Na předměstí Říma řádí sériový vrah, který si brutalitou a sexuálním podtextem svých činů vysloužil mediální přezdívku Maniak. Policie nemá žádné stopy – až konečně narazí na roztržitého podivína Lorise (Roberto Benigni). Samorost, který je věčně švorc a neustále vyhledává konflikty se sousedy, přesvědčí policii svým výstředním chováním, že právě on je monstrem, které hledají. Policejní psycholog jej dokonce nazve Mozartem neřesti! Chytit násilníka při činu má tajná policistka – volavka (Nicolette Braschiová). Následuje ohňostroj nedorozumění a eskapád, na jehož konci (možná!) čeká dopadení vraha a konec zalitý sluncem… Film Monstrum je ztřeštěná komedie, kterou natočil Roberto Benigni. (Česká televize)
Přiznávám, že nevím jestli to byla šílená komedie o smolaři, nebo odporném úchylovi. Každopádně spíše trapné, než zábavné, Roberto Benigni otravný a stopáž přepálená.
Jedna mladá Italka mi v roce 2013 přísahala, že tohle je nejlepší italský film:-) Docela mě zklamalo německé DVD s filmem, který sice obsahuje italskou zvukovou stopu, ale jen německý dabing a žádné titulky. Tak jsem aspoň doufal, že to bude kompletní verze filmu a ne americká, kde byla vystřižena jedna scéna ze začátku filmu. A co čert nechtěl, ta samá scéna chyběla i tu. Nu což. Film samotný je rozhodně lepší, než Johnny Párátko nebo Syn Růžového pantera... Docela by mě zajímalo, jestli se tu bratři Farellyovi inspirovali pro jednu ze slavných scén z Něco na té Mary je...
Jedná se o další zdánlivě zanedbatelnou francouzsko-italskou komedii, kdyby však se na její tvorbě v takové míře nepodílel herecký a komediální živel, jakým je Roberto Benigni.. I když souhlasím, že v mnoha ohledech jde o spíše televizní provedení, tak není nutné se obávat, že by to mělo vliv na celkový projev.. Hlavním pojítkem celé palety zobrazených situačních komedií je postava Loriho. Osamělého muže, který je čirým parazitem společnosti. Nemá nouzi o tom krást, lhát či se nechat vydržovat.. Netrvá dlouho než si jeho delikventského chování všimnou i policejní orgány, ale nikoli pro jeho opravdové společenské prohřešky, nýbrž s podezřením, že jde o sexuálního delikventa.. S tímhle záměrem na něj nasadí mladou policejní důstojnici Jessicu, která povětšinou volí namísto terénní (pochůzkářské) práce spíše klidnou administrativu přímo z kanceláře.. Úkolem Jessicy je se vměstnat Lorimu do života za každou cenu, aby viděla jeho odpornosti na ženách na vlastní oči, případně aby ona sama posloužila jako objekt jeho perverze. Už jen zadání jejího úkolu napájí celou postavu paranoidní a podezíravou energií, která sama o sobě přináší několik kuriózních střetnutí.. Postava jakou ztělesňuje Lori je ovšem pouze maximálně vygradovanou představou každého dnešního sobce, který tkví v každém z nás.. Ovšem k mistrovství jeho kachní chůze musí už každý dojít roky tréninku.. Vtipná, jednoduchá i když na Benigniho poměrně vulgární groteska.. 70%