Wonka slaví úspěch. S dalšími počiny od Roalda Dahla je na řadě Netflix
Úspěch Wonky nebyl vůbec zaručený, tím víc potěšil, ještě ke všemu v sezóně jinak plné zklamání. Snímek za 125 milionů dolarů už dávno překročil celosvětové tržby půl miliardy a tento víkend skolil i důležitou domácí metu 200 milionů dolarů z amerických kin. Timothée Chalamet se stvrzuje jako nejspíš největší herecká star své generace a to ještě do kin ani nevstoupila druhá Duna, kde opět ztvárňuje hlavní roli.
Snímek od režiséra obou filmovýchPaddingtonůPaula Kinga musel překonat mnoho nedůvěry. V anglofonním prostředí si drží původní adaptace Karlíka a továrny na čokoládu z roku 1971 stále pověst jednoho z nejmilovanějších dětských filmů, myšlenka sladkého prequelu o původu Willyho Wonky se tedy zdála v horším případě jako svatokrádež, v lepším jako zhola zbytečná. Někteří tento názor drží i po prosincové premiéře, přesto se mezi širokou veřejností i filmovou kritikou našlo dost těch, kteří Paulově nakažlivě pozitivnímu přístupu opět propadli.
Co bude nyní s Wonkou? Všichni víme, že Hollywood nerad nechává úspěch ladem. Spíš než Warnery, kteří jeho film vyprodukovali (a o případném pokračování zatím nepadlo ani slovo), se ale vyplatí sledovat tah Netflixu. Ten před pár lety zakoupil práva na celý odkaz britského spisovatele Roalda Dahla za obludnou jednu miliardu dolarů – zdaleka největší sumu, jakou kdy Netflix za brand zaplatil. Pro porovnání, George Lucas prodal Disneymu Star Wars a Indiana Jonese dohromady za čtyři miliardy a stejnou sumu zaplatil myšák Mickey za celý Marvel. Vysolit za Dahlovo portfolio čtvrtinu této sumy se zdá možná excesivní, ale nutno podotknout, že spisovatelova práce je v anglicky mluvících zemích extrémně populární a známá, mnohem víc než u nás.
Plody této akvizice už jsme začali sklízet, když Netflix uvedl Matildu Roalda Dahla: Muzikál a minulý rok nás obšťastnil čtveřicí krátkometrážních filmů v režii Wese Andersona. Úspěch Wonky sice bezprostředně míří k Warnerům, nikoliv na Netflix (a snímek se uvedení dočká na HBO Max, což bude pro mnohé jistě matoucí). Není náhoda, že Wonka víc než na knižní předlohu navazoval na její filmovou adaptaci ze sedmdesátých let. Nicméně i tak může jít pro Netflix o jasný signál, že je načase rozjet „operaci Dahl“ ve větších obrátkách.
Koupě Dahlova odkazu probíhala v několika fázích, začala nejprve skupováním práv a nakonec v roce 2021 celého brandu. Netflix nyní nestojí v čele pouze filmových a seriálových adaptací, ale i knižních edicí. Neobešlo se to bez kontroverze, když nové knihy vyšly s editačnímu úpravami odpovídající posunu doby. V zájmu vděčných kulturních válek najednou všichni zapomněli, že úprav se z těchto důvodů Dahlovy knihy dočkávaly mnohokrát a často s přispěním Dahla osobně – byl to nakonec právě on, kdo původní africký kmen ve službách Wonky překreslil na kouzelné skřítky Umpa-lumpy, aby alespoň trochu setřásl otrokářský a koloniální nádech. Změna, kterou dnes považujeme za zcela samozřejmou.
Mnozí analytici považovali tenhle obchod za nesmírně riskantní tah a streamovací gigant nám stále ještě musí dokázat, že věděl, co dělá. Jakkoliv byly Matilda i Andersonovy snímky příjemným překvapením, rozhodně se nejedná o zužitkování materiálu odpovídající vynaloženým nákladům. Je vlastně až šokující, jak málo zatím Netflix udělal. Do plnohodnotného vypuknutí produkce tu ale jistě zasáhla pandemie a následné konflikty v harmonogramu – bylo by například nerozumné vedle sebe uvádět rodinný seriál podle Dahla a Wednesday, mezi nimiž by se tříštilo podobné cílové publikum.
Úspěch Wonky bude jistě jasným signálem, že je načase ohrnout rukávy a dát se do práce. V roce 2025 už čekáme dahlovský animák The Twits, ale nemělo by nás překvapit, pokud se brzy dozvíme o dalších titulech. Zatím se podívejte na žebříček nejlepších seriálů v katalogu Netflixu podle databáze Kinoboxu.