Slavné propadáky: Supernova - legendární sci-fi průšvih s nejvtipnějším trailerem vůbec
Když v roce 1979 natočil Ridley Scott kultovního Vetřelce, bylo jasné, že stvořil fenomén, jenž mnozí budou chtít napodobit. Režisér William Malone, který celý svůj život koketoval s hororovým žánrem (Netvor, Příběhy ze záhrobí, Dům hrůzy), byl jedním z těch, kteří se rozhodli vydat ve Scottových stopách. V roce 1988 začal připravovat snímek Dead Star, popisovaný jako „Hellraiser ve vesmíru“ a k realizaci monstra, které mělo terorizovat posádku, přizval samotného H.R. Gigera (tedy autora Vetřelce). Giger dal dohromady několik návrhů, projekt se ale nepovedlo prosadit. Základy Supernovy nicméně byly položeny.
Trailer:
Scénář Supernovy, vycházející z Maloneho konceptu a na který vyhradilo studio MGM 60 milionů dolarů, nakonec napsal bývalý trikař David C. Wilson.
Prvním povolaným na post režie byl Geoffrey Wright (Romper Stomper, Cherry Falls). Wright měl od počátku problémy se scénářem, nikdo ale nevěnoval jeho námitkám pozornost. Pět týdnů před natáčením proto Wright dobrovolně projekt opustil. Následně byl na jeho místo povolán veterán Walter Hill (48 hodin, Rudé horko), jenž se pustil do natáčení. Studio si Hilla nejspíš vybralo proto, že se kdysi podílel na scénáři právě Scottova Vetřelce. Premiéra Supernovy byla plánována na rok 1997, kdy měl přijít do kin i tematicky podobný Horizont události (viz datum na úplně prvním plakátu Supernovy). Nakonec se ale Supernova dostala do kin až v roce 2000. Co se pokazilo?
Vystřižená scéna:
Možná to byl právě finanční propad Horizontu, co producenty Supernovy vystrašil. Začali mít každopádně s Hillovým sestřihem filmu problémy a nutili ho ke změnám. Hill byl velmi rozčílený, od projektu odstoupil a vynutil si, aby byl v titulcích uveden jako Thomas Lee. Po Hillově odvolání angažovalo studio na přetáčky Jacka Sholdera (Noční můra v Elm Street 2: Freddyho pomsta). Ten se dle všeho hodně činil, neboť podle mnohých zdrojů zůstalo z Hillova natočeného materiálu v konečném sestřihu minimum záběrů.
Studio se tak moc snažilo zachránit blížící se pohromu, že dokonce vyslalo do střižny slavného Francise Forda Coppolu (režisér trilogie Kmotr), aby film nějak uspořádal. Coppola buď ale neměl s čím pracovat, nebo si se žánrem nerozuměl, neboť jeho výsledný sestřih byl neskutečně zmatený a scény postrádaly logickou návaznost.
Legendární se stal i zavádějící trailer, který je v článku uveden výše. Přestože se studio hodně snažilo z filmu udělat něco ve stylu "cool výpravy po vzoru Star Treku", diváci se rozjuchanou upoutávkou oblbnout nenechali.
Mezi největší absurdity post-produkčních zásahů patřilo vytvoření milostné scény mezi Angelou Bassett a Jamesem Spaderem. Tu tvůrci sestavili z vyřazených záběrů s Robin Tunney a Peterem Facinellim (přičemž tělo Tunney muselo být digitálně ztmaveno, aby odpovídalo černé pleti Bessett).
Alternativní konec:
Cestu k divákům si Supernova hledala tři roky, přičemž rozpočet ve výsledku nabobtnal na 90 milionů dolarů. Studio MGM dlouho váhalo, zda pustit film do kin nebo ho vydat rovnou na video. Volba padla na kina, což se ukázalo jako chyba. Jen dala zvýraznit průšvihu, který pod dohledem studia bolestivě vznikal. Supernova si z celosvětových pokladen odnesla směšných 14.8 milionů dolarů a dodnes patří k nejhůře hodnoceným filmům svého žánru.