. Dojmu ze střelby rovněž napomáhá to, jak nepřátelé vždy vodhodí zásah (případně do nich udělá díru) z oné experimentální pušky. Absence těchto formální kvalitativních aspektů totiž dokáže značně shodit dojem a zkazit celé akční sekvence filmu. ZÁVĚR: Tento western neprávem zapadl, ale je dalším kouskem, který dokládá, že žánr nabral v první půlce devadesátek další dech a opět se dostal na výsluní primárně díky Tanci s Vlky a Nesmiřitelným ale i třeba Tombstone.