Pohádky o emancipovaných princeznách i hybridní válce. Česká televize představila vánoční program
Generální ředitel České televize Jan Souček a ředitel divize Program Milan Fridrich na tiskové konferenci České televize přiblížili vánoční programovou skladbu. Kromě plánovaných repríz úspěšných pohádek jako Krakonošovo tajemství, nebo Anděla Páně 1 i 2 představili tři nové pohádky.
První z nich, Tři princezny, uvede známé pohádkové vzorce trochu netradičně. V této pohádce má totiž trojice silných, soběstačných sester/princezen zachraňovat prince. Princezna Sofie v podání Josefíny Markové bude pro ústřední trojici představovat hlas rozumu, je z nich nejzodpovědnější a nejpřemýšlivější. Princezna Leona Doroty Šlajerové je nejstarší ze tří sester a fyzicky nejzdatnější. Její šermířské schopnosti přijdou trojici vhod, horší už je to s její horkokrevnou povahou a tendencí vrhat se bezhlavě do akce. Sára Černochová ztvární nejmladší princeznu Flóru, která se bude především starat o humor a jíž obě sestry podceňují. „Musí si uvědomit, že není tak hloupá, jak ji ostatní berou,“ řekla Sára Černochová pro Kinobox. Princi, kterého trojice musí zachránit, propůjčil tvář Josef Trojan. „Chtěl bych říct, že tam taky někoho zachráním,“ dodal ke své postavě.
Společenská situace jako podklad pro pohádku
Druhou pohádkou pro vánoční čas bude Čarovné jablko. Řečené jablko roste jako jediné na kouzelné jabloni pro Hanu, dceru kněžky Zory. Hana se zamiluje do prince Alberta a odjede s ním na jeho hrad. Království se však brzy ocitne pod hrozbou čarodějky Moriany, která se neštítí ničeho.
Trailer ukázaný na tiskové konferenci slibuje spoustu akce, trikovou podívanou a opulentní kostýmy. Zároveň bude pohádka podle režiséra Jakuba Machaly reflektovat současné společenské dění. „Je tam klasická premisa zla, které se snaží ovládnout celou společnost. Zlá čarodějnice Moriana používá pomluvy, nejen čáry, ale i tyhle ošklivé věci, které známe z naší společnosti,“ sdělil Machala pro Kinobox.
„Čarovné jablko úplně nereaguje na společenské dění, reaguje na hlavní postavu Haničku tak, že jí postupně zraje. A my jako diváci doufáme, že dozraje včas, aby to zlo mohla Hanička zastavit. Nicméně si myslím, že rozdělením společnosti to reflektuje dnešní dobu. Měl jsem potřebu říct nahlas, že by bylo lepší, kdyby se vyvolávaly nějaké diskuze a kdyby lidé, kteří naší společnosti škodí, neměli tolik možností ovlivňovat naši budoucnost.“ Dočkáme se tedy pohádky, která vyvolá společenskou diskuzi?
„Je to možné, třeba se v tom někdo pozná, to nevím. Bral jsem to obecně, nechtěl jsem udělat žádný politický manifest, to rozhodně ne. Ale samozřejmě, když jako umělec tvoříte v nějaké době, tak vás to ovlivňuje. Mě samozřejmě nebetyčně štve, že u nás i na Slovensku se neříkají věci v nějakém normálním dialogu. To mě samozřejmě mrzí, takže jsem s tím pracoval i ve scénáři. Je dobře, že to tam zazní, a že tam zazní i to, že za dobro je třeba bojovat, i když je to taková ne úplně smířlivá premisa. Pořád je to ale vyjádření, za kterým si stojím. Myslím, že je důležité, aby děti věděly, že se nemáte vzdávat. Ani Hanička se nevzdává a všechno dovede do zdárného konce.“ V hlavních rolích pohádky o hybridní válce se objeví Adam Joura, Viktória Jurištová, Leona Skleničková či Martin Mňahončák.
Třetí chystanou pohádkou je Čarodějnická pohádka, která je už devátou pohádkou pro neslyšící. „Původní myšlenka se zrodila před více než deseti lety mezi tvůrci pořadu Televizní klub neslyšících. Nejdřív měly pohádky podobu speciálů, postupně se ale etablovaly v samostatný formát a nyní jsou hrdým pandánem vánočních pohádek pro slyšící premiérovaných tradičně ve stejný den. Podstatné je, že se od prvopočátku na jejich tvorbě podílejí neslyšící herci,“ vysvětlil kreativní producent Luděk Horký.
Hlavními hrdiny Čarodějnické pohádky jsou dva sourozenci, čarodějní učňové, kteří podle tvůrců „udělají lumpárnu a ohrozí celou říši.“ Během cesty za nápravou si musejí uvědomit, že jako sourozenci musejí držet spolu. „Napsal jsem příběh, který je pro kohokoli. Jen jsem musel dávat pozor na ten komunikační kód. Postavy nemůžou reagovat na věci, na něž reagujeme my,“ uvedl scenárista Michal Čunderle. Ten zároveň dodal, že komunikace ve znakové řeči je zajímavější pro hereckou práci, herci totiž zapojují celé tělo a zvyšují expresivitu vyjadřování, čímž je celá věc dynamičtější. S motivem neslyšících postav pracoval Čunderle i v rámci vyprávění, třeba v situacích, kde se na sebe postavy nemohou dívat, aby si rozuměly.
Na stopě kinopremiér
Kromě televizních filmů uvidíme o svátcích také televizní premiéru dramatu Bratři od Tomáše Mašína, v němž Oskar Hes a Jan Nedbal ztvárnili kontroverzní postavy bratří Mašínových. Kromě televizní nabídky představili režiséři Ondřej Pecha a Miroslav Zachariáš animovaný film Bob a Bobek ve filmu: Na stopě Mrkvojeda. Animovaní hrdinové mají světlejší odstín a trochu jinou animaci než statická mizanscéna, čímž vzniká dojem plastičtějších postav. Titulní králíky namluvili bratři Matěj a Kryštof Hádkovi, přičemž mladší Kryštof namluvil staršího Boba. „Matěj si s tím hlasem chtěl pořád hrát, Kryštofův hlas působí seriózně,“ vysvětlili režiséři tuto volbu. V českých kinech se film objeví 5. prosince. Jaká z televizních vánočních premiér vás láká nejvíc?