Edgar Wright slaví 50. Kariéra autora nejstylovějších komedií 21. století se ale zadrhla

Edgar Wright slaví 50. Kariéra autora nejstylovějších komedií 21. století se ale zadrhla
Soumrak mrtvých | United International Pictures
Wright, narozený 18. dubna 1974 v jihoanglickém městě Poole, už během svého dospívání v 80. a 90. letech natáčel spousty krátkých amatérských filmů. Vrcholem jeho raného tvůrčího období byla westernová parodie A Fistful of Fingers (1995), na které byl sice patrný mizivý rozpočet a filmařova nezkušenost, Wrightův talent však nešlo přehlédnout.
Edgar Wright
Edgar Wright

Režisér, Scenárista

Komici Matt Lucas a David Walliams, později známí hlavně díky skečové show Malá Velká Británie, Wrightovi otevřeli dveře k natáčení televizních pořadů. Dalším krokem byl sitcom Spaced z pera Jessicy Hynes a pozdějšího Wrightova pravidelného spolupracovníka Simona Pegga. Celkem 14 epizod vysílaných v letech 1999 a 2001 naplno ukázalo Wrightovu originalitu – mladý tvůrce se nebál obohatit standardní sitcomové vyprávění o stylistické prvky spojené především s horory a sci-fi, což ocenila divácká i kritická obec. Wright měl cestu ke stříbrnému plátnu vydlážděnou.

Zmrzlinový vrchol

V přiznaným odkazům k hororovým klasikám pokračoval i ve svém plnohodnotném filmu Soumrak mrtvých, parafrázujícím zombie klasiku George Romera Úsvit mrtvých. Ironií osudu pouze o pár týdnů dříve měl premiéru i remake od Zacka Snydera, i tak se však ze Soumraku mrtvých, v němž dvojice kamarádů v podání Pegga a Nicka Frosta čelí zombie apokalypse na kraji Londýna, stal obrovský hit.
Soumrak mrtvých
Soumrak mrtvých
Soumrak mrtvých
Soumrak mrtvých
Soumrak mrtvých
Zcela nezáměrně se zde také zrodil název trilogie. Wright totiž v jednom rozhovoru žertem pronesl, že plánuje v každé ze tří plánovaných komedií použít jinou příchuť zmrzliny Cornetto jakožto ideálního léku na kocovinu, prý podle vzoru slavného polského režiséra Krzysztofa Kieślowskiho a jeho filmové série Tři barvy. Rázem se vžil název Tři příchutě Cornetta či prostě Cornetto trilogie a tato britská značka zmrzliny se (stejně jako řada dalších vtipů a odkazů) skutečně vyskytuje i v dalších dvou pokračováních.
Těmi se stala Jednotka příliš rychlého nasazení a U konce světa. Všechny tři filmy napsal Wright společně s Peggem, který po boku Nicka Frosta hraje také hlavní roli. Druhý příspěvek si bere na paškál policejní buddy komedie, zatímco ten poslední zase sci-fi apokalypsu. Přestože poslední díl už nebyl tak komerčně úspěšný jako dva předchozí, kritika chválila všechny tři a dodnes jde o nejzásadnější Wrightova díla.
Jednotka příliš rychlého nasazení
Jednotka příliš rychlého nasazení | Working Title Films

Uvadající sláva?

Možná jen s jednou výjimkou. V roce 2010 totiž filmař představil originální romantickou komedii Scott Pilgrim proti zbytku světa, která využívala videoherních mechanismů a popkulturních odkazů snad v ještě větší míře, než na co byli i Wrightovi fanoušci zvyklí. Komiksovou předlohu se na plátno podařilo převést více než důstojně, a i když snímek může být pro leckoho svou frenetičností a záměrnou přepáleností až iritující, snaha titulního mladíka o získání srdce své vyvolené se zařadila mezi nejnápaditější a nejvýraznější filmy přelomu dekády.
V nápaditých žánrových kombinacích Wright pokračoval i nadále. Ať už jde o muzikálový akčňák Baby Driver či vizuálně opojný psychologický horor Poslední noc v Soho. Nevyhýbal se ani natáčení videoklipů, parodickým kraťasem Don’t přispěl Quentinu Tarantinovi a Robertu Rodriguezovi do antologie Grindhouse a roku 2021 natočil masivní dokument o excentrických muzikantech The Sparks Brothers.
Scott Pilgrim proti zbytku světa
Scott Pilgrim proti zbytku světa
Scott Pilgrim proti zbytku světa
Scott Pilgrim proti zbytku světa
Scott Pilgrim proti zbytku světa

Vyplatí se počkat

Zlí jazykové by přesto o Wrightovi mohli hovořit jako o trochu vyhasínající hvězdě. Poslední zmíněné projekty se totiž zábavnosti či popularitě Cornetto trilogie nepřiblížily a Wright si spíše než neúnavným filmováním budoval pověst glosováním popkultury či promítáním filmů v losangeleském kině New Beverly Cinema svého kamaráda Tarantina.
Své trademarky jako rychlé kamerové švenky, svižné střihy navázané na pohyb postav, vtahující montáže, dynamicky snímané honičky, prvky fyzického až groteskního humoru či nezřízené pití alkoholu však možná uplatní v chystaném remaku Běžícího muže, respektive adaptaci knižní předlohy od Stephena Kinga, jež by mohla být věrnější originálu nežli verze z roku 1987 s Arnoldem Schwarzeneggerem. Výsledek uvidíme možná už příští rok. A v rozhovoru pro web Discussing Film zase Simon Pegg loni zmínil, že s Wrightem procházeli nápady na další snímek, který by však neměl mít s Cornetto trilogií nic společného. Tak uvidíme, zdali se jim podaří něco vymyslet.
Poslední noc v Soho
Poslední noc v Soho | Focus Features
Wright před pár měsíci v podcastu Happy Sad Confused řekl, že by komiksové franšízy měly publikum nechat trochu vydechnout a dát lidem prostor k tomu, aby se na nová dobrodružství zase těšili. Inu, jeho samotného rozhodně nikdo nemůže nařknout, že by své snímky točil s až přílišnou kadencí. Doufejme tedy, že se tedy na jeho další díla skutečně vyplatí počkat a že má pro nás ještě několik stylových žánrových kombinací nachystaných.
Scott Pilgrima si můžete pustit na platformách HBO Max nebo SkyShowtime, na Netflixu můžete dát šanci i animovanému seriálu podle stejné předlohy, na jehož vznik Wright dohlížel. Netflix momentálně nabízí i Baby Drivera a Poslední noc s Soho, na závěr Cornetto trilogie s názvem U konce světa se podívejte na SkyShowtime. Mrknout můžete i na náš žebříček nejlepších komedií.
Zdroje: Happy Sad Confused, Variety, Discussing Film, Wikipedia