Mezi známé scény původního Vymítače ďábla (The Exorcist, 1973) patří i ta, v níž podivně se chovající Regan (Linda Blair) vyšetřuje nemocniční personál. Jeho součástí je i bezejmenný asistent radiologa, jemuž scénář dopřál i několik replik během angiografického vyšetření. Na první pohled se nejedná o nic výrazného a několik minut vyplněných medicínskou hantýrkou a procedurami mělo podpořit realistickou atmosféru, které se režisér William Friedkin pokoušel dosáhnout. Jenže na scénu lze nahlížet i výrazně temnější optikou.
Články 9
Když režisér William Friedkin hledal projekt, kterým by navázal na úspěch svých filmů Francouzská spojka (1971) a Vymítač ďábla (1973), narazil na fascinující knihu Cruising od Geralda Walkera o sérii vražd v newyorských gay barech a detektivovi, který má v utajení šíleného zabijáka dopadnout. O sedm let později podle ní natočil snímek Na lovu (Cruising, 1980).
William Friedkin byl osobnost v pravém slova smyslu. Sice měl pověst sukničkáře a sebestředného umělce, jenž na začátku divokých 70. let stanul na hollywoodském piedestalu a uměl si to vychutnávat, avšak jeho přínos a nekonečně upřímný názor na kinematografii utvářely a budou utvářet příští generace tvůrců. A to nejen díky Vymítači ďábla, jímž Friedkin, jenž zemřel ve věku 87 let, pomohl zažehnout éru moderních a extrémně výdělečných blockbusterů.
Nebezpečné ženy, pudy zmítaní muži a sexuální dusno často až za hranicí zákona. Tak vypadaly erotické thrillery v 80. a 90. letech, na které dnes už můžeme pouze vzpomínat. Jejich renesance je sice v nedohlednu, přesto rozhodně nelze říct, že by erotika zcela vymizela.
Mohli bychom nabýt dojmu, že takzvané queer cinema, tedy filmy s motivy vymykajícími se heterosexuální normě, jsou záležitostí teprve poslední doby. Většinou neuvažujeme o tom, že dřívější dekády nebyly tak otevřené a podobná témata v nich zůstávala víceméně jenom v náznacích. Cílové publikum v nich tedy spíš muselo číst mezi řádky. Zároveň jim ale tvůrci mnohdy vycházeli různými způsoby vstříc.
Bývaly doby, kdy Stevena Seagala režíroval Andrew Davis (Uprchlík), jeho parťačku hrála královna blaxploitationu Pam Grier a filmovou manželkou mu byla Sharon Stone. Ironií je, že tak silnou sestavu měl Seagal u své debutové role.
Al Pacino není v žánru detektivního thrilleru žádným nováčkem. Během své kariéry pátral po vrahovi v gay klubech (Na lovu), zkoušel seznamku (Moře lásky), vydal se na vzdálenou Aljašku (Insomnia), do školních lavic (88 minut), dokonce ho hledal i mezi samotnými kolegy na okresku (Právo na vraždu).
Každý herec si nějak musí vydělávat. Steve Buscemi čas od času přeleze do komerčního filmu, kterými vyváží artovky, Bruce Willis pravidelně střílí, aby ukojil svou největší fanouškovskou základu a Matthew McConaughey okouzloval dámy.