Vzestup a pád streamovacích platforem – na toto téma se každý měsíc můžete dočíst docela protichůdné analýzy. Podle některých trh s obsahem na streamu stále roste a optimalizuje se, jiné studie a zamyšlení naproti tomu hovoří o úpadku kvality a divácké únavě. Samozřejmě až s odstupem času budeme moci to, co teď zažíváme, smysluplně charakterizovat, určitý fenomén však můžeme popsat už teď – totiž předčasné a pro leckoho překvapivé konce seriálů, jimž jejich domovské platformy už nedovolí pokračovat.
Články 68
Spisovatel Stephen King není pouze člověk s objemnou armádou fanoušků, on sám je věrným fandou a obdivovatelem filmových i televizních produkcí. Také v nich ostatně platí za legendu, jejíž dílo každoročně inspiruje nový projekt – momentálně nás čekají třeba filmové adaptace povídky Opice nebo mistrova prvního románu Dlouhý pochod. Mezi psaním si šestasedmdesátiletý autor rád odpočine u televize, přičemž o tom nejpovedenějším seriálu 21. století má jasno. Preferuje Perníkového tátu (Breaking Bad), jehož genialitu prohlédl už od úvodní scény a díky extravagantnímu úboru protagonisty v podání Bryana Cranstona.
Televizním světem momentálně hýbe Šógun (Shogun) na Disney+ a také netflixovská adaptace pompézního sci-fi románu Problém tří těles (3 Body Problem) od čínského spisovatele Liou Cch´-sina. První osmidílná sezóna od tvůrců Hry o trůny (Game of Thrones) Davida Benioffa a D.B. Weisse rozkrývá následky osudové fiktivní zvratu z 20. století, který má vliv na kompletní časoprostor. Temný a znepokojivý příběh se vyznačuje i šokujícími sekvencemi, jež někteří přirovnávají ke slavným twistům Hry o trůny, přičemž vůbec největší zápletka se odehrála ještě před premiérou v zákulisí.
Těžko tomu věřit, ale už za dva roky HBO uvede první sezónu samostatné seriálové adaptace sedmi ikonických knih J. K. Rowling o kouzelnickém a mudlovském světě, jichž se dodnes prodalo přes 600 milionů. Harry Potter zavítá na televizní obrazovky pro novou nejmenší generaci navzdory tomu, že filmová sága skončila teprve roku 2011. Poté, co vydělala skoro osm miliard dolarů z osmi filmů, jimiž měnící se tvůrci pokryli komplexní děj a ještě rozsáhlejší svět knižních předloh s různou úspěšností. Mnohem delší seriál o sedmi řadách bude mít lepší výchozí pozici, jenže masa lidí podporující filmy či původně obsazené herce a herečky se proti projektu vášnivě vymezuje už nyní. „Vždyť je to pro děti,“ krotí emoce herečka Miriam Margolyes, která ve filmech ztvárnila učitelku bylinkářství Pomonu Prýtovou.
V časech, kdy se tvůrci kriminálek snaží o přehnanou originalitu a chtějí příběh osvěžit rádoby svěžími nápady či přepálenými zvraty a např. ve čtvrtém Temném případu (True Detective) až přehnaně sází na nadpřirozeno, je vždycky hezké, když se objeví detektivka, která spoléhá na prověřené propriety a nechá vzpomenout na klasiky žánru. A přesně takový by mohl být nový seriál Sugar s hvězdným Colinem Farrellem v hlavní roli.
Dlouhodobě nejlépe placená herečka světa Scarlett Johansson vymýšlí, kam posune svou hvězdnou kariéru po odchodu z marvelovské série MCU. V postprodukci se nachází romantická komedie Project Artemis zasazená do etapy vesmírného závodu 60. let a představitelku Black Widow uvidíme také v thrilleru Featherwood o bývalé narkomance a nynější infiltrované agentce FBI. Držitelka dvou oscarových nominací za filmy Králíček Jojo (Jojo Rabbit) a Manželská historie (Marriage Story) se navíc přesouvá za kameru a připravuje svůj režisérský debut Eleanor the Great, v němž hlavní roli po boku Chiwetela Ejiofora (12 let v řetězech) ztvární čtyřiadevadesátiletá ikona June Squibb.
V Apple TV+ se stále snaží přicházet s novými lákadly, které by jejich službu postavily na úroveň streamovacích gigantů. Sci-fi seriál Constellation je dalším želízkem v konkurenčním ohni.
Po Bratrstvu neohrožených (Band of Brothers) z roku 2001 a Pacifiku (The Pacific) z roku 2010 přichází duchovní nástupce těchto milovaných, již takřka klasických válečných televizních sérií. Vládcové nebes (Masters of the Air) jsou po filmech Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon) a Napoleonovi dalším velkým projektem Apple TV+, jímž tato platforma nejhodnotnějšího světového brandu dává najevo, že to se svým videoobsahem myslí vážně.
Uplynulý rok byl z optimistického a velmi selektivního úhlu pohledu pro Hollywood kvalitní a plný naděje. Do kin se podívala řada povedených filmů a několik z nich, jež nespadají pod žádnou zavedenou sérii a neoprašují starší náměty, dokonce generovalo nečekaně vysoké tržby. Jenže na každého Barbenheimera připadají tři předražené propadáky, průmysl ztratil jistotu v podobě publika lačnícího po komiksových adaptacích, Disney se z továrny na sny definitivně změnil ve fabriku na přešlapy, Warneři zoufale škrtí distribuci ve snaze smazat obří dluhy a streamovací služby si nevedou o nic lépe. Nemluvě o stávkách herců a scenáristů, které výrobu na půl roku pozastavily. Rok 2024 by ovšem mohl poskytnout stabilizaci a rehabilitaci, pokud se šťastně vyplní pár nadcházejících scénářů.
Dlouho u nás nevznikla velká hollywoodská produkce, která by takto čerpala z tuzemské kultury. Kosmonaut z Čech (Spaceman) vychází ze stejnojmenné knižní předlohy Jaroslava Kalfaře a pojednává o prvním českém kosmonautovi Jakubovi Procházkovi (Adam Sandler), jenž podniká výzkumnou misi k okraji sluneční soustavy. Souží jej vzpomínky na opuštěnou manželku Lenku (Carey Mulligan) a na lodi se objeví mimozemský pavouk (Paul Dano) z počátku věků, jenž mu pomáhá mnoho věcí upřesnit. Netflixovská produkce v režii Johana Rencka (Černobyl) slibuje podnětnou odyseu povědomými lokacemi v pětadvacetivteřinovém teaser traileru.