Recenze filmu Poslední metro

73%

Komentáře a recenze 6

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
4
Rozhodně jsem nikdy nepochyboval o režisérských kvalitách François Truffauta ale žádný z jeho filmů, které jsem měl tu čest vidět, nebyl mým šálkem kávy a v tomto případě jsem se i velice nudil.
lamps
lamps
15 327 bodů
6
Film je příliš násilně rozkročen mezi několika světy a styly, mezi prostou divadelní hru a okolní svět plný nacistické hrozby a cenzury, mezi romantické drama a nevinnou situační komiku, přičemž krásně a komorně zobrazuje všechno, ale zároveň nic. Truffaut rozumí svému řemeslu jako málokdo, ale jen sled působivě inscenovaných, nasvícených i zahraných scének, jakkoli dohromady tvoří originální výpověď o jedné nešťastné době, k nezapomenutelnému filmovému zážitku zkrátka nestačí...
ZkuKol
12 290 bodů
10
Truffaut, kolik jsem toho o něm jen četl. Vzpomínky herců, obdiv mladších režisérů, nostalgická doznání kritiků a tuny encyklopedických hesel. Film do dnešního dne ani jeden, v mé mysli nosil podobu artového tvůrce, který bude těžko stravitelný, nudný, únavný a hlavně nezábavný. Začal jsem tedy dnes snímkem, jež ocenily i v "jednoduché" americe. Truffaut je umělec, ale je taky perfektní řemeslník (dlouhé scény, kynetika kamery, využití studia) a skvělý vypravěč. Příběh má silnou myšlenku, nápadité dialogy i způsob vyprávění (přechody mezi scénami). Zobrazení celé okupace, společnosti, odboje, kolaborace, skrývání se a lásky na divadelním jevišti (a jeho okolí) na Montmartu je kouzelné. Deneuve je nádherná, podmanivá a přitom bez problémů uvěřitelná. Depardieu se u mne rehabilitoval, za všechny ty sračky, co natočil od 90. let (ať už pro Canal+, TF1 nebo holywood) a je něco mezi báječným rošťákem, Oněginem a klasickým archetypem hrdiny. Přechází z jedné polohy do druhé s elegancí pardála a vůbec se nedivíte, kolik žen mu jde pomoci do šatny s rolí (chuti na teplý croissant naprosto rozumím:-). Bohužel je Francois z Evropy, takže nechce moc stříhat, přitom ubrat 5-10 minut a film nebude mít chybu, ale i takhle je to výjimečný zážitek a ve mě vzbudil touhu poznat každého ze základního trojúhelníku mnohem více! Bernard dostane novou roli v divadle, jemuž utekl židovský ředitel za kopečky, díky tomu se dostane do víru událostí, jenž změní osud jemu, divadlu i celé Francii... 90%
liborek_
liborek_
7 283 bodů
10
"V Paříži se po jedenácté večer nesmí vycházet. Nikdo si nemůže dovolit zmeškat poslední metro..." V září roku 1942 byla polovina Francie okupována Němci a Truffaut do této doby zasadil jeden ze svých posledních filmů. Poslední metro je krásná variace na jeho starší snímek Americká noc; filmovou kameru vyměnil za prkna, která znamenají svět, a režiséra Ferranda vystřídal skrývající se ředitel divadla, autor a režisér Steiner. V tomto filmu však prim hraje především jeho manželka Marion (Catherine Deneuve) a mladý herec Granger (Gerard Depardieu). Snímek je metaforou přirozeného lidského odporu vůči utlačiteli a především také zobrazením obrovské lásky k divadlu, kterou "obyčejný" člověk chápe jen s obtížemi. Přitom právě kultura hraje nezastupitelnou roli v posilňování jakési národní pospolitosti. Podobně jako ve filmu Jules a Jim i zde se rozvíjí poutavý příběh vztahu trojlístku lidí - dva muži, jedna žena - který se odehrává na pozadí válečného strádání a zoufalé bitvy o divadlo, jehož přežití závisí na úspěchu připravované hry. Jako vždy vynikající režie (mého nejoblíbenějšího) Francoise Truffauta a skvělý Depardieu a Deneuve...v součtu pět hvězdiček.
Sarpele
Sarpele
2 434 bodů
8
Krásný a jemný film bez velkých gest a patetických proslovů, který nechává divákovi velký prostor. Možná je to pro ostatní irelevantní informace, ale pod dojmem z tohoto filmu jsem Hřebejkovu Musíme si pomáhat ubrala ve svém hodnocení jednu hvězdičku...
Smazaný uživatel
0 bodů
8
Tentokrát jsem zkusil pozdějšího Truffauta a překvapilo mě, jak "klasickým" režisérem se "ke stáru" stal. Ne že bych proti tomu něco měl, ale při jeho návratu do druhé světové bych čekal něco jiného než nekonfliktní retro. Zkrátka pěkný kousek, i když mi přijde, že něco takového mohl natočit kdekdo, tak nevím, proč zrovna Truffaut.