Téma 12. 4. 2024
V jaké zemi se točí nejsprostší filmy? Nejvíce se kleje v Irsku, nadává se ale i u násPodobné otázky si ve dvojici výzkumů nedávno kladl i datový analytik Stephen Follows, jenž na svém webu pravidelně zveřejňuje závěry svých pátrání po povaze současné kinematografie. V první studii se zaměřil na původ současných scénářů, jimž bývá často vytýkáno, že jde hlavně o sequely či adaptace a pro kvalitní novátorské dílo téměř není prostor. K tomuto účelu využil data o bezmála 59 tisících filmech, které se objevily v amerických kinech během posledních 40 let (tedy mezi lety 1984 a 2023).
Follows spočítal, že od roku 2000 byla více než polovina těchto snímků natočena podle originálního scénáře čili naopak zhruba 45 procent filmů vycházelo z nějakého zdrojového materiálu. Většinou šlo o skutečné události popsané v knize, v menší míře šlo o zpracování fikčních knih, dřívějších filmů, divadelních produkcí, mýtů, videoher či hraček.
To znamená, že podle Followsových dat v posledních letech vznikají filmy podle podobného množství původních scénářů jako v 80. letech; naopak na přelomu milénia je v datech patrný pokles a původní scénáře tvořily základ pouze zhruba 40 procent filmů. To je poměrně překvapivé, stejně jako další zjištění, totiž že hlavním zdrojem nepůvodních scénářů jsou skutečné události, jejichž zastoupení se od 80. let stále zvyšuje. Lze se samozřejmě bavit o tom, nakolik jsou původní scénáře skutečně jedinečné a „originální“, ale vzhledem k tomu, že si většina lidí stěžuje hlavně na přehnané množství sequelů, v zaměnitelnosti ohraných příběhů by tedy až takový problém být neměl.
Nečekané závěry, že původních scénářů a adaptací skutečných příběhů se točí stále více, však mají rozumné zdůvodnění. Follows totiž množství vznikajících filmů porovnal s jejich tržbami v kin a rozdíly se hned ukázaly. Filmy podle skutečných událostí napříč dekádami zajímají stále podobné množství diváků a divaček, zatímco na snímky podle původních scénářů se do kina chodí stále méně – naopak na adaptace fikčních knih či sequely se chodí více než dřív.
Těchto snímků tedy reálně nevzniká větší množství, pouze je o nich více slyšet, jelikož jsou kasovně úspěšnější. A to velmi výrazně – Followsova následná práce se stejnými daty ukázala, že jen v roce 2023 tvořily sequely pouhých 5 procent ze všech natočených snímků, ovšem z tržeb amerických kin si tento malý počet filmů ukousl celých 45 procent! A to odráží dlouhodobý trend, jelikož v 90. letech si sequely ukously z kasovního koláče pouhou desetinu, ale v poslední dekádě více než 40 procent.
Originální, tvořivá filmařina tedy nezemřela. Stále se natáčí dostatek novátorských snímků, které se nespoléhají na sílu předlohy či dříve úspěšného filmu. My jako diváci a divačky však navzdory občasným nespokojeným výkřikům těmto titulům reálně neholdujeme a v kině raději dáme přednost předvídatelnému produktu. Filmaři si navzdory tomu dovedou vymyslet a vydupat dostatek originálních projektů a kdybychom na ně pak i chodili do kina, nejspíš by byli spokojenější oni i my…
Podívejte se na náš žebříček nejlepších filmů, které jsou součástí nějaké franšízy.
Zdroj: StephenFollows.com