Warnerovi založili své studio před 100 lety. Někteří je podezírali z bratrovraždy
Warner Studios | Bettmann/Contributor/Getty Images
Kinematografie už se pomalu zbavuje přídomku „mladé umění“ a stále častěji se setkáváme s jejími stoletými milníky. Toho se právě dočkalo i americké studio Warner Bros., jedno z nejvýznamnějších vůbec. Dalo nám vše od nejlacinějšího braku až po nejvyšší kvalitu. Vybudovali ho čtyři odhodlaní sourozenci.
Přestože společnost byla oficiálně založená 4. dubna 1923, bratři Warnerovi měli tou dobou už dvě dekády zkušeností s rodícím se filmovým byznysem. Szmuel, Aaron a Hirsz Wonsalovi emigrovali již jako malé děti se svou matkou roku 1889 z Polska do Ameriky. Jejich otec, jak bylo zvykem, přijel o rok dřív, aby své rodině připravil zázemí.
Přijali anglofonní jména Sam, Albert a Harry Warnerovi a nakonec přivítali i bratříčka, který se narodil už v Kanadě a dostal pěkné americké jméno Jack. Skončili ve Spojených státech, kde si tři nejstarší bratři, v té době již na prahu dospělosti, pořídili filmový projektor, investovali do koupi několika raných filmů a objížděli s nimi hornická města. V roce 1903 založili v Pennsylvánii první stálé kino.
Jack, Harry a Albert Warnerovi | Bettmann/Contributor/Getty Images
Kdo by tohle chtěl? Každý!
Trh po filmech lačnil. Na rozdíl od dnešní mylné představy nešlo o šokující vynález, z nějž šla lidem hlava kolem, ale o dlouho vyhlíženou atrakci, jež byla přijatá s nadšením a vřelostí. Bratři mohli začít kupovat víc filmů, otevírat víc kin a nakonec si na Sunset Boulevardu otevřít i vlastní produkční studio.
Toto rané období bylo završeno seskupením dvě dekády budované infrastruktury a založením firmy Warner Bros. Pictures, Incorporated, jejíž stovku si právě připomínáme. Ještě v šedesátých se vznik datoval do roku 1905, postupně se ale konsenzus posunul od oslavy duchovního založení k tomu legálnímu. Podobná škatulata bychom našli i u dalších studií.
Jak vypadala filmová nabídka Warnerů na samém začátku? Prvním velkým hitem byl Rin Tin Tin, vlčák, kterého si přivezl domů americký voják navracející se z francouzského bojiště první světové války. Nemluvíme mimochodem o filmové postavě, ale o skutečném zvířeti, které hrálo romantizovanou verzi sebe sama ve 27 filmech. Bohatá kariéra čekala i jeho potomky, kteří točili propagandu ještě během druhé světové.
Němá éra se nesla především ve znamení komedií a melodramat. Jak ale konkurence rostla, Warneři se ocitli ve velké ztrátě. Právě oni naštěstí jako první tnuli do zlaté žíly s názvem synchronní zvukový film, jemuž se konkurenční mogulové záměrně vyhýbali. Mezi bratry probíhaly značné spory o tom, zda do této technologie investovat. Obecné přesvědčení doby kázalo, že o zvuk nikdo nestojí a že by šlo by o vyhozené peníze. Jazzový zpěvák přesto roku 1927 strhl zásluhou urputného Sama Warnera, jenž si experiment vyvzdoroval, celou Ameriku.
Rin Tin Tin | Hulton Archive/Stringe
Krutým řízením osudu Sam zemřel den před premiérou zlomového filmu v pouhých čtyřiceti letech a nikdy se nedozvěděl, že díky němu jeho bratři ze studia na pokraji krachu vybudovali giganta, jenž se stal součástí „velké pětky“, tedy pětice nejdůležitějších a největších amerických studií. Samova nečekaná smrt po nejasném záchvatu vedla ke konspiračním teoriím, že šlo o vraždu zosnovanou druhými bratry právě kvůli rozdílným představám o směřování studia. Pro tato tvrzení však nikdy nebylo nalezeno dost důkazů.
Poslední titán
Dějiny celého studia, jež si prožilo své vrcholy a pády, temnou éru i období vrcholné prestiže, by vydaly na seriál článků. Bratři ho ve svých rukou drželi až do konce šedesátých let. Konkrétně nejmladší Jack, jenž se vzdal vedení až v roce 1969 a zemřel devět let později. Ke svým starším bratrům se přidal až časem, rychle si však vybudoval důležitou pozici a nakonec zůstal v byznysu jako poslední ze zakladatelů filmového průmyslu.
Příliš si ho ale neidealizujme, jako ostatně žádného z bratrů. Tak enormního úspěchu nedosáhnete s čistýma rukama, jak naznačuje ochota mnohých věřit, že by Warnerové zvládli zabít vlastního sourozence. Obzvlášť Jack měl pověst velmi tvrdého a bezohledného muže, který příliš nerozumí filmu jako umění a ani se o to nepokouší. Warneři nebyli motivovaní láskou ke kinematografiii, ale k dobře uzavřenému obchodu. A o Jackovi to platilo dvojnásob. K stáru už byl pro svou firmu koulí na noze, nezvládl držet krok s dobou a rozhodoval se hlavně podle toho, jak moc jednotliví podřízení dokázali masírovat jeho ego.
Warnerův odchod z čela Warner Bros. byl pro celou filmu a nakonec i celý Hollywood velkou úlevou, přestože si s sebou nesl kus nostalgického stesku. Od té doby už nejde studio tak jasně personifikovat. Starý nerudný mogul, který pamatuje úplné začátky oboru a odmítá se pustit kormidla, je při zpětném pohledu skoro romantický antihrdina, jaký se může zrodit jen během první generace průkopníků oboru.
Fay Bainter, Jack Warner a Bette Davis na Oscarech v roce 1939 | Hulton Archive/Stringe
Umělci se tedy museli o svůj kus koláče u Warnerů nejednou umět porvat. Přesto nelze studiu upřít, že se z jeho peněz podařilo vyprodukovat řadu zásadních děl a některé z nejúchvatnějších filmových zážitků. Ve čtyřicátých letech studio takřka ovládla brilantní herečka Bette Davis, jíž se začalo říkat „pátý Warner“, a také Humphrey Bogard. Pak přišly filmy Marlona Branda a Jamese Deana v padesátých letech. V šedesátých se u Warnerů našel tak náročný režisér jako Stanley Kubrick a v sedmdesátých byli průkopníky v oblasti komiksových filmů. Nové milénium otevřel Matrix. Nejde zapomenout ani na animovaný fenomén Looney Tunes. Warneři mají připsaného Harryho Potera i Pána prstenů. Je toho příliš mnoho na důstojný výčet v rámci jediného textu.
Čerstvý ředitel David Zaslav si podle všeho co do bezohlednosti a výhradního zájmu o zisk může podat ruku s pozdním Jackem Warnerem. Jen s tím rozdílem, že na svém kontě nemá žádnou kulturní revoluci, pouze škrtá projekty. O budoucnosti Warnerů tedy opět panují pochyby v důsledku sloučení s dalšími značkami a kvůli necitlivému vedení studia. Musíme tedy doufat, že infrastruktura budovaná přes 120 let bude nadále alespoň v nějaké míře zužitkována způsobem produktivním nejen finančně, ale i umělecky.