John McTiernan znamenal v hollywoodském filmu osmdesátých a devadesátých let pojem. Díky tomu, že Arnolda Schwarzeneggera uchvátil jeho režijní debut Kočovníci smrti, mohl natočit kultovního Predátora a pokračovat legendární Smrtonosnou pastí, Honem na ponorku nebo Posledním akčním hrdinou. Po roce 2000 se na něj ale přilepila pořádná smůla. Příšerný remake dystopického sportovního dramatu Rollerball a překombinovaná válečná detektivka Zelené peklo se s úspěchem kritiků ani diváků nesetkaly a McTiernanovi nastaly těžké časy.
Články 121
Ač má v kinematografii pověst primárně lesního sportovního zabijáka, jenž před koroptvemi preferuje vytrhané páteře lidských obětí, mimozemský lovec Predátor dle režiséra Dana Trachtenberga přece jen dokáže vzbudit nějaké sympatie. Poté, co v 18. století ztroskotal na komančské válečnici ve streamovacím hitu Predátor: Kořist, pověstnou filmovou držku čekají příští rok hned dva další projekty od šikovného režiséra. Jeden z nich se udržuje v přísném utajení, druhým je pro změnu futuristický příběh Predator: Badlands, o němž Trachtenberg pro Empire vyzradil pár pikantních informací. Titulní necita bude zřejmě brát životy z téměř ušlechtilých pohnutek, neboť nový duchovní otec franšízy si jej představuje jako protagonistu ve vlastní domovině.
Zdá se, že opět žijeme v éře filmových sci-fi sérií, které vyklíčily v pozdních sedmdesátých a v osmdesátých letech. A jejichž koncepty se už párkrát zkřížily. Vetřelec dostává další film poté, co v kinech uspěl sedmý celovečerní titul Romulus, Predátor se na lov znovu vydá 7. listopadu 2025, kdy do kin vrazí připravovaný šestý snímek hlavní ságy s podtitulem Badlands. Natáčí jej Dan Trachtenberg, jenž všechny potěšil předloňskou Kořistí (Prey) z doby americké kolonizace. A to není všechno. Producent z 20th Century Studios Steve Asbell totiž vyzradil simultánní výrobu dalšího a přísně utajovaného filmu a spolu s tím naznačil, že se zvažují způsoby, jak obě slavné franšízy pod štítkem Disneyho znovu propojit.
Leaky, tedy únik utajovaných informací, jsou noční můžou pro každý konglomerát. I když ten aktuální zřejmě nenapáchá žádnou opravdovou škodu nad rámec toho, že víme, že nový díl Predátora s prozatímním názvem Badlands se začal pod vedením režiséra Dana Trachtenberga natáčet na Novém Zélandu. To je jistě informace, kterou by studio beztak promptně samo vypustilo. Zajímavější jsou střípky z castingového hledání, podle nichž můžeme vytušit, o čem snímek bude, aniž bychom si ho ale přímo zkazili spoilery.
Postava Ellen Ripley (Sigourney Weaver) si z prvního střetnutí s vesmírným zabijákem odnesla noční můry, houževnatost i trvalé stigma, které scenáristé v pokračováních Vetřelce (Alien) z roku 1979 divoce reinterpretovali. Kdyby si ale režisér Ridley Scott prosadil svůj originální plán pro závěrečné infarktové minuty, nic z toho by se nekonalo. Tehdy stále ještě nepříliš renomovaný filmař měl pro největší ženskou hrdinku kinematografie nachystaný dost šokující zvrat, který by sérii býval nasměroval dost odlišným směrem.
Ještě před pár lety to vypadalo, že Predátor to má na celovečerním poli nahnuté, po propadáku s podtitulem Evoluce se nad ním totiž stahovala mračna. Není proto divu, že s dalším filmem Predátor: Kořist (Prey) producenti neriskovali a raději mu dopřáli premiéru rovnou na streamu. Jenže z počinu Dana Trachtenberga, který nás zavedl mezi indiány 18. století, se vyklubal hit a jeden z nejlépe hodnocených dílů série. Osvědčený režisér se proto vrátí s nášupem a znovu záporáka postaví proti nebojácné ženě.
„Kontaaaakt!,“ vyrazí z plna hrdla otřesený Mac (Bill Duke) v hluboké džungli předtím, než s bleskově zformovanou vojenskou jednotkou zahájí dvouminutovou palbu do bujného porostu, kde zahlédl obrysy maskovaného mimozemského lovce. Predátor (Predator) z roku 1987 spadá do období, kdy se akčnímu žánru mohlo přezdívat „gunsploitation“ jakožto filmovému prostoru, v němž fetišizace střelných zbraní v osvalených hrdinských rukách hrála prim. K ikonickému snímku a zejména ke zmíněné šílené sekvenci, v níž Mac vyprázdní rotačák a v nastalém tichu jej ještě drahnou chvíli nechává protáčet naprázdno, se po letech vrátil režisér John McTiernan. Scénu vysvětlil jako vlastní nápad v reakci na vlezlého mladého producenta, který měl podle něj velký zájem film změnit na „pornografii zbraní“.
V první polovině 90. let se o Janu Svěrákovi hovořilo jako o nejspíš nejtalentovanějším filmaři z generace mladých českých tvůrců. A zcela oprávněně. Obecná škola to dotáhla až k oscarové nominaci, Kolja ji o pár let později už proměnil. Oba tituly patří mezi naše nejoblíbenější porevoluční snímky, v mezidobí však dal Svěrák do kupy ještě dva další podařené snímky, jimž se pohříchu dostalo mnohem méně pozornosti.
Dne 1. února zasáhla všechny fanoušky zejména akčního žánru smutná zpráva. Ve věku 76 let zemřel herec Carl Weathers, který se stal nezaměnitelnou tváří žánru v 70. a 80. letech. Jeho tvář nemáme spojenou pouze s Apollo Creedem z Rockyho a drsňákem z Predátora, jedná se totiž o ikonu, kterou stojí za to si připomenout. Pojďme si zopakovat hercovy nejvýraznější role.
Ikonický vesmírný lovec s „pěkně ohyzdnou držkou“ procitl k novému životu zásluhou historického dobrodružného hororu Predátor: Kořist (Prey), v němž roku 2022 proháněl udatné Komanče v čele s nepravděpodobnou hrdinkou Naru (Amber Midthunder). Film odehrávající se roku 1719 okouzlil publikum i kritiky, kteří na Rotten Tomatoes hlásají nadšení v 94 % z 282 nashromážděných recenzí. To je jasně nejlepším výsledkem série, již roku 1987 nastartoval kultovní Predátor (Predator) s Arnoldem Schwarzeneggerem a Carlem Weathersem. Není tak divu, že budoucnost franšízy se vkládá do rukou režiséra Dana Trachtenberga, jenž po Kořisti natočí také další díl s názvem Badlands, zasazený pro změnu do blízké budoucnosti.