Horší zpracování Remarqua snad vytvořit nešlo. Neschopnost budovat jakékoliv napětí, bezbarvé postavy vás unudí dřív, než byste dočetli knihu. Tohle v téhle podobě fakt nemělo vůbec vznikat.
Tak tenhle film má k předloze docela daleko. Knihu jsem četl kdysi dávno na střední k maturitě, takže si ji pamatuji jen matně, ale vím, o čem byla. Film se však drží akorát jmén , toho, že všichni umřou a matně nějaké myšlenky, která vychází z knihy. Skvělá mi přišla akorát scéna, kdy je Paul v díře s francouzským vojákem. Abych ale film jen nehanil, tak zobrazení Remarqueho původní myšlenky, jak jsem už psal výše, je tu naznačeno. Mám na mysli hlavně vymytí mozků mladým klukům, kteří jdou do války jako na výlet s myšlenkou, že za pár týdnů se vrátí zpět do Německa jako hrdinové, kteří bojovali za svoji vlast nebo absurdnost rozdílu mezi vojáky v první linii a generály, kteří sedí bezpečně daleko v teple, pojídají husu k večeři, pijí víno a kouří doutníky. Tenhle film má však jeden velký problém a to je ten, že divák nesympatizuje s hlavním hrdinou. Proč bych měl fandit člověku, který bez mrknutí oka někoho ubodá k smrti, hodí jen tak granát do zákopů, ačkoliv by nemusel (a to je důležité) a mohl by počkat na příměří, které přijde v platnost za několik minut? Kniha toto jeho šílenství zdůvodnila tak, že se prostě "zbláznil", ale ve filmu to od samého začátku vypadá tak, že je mu to jedno. Akorát když ubodal jednoho vojáka, tak si uvědomil, že to byla chyba. Nic takového již nenastane a to je škoda. Bez solidních hlavních postav nejde natočit skvělý film a to je bohužel tento případ. 6/10
Po technické stránce velmi poutavý film, který ovšem selhává na scénáři a na nezajímavých postavách. Akční scény jsou téměř perfektní, kostýmy úžasné, prostředí skvělé, střih poutavý, ale prostě postavy se zkrátka nepovedly. Vidíte, že se autoři snažili, myšleno tak, že je zde pár emocionálních momentů, které mají působit srdceryvně, avšak nějak to nestačilo. Další dost velké mínus je délka, ten film mohl mít klidně o půl hodiny méně a ničemu by to neuškodilo, jsou zde celkem nepotřebné záběry na stromy, na krajinu a příliš dlouhé scény, kdy se ani nemluví, postavy jen stojí a koukají a jelikož herecké výkony také nejsou nic úžasného tak není potřeba se snažit hledat umění tam, kde se žádné nenachází že. Konec nebyl nijak zajímavý a celkem předvídatelný. 63%
I když se film přímo nedrží příběhové linie knihy Ericha Remarqua (ostatně ještě jsem neviděl film, který by se vyrovnal knize), ukazuje v plné nahotě jatka první světové války a jejich nesmyslnost. Myslím si, že by neškodilo detailněji popsat charaktery jednotlivých postav a jejich proměnu, tak, jak je tomu v knize, to mi tam opravdu chybí a neškodilo by více zobrazit detail mezi realitou vojáků a běžným životem mimo frontu, tak, jak je tomu v knize, např. když Paul dostane propustku a vrací se na čtrnáct dní domů. Jenže to by film netrval dvě hodiny, ale minimálně pět, prostě film se knize nikdy nemůže vyrovnat. Přes všechny nedostatky vůči knize se film drží základní linie a myšlenky a zobrazuje základní nesmyslnost války a šílené politiky, kterým na životě běžného občana pranic nezáleží.
Každý určitě zná povinnou četbu základní a střední školy. Protiválečná kniha Na západní frontě klid popisuje osudy těch vojáků, kteří vždy bojují v první linii a jejich pocit z války je ten nejhorší. Kniha je příběhem vojína, který ihned po gymnáziu nastupuje do první linie v první světové a během bojů mu umřou všichni kamarádi a až boje skončí, tak ho válečné soukolí naprosto zničí. Německá kinematografie se této slavné knize věnuje poprvé a protiválečný film, kde čeká smrt na hlavní postavy každou chvilku, vydala na Netflixu. Nebudu porovnávat s verzí s více než 40 let starou, každá má své proti a pro, a tak zhodnotím pouze film z tohoto roku. Je vidět, že Němci dali do filmu každé Euro a díky Švýcarskému režisérovi Edwardovi Bergererovi, která studoval filmařinu v USA, tak natočili velmi povedený film. Začneme výpravou. Jak se psalo u nás na Kritiky.cz, tak se film natáčel v České republice, a tak v mnoha budovách najdete české scenérie z Prahy, z různých zámků a statků. Jmenovitě třeba v Praze Vlašská 346, Praha-Malá Strana, Thunovská… Pobořany, Postoloprty, zámek Sychrov a další. České historické památky patří k správným místům, kde by se mohli natáčet filmy z válečných dob. V některých místech je stále zachováno vše, co se postavilo před 100 lety. Nesmíme zapomenout i na to, že je to válečný film, a tak musíme připomenout i zákopy, ve kterých se bojovalo o každý centimetr. Zákopy a život vojáků v první linii je opravdu vylíčen dobře, a to, že německá vojska byla o dost hůře zásobována ne francouzská je taký dost bod, který určitě stojí na nafilmování. Hlavní postavy filmu (také knihy) zažívají svůj válečný příběh od nástupu na frontu až do jejich smrt. Jak každý postupně umírá v bitvě, tak se hlavní postavy stále více otrkávají, až zůstanou poslední dva, kteří svojí smrtí ukážou nesmyslnost války. Ale bohužel scénáristé si knihu upravili, aby byla scéna možná jednodušší k natáčení, případně i k pochopení. Nebudu o tom psát, co je všechno jinak, ale bohužel s těmito změnami oproti knize moc nesouhlasím. Film potom vyznívá jinak než by měl. A jak to je vlastně natočeno? Opravdu realisticky. Maskéři, tvůrci budov, historických vozidel… se věnují každému detailu, aby film co nejrealističtější. Válka je krvavá a smrt čeká opravdu všude a vynálezy z první světové, jako tanky, útoky plynem, plamenomety, jsou těmi nejhoršími prvky, co může vojáka čekat na bojišti. Nevím, zdali se kniha věnuje také popisování mírové dohody, ale tento prvek, který probíhá ve filmu ve vlaku, určitě nepatří do knihy. Konec války byl podepsán 11.11.1918 v 11:00. Tento čas a tuto hodinu film chápe tak, že generálové chtějí bojovat stále do posledního vojáka, aby si dokázali, že je Německo stále velké. Filmový konec proto v poslední bitvě ukáže zbytečnost války ještě více, aby lidé ještě lépe pochopili to, že za řadové vojáky, kteří běží pro smrt, zodpovídá velení, které má své myšlenky jinde, než na zdraví a život vojáků. S hlavní postavou Paule Bäumerem zažijeme celý jeho válečný život. Od narukování po smrt. Je to jeho příběh. Tragický a nešťastný. Druhým důležitým prvkem ve filmu je o smlouva o míru, která je pro film dopsána záměrně pro lepší vysvětlení příběhu obyčejného vojáka. Ve celém filmu potkáme jenom jednoho slavného herce Daniela Brühla, který si odehraje veškerý standart co má pro Hollywoodského herce. Zbytek herců je pro mě naprosto neznámý. Je to dobře, protože si můžeme dobře prožít válečné utrpení s neznámými herci, které ještě nemáme zaškatulkované z jiných filmů. Myslím si, že si německý Netflix zaslouží uznání, že vydal takový film. Nebyl sice dokonalý, ale pro válečné utrpení z 1. světové Války, se na snímek musíte podívat. Hodnocení: 80 %
ja ten film tak zatraceně miluju!
nádherný záběry a krásné zobrazení velice kruté první světové války.
většina lidí říká že zde byl hlavní hrdina Paul málo prokreslený a nesoucitili sním, mě to ale tak nepřipadalo
Na západní frontě klid. První co Vás napadne je samozřejmě jméno Erich Maria Remarque. Nemyslím si, že existuje mnoho lidí, kteří tuto knihu nečetli, je přeci jen stále v povinné četbě. Ovšem jak se to má s jakoukoli knižní adaptací, měli bychom soudit hlavně samotný film a ne to, zda je do puntíku přesný jako samotný román. Já jsem četl knihu na střední škole, což už je nějaký ten pátek, takže si přesně nepamatuji děj a všechny postavy a ani detaily, ale něco mi v paměti utkvělo. Pocit zoufalství, smutek, beznaděj, vztek, lítost, strach. Cítil jsem se osobně propojený se samotnými postavami. Co mi dal tento film ? Nádherný vizuál, krásné detaily, propracovanost do nejmenších detailů, skvělé herecké výkony a pohrdání establishmentem, který nemá problém obětovat desetitisíce nevinných životů pro své vlastní ambice. Film je v těchto ohledech perfektní, zpočátku skvěle vystavuje atmosféru, hudební doprovod vše umocňuje a bojové scény jsou zpracovány do nejmenších detailů, takže cítíte v určitých momentech stejný strach a beznaděj jako pěšáci, kteří umírají v nesmyslných útocích. Kamera je perfektní, střih mi přijde v některých momentech až moc uspěchaný a v některých momentech nevyvážený. Ovšem to jsou drobnosti, které tolik nevadí skvěle odvedené práci. Co tomu ale chybí k dokonalosti ? Bohužel opět lehce ztrácí tempo dějová linka. To co jsem cítil u knihy, ztráta blízkých přátel, kamarádů ze školních lavic, z filmu není vůbec cítit. Jediné dvě ústřední postavy které si pamatuji je Paul a jeho přítel negramotný švec. Jakákoli další ztráta mi přišla asi stejně osobní, jako generálovi sedícímu si v pohodlí svého zámečku, kde má všeho dostatek. Vnímal jsem pouze odporná jatka, kdy střelba dělostřelectva trhá křehká těla pěšáků na frontě či v zákopech. Je zde pár silnějších momentů, které vystihují krutost a nesmyslnost války, ale to je asi tak všechno. V polovině filmu jsem kontroloval čas a říkal si, kdy bude konec, což mě poměrně mrzelo. Je škoda, že takový film není uveden v kinech, protože na velkém plátně by se skvěle vyjímal. Možná že televize mu vzala určité kouzlo a proto jsem se chvílemi nudil. K dokonalosti chyběl kousek a to propracování a provázanost postav, protože podstatná část toho, co nám Remarque ve svém románu sdělil se vytrácí. A to je přátelství a jeho nesmyslná ztráta. 80%
Kde zůstal potenciál tohoto filmu? Čekal jsem od toho mnohem víc než to co jsem ve finále dostal... Kamera je skvělá, hudební doprovod se tak nějak opakuje, což mi až tak nevadí. Hlavní bod úrazu tu bude scénář. Měl jsem za to, že dostanu polovinu filmu někde v civilu a od druhé poloviny tu krvavou válku. Místo toho se strašně spěchá hned od začátku do války a já tak nemám nic co by mě sblížilo s hlavní postavou. Jak jsem říkal skvěle natočený, ale to z toho ještě nedělá dobrý film...
Německá tvorba posledních let mě baví a na základě trailerů jsem očekával něco velkého. Nejspíše něco ve stylu Válečné generace. Bohužel to u mě úplně nezafungovalo tak, jak bych očekával. Začátek, kde se máme ztotožnit s postavou/postavami byl velmi odbytý. To potom určovalo můj celkový pohled na film a ztotožnění se s hlavním hrdinou. To od filmu tohoto typu totiž očekávám. Že mě vtáhne a pohltí, že se kupříkladu přenesu do dané doby. Tady to nějak nešlo. Vizuální zpracování mě docela bavilo. Atmosféra zákopů byla silná. A i některé emocionálně silné momenty film má. Bohužel tam nevidím tu převratnost, pro kterou bych se k filmu s chutí vracel. Možná měl film zůstat čistě v rukou německých autorů?