Čas na změnu? Z třinácti letošních filmů s rozpočtem přes 200 milionů dolarů neprodělal jen jediný
Investice do masivních produkcí, jež většinou představují součást zavedené franšízy, se jeví lukrativní právě z dlouhodobého hlediska. Marvelovky jsou samostatnou kapitolou a desítky milionů dolarů zajišťují nejen jednotlivé filmy, ale také doprovodný merch a sběratelské předměty. Jenže v současnosti už se ani Marvelu na stříbrném plátně tolik nedaří, pozornost a tedy i finance publika si častěji uzurpují menší žánrové projekty s kreativním podhoubím.
Hrubá matematika je nemilosrdná
Zářným příkladem jsou letní superhity Barbie a Oppenheimer, jejichž produkce přišla na 135, respektive 100 milionů dolarů. Ačkoli cena za marketing se do těchto produkčních cifer nezapočítává a obvykle činí dalších 100 milionů, oběma filmům se jejich rozpočty vrátily takřka desetkrát. Barbie po celém světě vydělala 1,44 miliardy a Oppenheimer bude při nadcházejících bonusových Imax projekcích pokukovat po miliardě. Studiím Warner Bros. a Universal z toho putuje vždy polovina, tu druhou si nechávají kinaři. Jestliže by tedy Barbie stála i s reklamou kolem 240 milionů, po odečtení 50 % z tržeb Warnerům pořád zbyde přibližně 600 milionů dolarů.
Tato hrubá matematika okamžitě vyjevuje trable podstatně dražších nedávných produkcí, jimž divácká přízeň rozhodně nepřála jako Barbenheimerovi. Strážci Galaxie, kteří přišli na 250 milionů, jsou z letošního dvousetmilionového klubu nejšťastnější. Tržby 845 milionů naznačují, že Disney usmolil alespoň 300 milionů. To by bylo skvělé, kdyby současně nevydal šest jiných předražených propadáků.
Ze čtrnácti nejdražších filmů roku je tedy sedm od Disneyho, v devíti případech jde o pokračování či remake, pět titulů spadá pod Marvel nebo DC Comics. A kromě Strážců zatím všechny filmy prodělaly, přičemž Aquaman a ztracené království vstoupí do kasovního boje před Vánoci. Zde je přehled všech titulů a jejich tržebních statistik.
Zatímco na jaře zaválel animák Super Mario Bros. ve filmu, který čerpal z odkazu legendární hry Nintendo a vydělal 1,36 miliardy dolarů, ostatní rodinné projekty moc nepřesvědčily. Pixarovka Mezi živly se dobře prodávala dlouhodobě, ale v součtu odchází s nedostatečným příjmem. Disneymu se navíc rýsuje další kolosální průšvih z dříve silného termínu kolem Dne díkůvzdání. Loni hrozivě propadl animák Divnosvět a letos čeká podobný osud také ambiciózní Přání, které v USA minulý týden otevřelo až za Napoleonem a novými Hunger Games.
Dlouhodobé tradice a značky přestávají táhnout, o čemž svědčí také Indiana Jones a Ethan Hunt. Sedmá nemožná mise Toma Cruise je průšvihem hlavně kvůli vysokému rozpočtu bobtnajícímu i vinou neustálých odkladů. Návrat Harrisona Forda k ikonickému klobouku však přecenil zájem moderní generace a absurdně vysoká výrobní cena nedala filmu šanci.
Bída komiksovek rovněž dosáhla vrcholu a pověst napravují pouze Strážci, kteří však se svým groteskním humorem a kultovními parametry vždy představovali vyhraněnou stáj MCU. A pokud Zabijáci rozkvetlého měsíce s Napoleonem neudělají zemětřesení po svém uvedení na Apple TV+, jejich náklady se jen těžko pokryjí. V obou případech šlo o spolupráci legendárních režisérů s tradičním distribučním studiem (Paramount Pictures a Sony), již zaštítil Apple.
Exkluzivní uvedení v kinech zanechává ohlasy. Zabijáci zaznamenali jeden z nejsilnějších otvíráků v kariéře Martina Scorseseho a totéž platí pro epický životopis Ridleyho Scotta, který ještě může trochu vyplenit kina. I tak sledujeme možná poslední záchvěvy trendu, kdy slavní filmaři s vlastními produkčními společnostmi shrábnou pompézní sumu na výrobu filmu, který v kinech zkrátka nemůže jít do plusu.
V době streamování je návratnost dříve vyhledávaných velkofilmů vrtkavá. Přestože režisér Oppenheimera Christopher Nolan nedávno odporoval Martinovi Scorsesemu v jeho kritice komiksových adaptací a tvrdil, že průmysl k prosperitě vyžaduje rovnováhu mezi etablovanými blockbustery a méně nákladnými projekty, tato hranice se jeví stále nejistější. Především Disney se z nejmocnějšího hráče na trhu proměňuje v továrnu na špatné investice, což může s průmyslem pořádně zamávat. Mnohé napoví následující rok, kdy Marvel uvede ambiciózního Deadpoola 3 a MCU i renovované DC univerzum si dají oddech. Publikum snad nasype víc peněz do menších projektů, které si to zaslouží.