Komentáře týdne: Francouzský Robin Hood, geniální Adéla a nedokonalý Obi-Wan Kenobi

Komentáře týdne: Francouzský Robin Hood, geniální Adéla a nedokonalý Obi-Wan Kenobi
Adéla ještě nevečeřela | Národní filmový archiv (NFA)

Obi-Wan Kenobi (2022) – Dává fanouškům to, co víceméně chtěli a mohli očekávat.

Ewan McGregor
Obi-Wan Kenobi | Walt Disney Studios
„V tuto chvíli patří Obi-Wan Kenobi spolu s Anakinem Skywalkerem a Ahsokou Tano ke svaté trojici Star Wars a už když se mluvilo o samostatných projektech postav, bylo jasné, že i mistr Jedi jednoho dne něco dostane. Z původního náčrtu pro film tak nakonec vznikl seriál (a hranou Ahsoku můžeme očekávat již příští rok), který se nečekaně zaměřuje na příběh Kenobiho mezi trilogiemi a ukazuje tak divákům věci, jež znali z vyprávění a (ne)chtěli je vidět.
Seriál Obi-Wan Kenobi tak můžeme zařadit do stejné kategorie jako film Solo nebo komiksová dílka Black Widow a X-Men Origins: Wolverine. Všechna tato dílka jsou víceméně vatou, která staví na známých věcech a případně představí nějakou novou postavu, s níž tvůrci mohou do budoucna pracovat. U Sola to byla Qi'ra, u Black Widow rodina ruských agentů a Kenobi se vytasil s inkvizitorkou Revou.
A jakou látku jinak seriál zpracovává? Máme tu zestárlého mistra, který hlídá malého Luka Skywalkera. Galaxii prohledávají inkvizitoři, kteří loví Jedie a součástí plánu jedné jejich členky je vylákání Kenobiho tím, že unese princeznu Leiu, jež je dcerou blízkého Kenobiho přítele. Do toho se ještě připlete Darth Vader a navíc sledujeme, jak se Ben pokouší kontaktovat ducha svého mistra Qui-Gona, což se mu deset let kvůli výčitkám svědomí nedařilo.
Vzhledem k tomu, kdy se seriál odehrává, má pevně dané mantinely a ty se snaží za každou cenu neporušovat. Vznikají tu tak různé kličky, jak by se daly věci udělat, aby to dávalo smysl a pod určitou interpretací té a té věty pak fungují, aniž by narušovaly kontinuitu. Ukázat si to můžeme na vztahu Obi-Wana a Leii. Ta na Hvězdě smrti může působit, že Kenobiho zná, protože je opravdu ráda, když se dozví, že dorazil a operuje dokonce i s jeho přezdívkou Ben. Zprávu poslanou přes R2 pak tvůrci vysvětlili jejich poslední konverzací, kdy dává Ben Leie najevo, že nikdo nesmí vědět, že se znají. Dalo by se to ale jinak také osvětlit tak, že jako senátorka prostě chtěla, aby to vyznělo oficiálněji.
Mnoho lidí jinak samozřejmě popudilo, jak tvůrci pracovali s Veleinkvizi­torem. Původně kolovaly zvěsti, zda náhodou nechtějí vyřadit Povstalce z kánonu, ale nakonec postava ožila. Seriál to bohužel neosvětlí a tak nějak očekává, že se diváci vyznají v anatomii Pau'anů, kteří mají dva žaludky a propíchnutí jednoho z nich je tak nezabije. Každý ale není takový fanoušek, aby trávil hodiny u obrazových slovníků, knih, komiksů nebo Wookieepedie (jako tady redaktor), takže by třeba i jedna řečená věta mohla posloužit tomu, aby i obyčejní diváci pochopili, co se děje.
K samotnému tempu seriálu se dá říct, že by příběh možná fungoval lépe, kdyby jej skutečně udělali jako ten film. Je tu hned několik hluchých míst, kdy se vše táhne a jde vidět, že se tvůrci opravdu snažili, aby to natáhli na šest epizod. K hereckým výkonům známých původních herců nelze nic říct a mladá Leia byla skvělá (až na scénu s bratránkem, která věku postavy moc neodpovídala). U Revy je to chvílemi diskutabilní, ale určitě by se herečku nemělo odsuzovat kvůli barvě kůže, jak tomu bylo tady. Její postava určitě není jednorozměrná, ale scénář dokonalý zrovna není.
Seriál Obi-Wan Kenobi rozhodně není dokonalý, ale dává fanouškům to, co víceméně chtěli a mohli očekávat. Je tu plno odkazů na filmy, jiné seriály a také hry a komiksy a dojde i aktualizaci oblíbeného memu. Jinak se dá ale označit za obrovskou vatu, kterou lze bez problémů vynechat a překvapit může víceméně akorát člověka, který se na ságu dívá poprvé a chronologicky (takže pokud máte rodinu nebo přátele, co Star Wars neviděli, šup šup).“ Blackhand47XD / 70 procent

Sunshine (2007) – Lépe něž ryzím průměrem hodnotit nemůžu.

Sunshine
Sunshine | 20th Century Fox
„Nebudu lhát, po ohlasech, které se ke mně donesly jsem byl natěšen měrou vrchovatou. Že samotná premisa je kompletně nesmyslná a začátek filmu to pouze potvrdil, to jsem přešel mávnutím. Přece jen je to sci-FI, zde zkrátka s důrazem na fikci, nějaký důvod mise ke Slunci bylo třeba vymyslet. Ovšem jakmile se s průběhem začaly nesmysly množit, byť některé byly očividně poplatné epičnosti záběru nebo dramatičnosti scény, přece jen už jsem začínal mrzutě hartusit. A v tu chvíli je asi dobře, že jsem film sledoval sám, neboť věřím, že spolusledující by mne po chvíli umlátili prvním, co by měli po ruce. Nicméně k tomuto filmu jsem nepřistupoval jako k béčku v áčkových kulisách. O to víc jsem byl konsternován, když se film v pozdějších pasážích zvrhl v jakousi podivnou variaci na Horizont události (který je přiznaným drahým béčkem a v dobrém to splňuje). Některými opěvovaný závěr ve mě pak vyvolal záchvat sarkastického chechtání, což asi nebyl tak docela tvůrčí záměr. Nechápejte mě špatně, řemeslně je film špičkový, své klady má: Nabízí zcela uhrančivé záběry, skvělou hudbu a sympatické obsazení, plně rozumím některým nadšeným ohlasům. Bohužel s těmito atributy jsem jaksi počítal předem a čekal něco navíc, místo toho jsem dostal zkrátka hezkou omalovánku - u níž bylo třeba místy vypnout hlavu - s průběhem, který byl, vzhledem k očividným inspiracím, až bolestivě předvídatelný. Možná v budoucnu filmu dám druhou šanci a stanovisko přehodnotím, ale momentálně vzhledem ke zklamání, které mi bohužel Sunshine přineslo, lépe něž ryzím průměrem hodnotit nemůžu.“ dobytek / 50 procent

Cartouche (1962) – Mám spoustu oblíbenějších filmů s Belmondem.

komentare-tydne-9-7-2022
Cartouche | Filmsonor
„Robin Hood ve Francouzském podání a výborným Belmondem. Příběh je to dobrý, souboje legrační l, komediální téměř ve stylu "Šimona a Matouše" :-). Je to pohodová komedie s pěknými dobovými kostýmy i interiéry, ale mám spoustu oblíbenějších filmů s Belmondem. Cartouche u mě za 60%.“ Pete69 / 60 procent

Nesmiřitelní (1992) – Clint demaskoval Divoký západ více než Sergio Leone.

Clint Eastwood
Nesmiřitelní | Warner Bros.
„Tak jsem měl teda štěstí, ale já jsem měl vždycky štěstí při zabíjení lidí. Výstižná slova Williama Munnyho. Já mám westerny rád a tenhle se vynořil po letech úhoru. Kdy tak maximálně Kevin Costner tančil s vlky nebo s Lawrencem Kasdanem málo zdařile předváděl v Silveradu jakous takous snahu o western. Až na boy band v Mladých puškách vznikali tenkrát zdařilejší westernové filmy (Mrtvý nebo živý) a seriály (Osamělá holubice) v televizi a Austrálii (Quigley u protinožců). Takže tady Clint demaskoval divoký západ více než Sergio Leone a předvedl ho v plné syrovosti. Díky.“ p.a.douch / 100 procent

Adéla ještě nevečeřela (1977) – Nadčasový skvost české filmařiny.

Adéla ještě nevečeřela
Adéla ještě nevečeřela | Národní filmový archiv (NFA)
„Ukázka tvůrčí geniality na všech možných frontách a o to víc těší, že vznikla v naší české kotlině. Scénáristicky impozantní parodický vzkaz každému, kdo nevěří, že to tady jde jinak a přeci skvěle. A ten vzkaz je sice možná už stářím zaprášenější, ale navzdory tomu i dnes stále čitelný. Nadčasový skvost české filmařiny, který možná poleví v druhém aktu (a ano, tento film má akty), ale v tom prvním a třetím předvádí čistou genialitu, že ten mírný sešup mile rád odpustím.“JosefTomas / 90 procent

Hřiště (1975) – Když se na to nedívá politicky, dá se u filmu dobře odpočinout.

Hřiště
Hřiště | Karel Ješátko
„Další podnikový snímek v řadě podobných, navíc propojený se stavební tématikou, o hledání místa ve svém pracovním životě, tradičně moralizující nad skutky jedince v rámci prezentace své odbornosti se prosadit s následnou důležitostí ve stavitelské praxi. V socialistické šedi hodně používané téma, v podstatě už od padesátých let, jen se zpracování měnilo s ohledem na svou aktuální dobu. Ve stavební části se oslavuje stavba dálnice D1, díky čemuž má film zase historickou hodnotu v podobě filmových záběrů ze stavby některých částí úseku, ze kterých nejvíce vyniká stavba dvoupatrového mostu nad Želivkou u Vojslavic na Pelhřimovsku. Scény s výhledem na stavbu v zájmu prezentace se hodně používaly. Ideologicky se ukazuje úspěšnost stavby hlavně s poukázáním na její složitost a nelehkého řešení stavebních problémů, čímž se ukazuje, že je daný úkol složitý, ale nic, co by se nedalo zvládnout. A k tomu je samozřejmě také potřeba stavební inženýr. Příběh použil jednoho mladého s vůlí se prosadit i za cenu podvodu, jen aby se vymanil z otcova vlivu. Že bude zpytovat svědomí a začne se skutečně snažit samozřejmě v rámci moralizace nechybí. Film opět pozapomenutý a jako každý jiný s takovouto tématikou samozřejmě u štábu a herců dosti nelichotivý. Ale na druhou stranu, proč ne. Stranická ideologie je vynechána, i když náznaky samozřejmě jsou, ale na dnešní dobu zcela neškodné. Současné vedení staveb se přece nechová jinak. Takže nic než další normalizační snímek mající v jádru věci svou zášť, ale když se na to nedívá politicky, dá se u filmu dobře odpočinout.“martin-mickey-stusak / 75 procent

Zaujal vás některý z filmů/seriálů? Našli jste doporučení k dílům, která vás zajímají? Pokud ne, napište komentář na kartu snímku z naší databáze. Příště třeba vybereme právě váš.
Všechny komentáře najdete přehledně seřazené od nejnovějšího zde. Dejte „palec“ těm, které vás zaujaly.