Včera v TV, celkově asi pošesté, a pořád plný zásah ... film, který nazvat spaghetti westernem je skoro znevažování, má všechno, co je potřeba: napětí, příběh a charismatického hlavního hrdinu (Eastwood je jedinečný - a to byl až čtvrtý v pořadí oslovených, např. Bronsonovi se příběh, evropský remake Kurosawova Jódžinbó-Ochránce, nezdál nosný), který kromě vnějšího má i vnitřní charakter a oba mají své smysluplné ukotvení v příběhu.
Počátek přeměny do té doby rozpačité Eastwoodovy herecké kariéry na hvězdnou a také mimořádné spolupráce mezi ním a Morriconem; že se naučil i hodně z režisérského řemesla, předvádí dodnes, i po osmdesátce.
Pro Hrst dolarů, Pro pár dolarů navíc a Hodný, zlý a ošklivý.. jeden lepší kousek, než druhý. Úvodní film této "trilogie" se mi přeci jen líbí o malou kapku méně, protože Clint Eastwood je na to celé ve velkých uvozovkách sám. V dalších výše zmíněných filmech je navíc atmosféra o dost hustší. Tohle je ale skvělá pecka. Jak si hlavní hrdina zahrává s dvěma rodinami, které ovládají městečko na divokém západě je brilantní.
Leone se musí nejprve rozcvičit. Hudba a několik kusých scén samozřejmě koketují s genialitou, ale celek spíš tápe. Čtyři hvězdy určitě, ale bez jakéhokoli výhledu na plný počet, což je u Leoneho zklamání.
Leone má i lepší snímky, ale stejně je tohle bomba. Připomnělo mi to film s Brucem Willisem Poslední zůstává, a pak jsem zjistil, že tohle je předělávka Yojimbo a to všechno je podle stejné předlohy od Dashiella Hammetta "Red Harvest". Jinak vzhledem k tomu, že to je spaghetti western, uvařil jsem si k tomu špagety a ty byly skoro stejně dobry, jak ten film. Drsnej Eastwood, kojotí hudba, zajimavá zápletka a skvělí záporáci - to všechno kazí hlavně nedostatek krve při přestřelkách, tam to bylo odfláklý, ale to se dá odpustit... Jinak skvělej zážitek, hlavně kvůli perfektní hlavní postavě.
Takový nízkorozpočtový návod, jak vytřískat maximum z toho, když stojíte mezi dvěmi znepřátelenými klany. Jinak fain western, ikdyž se tady Leone teprve zastřeloval. Samozřejmě charismatický Eastwood je parádní, stejně jako Morriconeho hudba.
V jednoduchosti je síla a v tomto mistrovském kousku to platí dvakrát. Ve filmu není scéna, dialog či dokonce slovo navíc. Clint má charisma na rozdávání, Leone drží vše pevně v rukou a chváli hudbu je nošením dříví do lesa. Snad jen ta přestřelka s mexickými vojáky (občas až komická třesavka bez krve a vybíhání Baxterů z hořící ho domu (to jim museli všichni běžet do rány, naměli zadní východ?) zasloužili trochu víc tvůrčí pozornosti. Přesto se jedná film nejvyšších kvalit!
Nemůžu se donutit, aby se mi tohle líbilo jen proto, že to je Sergio Leone, Ennio Morricone a Clint Eastwood. Je tu příliš mnoho zjevných blbostí. Kulomet (či co to je) kosí vojáky, ale koně nemají ani škrábnutí... Dvě bandy proti sobě střílejí jako pominutí, ale nikomu není divné, že ti dva vojáci se stále nehýbají a trpělivě čekají, až je Rojos odpráskne...Baxterovi lidé vybíhají z domu rovnou na mušku Rojosovým střelcům, zas a znova, jako by byli hluší a slepí... Tož tak. Ale líbí se mi, že v jednom z prvních záběrů se houpá oprátka, která bude hrát jednu z významných rolí v třetím filmu této řady.
Z dollarové trilogie ten nejslabší díl, což dá rozum, páč později Leone dostal větší rozpočet, ale i tak se jedná o stylovou záležitost - jen né tak stylovou. Menší rozpočet však není jedinou slabinou. Velmi se mi líbí motiv jednoho lstivého, rychlého a bezejmeného pistolníka, který přijede do zapadlého městečka, jež trpí pod útlakem dvou zločineckých band, ale který nechce primárně obyvatele nezištně vysvobodit, nýbrž z toho něco vytřískat pro sebe a pokud se mu při tom povede někoho zachránit, tak jedině dobře. Mnohem lepší než načančané tradiční westerny se svými černobílými postavami, jež jsou zosobněním rytířských ctností. Pravdou ale je, že scénář jako takový není dost silný, jako tomu bylo později. Zamrzí taky absence krve ve scéně přepadení a postřílení vojáků pomocí Mitrailleuse. Tehdy je rozstříleno asi 20 lidí, ale divák neuvidí ani kapku krve. To přirozeně kazí dojem. Oběti se kácí k zemi v afektovaných pozicích. Divák může jen milovat Tarantinovy prskance a rozstřiky krve.
Všechno v tomhle filmu je velmi dobré, ale největší překvapení je pro mě výkon Volontého v roli Ramóna. Od něj bych takhle vystřiženého zabiják teda doopravdy nečekal. O scénáři bych se radši nezmiňoval, ale režijně se teda Leone Kurosawovi vyrovnal. Film je po této stránce výborný. Co dodat? Je to zkrátka klasika.