Komentáře týdne: „S mojí mámou bych BANGER. vidět fakt nechtěl!“

Komentáře týdne: „S mojí mámou bych BANGER. vidět fakt nechtěl!“
BANGER. | Bontonfilm

Ohnivé oči (1984) – I během sledování může být někomu poměrně horko.

Ohnivé oči
Ohnivé oči | Universal Pictures
Stephen King a další jeho zfilmovaný román, dnes již s nostalgickou příchutí. Jeho styl je znát a vlastně se dá říct, že je dějovou šablonou hodně podobný staršímu snímku Briana De Palmy Carrie (1976). Poklidně se vypráví příběh s pomalejším vývojem, aby ve finále nastalo peklo. Takže vzniká otázka, proč se tento snímek jednoduše nejmenuje ‚Charlie‘. Společného mají oba snímky skutečně hodně. Tento nepřekvapujíc na růžích ustláno také zrovna neměl, ale nedá se říct, že byl zase až tak hrozný. Nakonec, o tzv. psychokinetické horory byly, vedle paranormálních jevů, poměrně zájem, a tak byl tímto filmový trh v osmdesátkách nabitý. Což znamenalo, že k porovnávání toho bylo dost, a tak to dopadlo, jak to dopadlo. Začátek příběhu je urychlen formou retrospektivy k vysvětlení, co se vlastně stalo, a potom už se vypráví jednoduchý děj, ve finále končící hodně dramaticky. V tom je ale asi to největší jádro problému, neboť se tak jedná o dějovou linku téměř vyvolávající dojem tvůrčího umělého natahování. Na nějaké retrospektivy se mělo vykašlat a dané obeznámení normálně zakomponovat do děje. Příběh by tak mohl být daleko plnohodnotnější a dramaticky snad i zajímavější. Drew Barrymore, v hlavní roli, měla za sebou úspěšný Spielbergův snímek E. T. - Mimozemšťan (1982), kde výtečně zazářila a neoddiskutovatelně září i v tomto snímku. Její holčičí přirozenost je uvěřitelná, a to i v takovéto, už o něco, náročnější roli. I ten vzájemný vztah dcery s otcem je bez chybičky a tak nelze na samém konci Charlie, právě s tváří Drew, nefandit. Ano, filmová nostalgie, jak vyšitá, ale své kouzlo to i tak má. I během sledování může být někomu poměrně horko.“ martin-mickey-stusak / 75 procent

BANGER. (2022) – Za mě vycházel Mišík hodně naprázdno.

Adam Mišík
BANGER. | Bontonfilm
„Velmi zjednodušeně: taková ‚drobná‘ exkurze do toho, co dneska děcka berou... Úplně všechno bráško! Pokud možno dohromady najednou. Nejsem si vůbec jistý, jak tohle může fungovat mezigeneračně nebo jestli se vyloženě jedná o film, který se nejlíp užije generace Z, já jako post boomer (X) jsem se ovšem bavil náramně! Nicméně s mojí mámou bych to vidět fakt nechtěl! Tam už si myslím, že by byl problém i s přenosností jazyka (když odmyslím to, k čemu se dostanu níže), kterým postavy mluví, kdy se jedná o mix ‚čengliše‘ (je dost frekventované narazit na repliky, které jsou pouze anglicky a dokonale to vystihuje, jak dnes mluví nejen mladí, ale vlastně kdokoliv, kdo chce jít s dobou). Vzhledem k dosti výrazné postavě Láďy, zazní také dost romských výrazů, ale troufám si tvrdit, že to na srozumitelnosti tolik neubere a i člověk, který se pohybuje v diametrálně odlišné sociální bublině, by to měl z kontextu poskládat. Ještě k tomu jazyku, chci zdůraznit, není to otravné ani trapné, což píšu z pozice člověka, který s tím problém spíše má. Co by ještě vadilo mámě (a věřím, že daleko podstatněji:)), by byla častá explicitnost scén, takové to zvracení, rozbíjení obličejů, obnažování, místy až pornografické záběry, jakoby ovšem podtrhovaly charakter doby, který je definovaný z ohromné části digitálními technologiemi a dennodenním pohybováním se ve virtuální džungli internetu. Jedná se totiž o výběr, který vlastně určuje nejoblíbenější videa s největším počtem lajků, především na sociálních sítích. Tímto prostředím je ‚Banger‘ často prostříháván a velmi dobře to umocňuje průnik do oné společenské skupiny.
Přiznám se, že bych asi těžko poznával ‚guerilla‘ styl natáčení na iPhony, po formální stránce mi to přišlo poměrně profi a jestli bylo záměrem vytvořit díky tomu autentičtější, syrovější, víc pouliční tvar, nejsem si jistý, nakolik toho bylo docíleno právě výběrem kamerování.
Co se týče hereckých výkonů, za mě vycházel Mišík hodně naprázdno a závěrečná scéna, ve které dlouze pozoruje výjev, který je divákovi odkrytý až na samotném konci, ho bohužel prozrazuje jako nepříliš talentovaného herce, celkově je jeho projev drasticky nevýrazný.
Jiný případ je Marsell Bendig v roli Láďy, tam je to daleko přesvědčivější, prodává ten komický ráz postavy naprosto samozřejmě a přirozeně. Další role už jsou vyloženě hodně okrajové a hodnotit takové herectví Jana Révaie opravdu nechci, protože se tam jen mihnul.
Sympatický je rozhodně výběr naprosto neznámých tváří (předpokládám, že neherců), je to výrazně občerstvující zážitek v dnešní době neustálého omílání a protěžování stále stejného okruhu umělců...
Líbí se mi dramatický oblouk vlastního vyprávění, jakkoliv nepříliš originálního a sám jsem si vzpomněl na své povzdechnutí při bilancování obsahu, který nabízí Netflix, HBO max apod., jestli už opravdu nejde točit o něčem jiném, než o drogách, sexu a rock´n´rollu, nicméně dobře napsaný scénář rozhoduje a příběh ‚nehotového‘ kluka, který musí projít nejen vztahovým peklem, aby mohl konečně udělat ten slavný ‚banger‘, mě rozhodně přesvědčil, že i 100x použitý narativ může výborně fungovat i po 101.“ gomacabeza / 90 procent

Pinocchio (2022) – Na režisérské stoličce usedl Robert Zemeckis a jednu z hlavních rolí ztvárnil Tom Hanks, tak nemůžu odolat.

Pinocchio
Pinocchio | Walt Disney Studios
„Nejsem zrovna fanda Disneyho předělávek do moderního hávu. Jenže když vidím, že na režisérské stoličce usedl Robert Zemeckis a jednu z hlavních rolí ztvárnil Tom Hanks, tak nemůžu odolat. Nebudu tady řešit nějakou korektnost a rasovou vyváženost. Prostě je tady černá víla a tečka. Nemá smysl se v tom babrat, protože Hollywood už je nastaven jinak než jsem byl kdysi zvyklý. Vizuální stránka vypadá dost dobře a i v příběhu je pár změn, takže se na něj klidně může podívat i člověk co už Pinocchia někdy v minulosti viděl.“ Brenan88 / 60 procent

Fall (2022) – Celý film doplňuje skvělý zvuk větru a pak i supů.

Fall
Fall | Lionsgate
„Skvělá podívaná z ptačí perspektivy, dvě holky se vydají na starou zrezivělou věž, a jak to chodí, nebude to jen tak,... když se bojíte výšek, tak se na to připravte, protože záběry ze 600 metrů vypadají úchvatně a celý film doplňuje skvělý zvuk větru a pak i supů, že pak máte pocit, že jste tam s nimi“ divid.jh / 85 procent

Jan Žižka (2022) – Snad si to na sebe vydělá, přál bych mu to.

Jan Žižka
Jan Žižka | Bioscop
Petrovi Jáklovi se podařilo natočit film, kdy v kině panovalo divácké hrobové ticho, jaké jsem snad nezažil. Popcorn a cola se odnášeli po projekci domů a poďobaní nerdi dvě hodiny nešáhli na své founy. Také se mu povedlo vyvraždit současnou českou hereckou generaci, takže letos silvestr opět s Menšíkem. Ale také se mu podařil natočit na naše poměry film se skvělou středověkou ponurou atmosférou, výbornou hudbou a v nepslední řadě řezničinou. To, že se kritici drbou na hlavách a historici v noci přetáčejí na postelích mi vůbec nevadí. Posledních 20 vteřin filmu pecka. Za mě osobně spokojenost. Snad si to na sebe vydělá, přál bych mu to.“ Krupe / 80 procent

Jan Žižka (2022) – Žádný navoněný hollywoodský středověk.

Jan Žižka
Jan Žižka | Bioscop
„Přes veškeré a často i oprávněné kritiky které jsem četl, se mi film prostě líbil. Nevím, kdy jsem naposledy viděl ztvárnění středověku dle mých představ. Žádný navoněný hollywoodský středověk, prostě pořádně umaštění a zašedlí chlápci, surové až brutální scény a skvěle zvládnutá technická stránka snímku. Příběh je místy dosti pritažený za vlasy a za to naopak velké mínus.. Snímek u mě zabrnkal na vlasteneckou strunu, Žižka tam nebyl žádný akční superhrdina a dostal často pořádně naloženo, což je ve výsledku sympatické. Já si film prostě užil a v podobném technickém zpracování bych se rád dočkal pokračování příběhu Jana Žižky, jako fenomenálního vojevůdce.“ Pete69 / 80 procent

Zaujal vás některý z filmů/seriálů? Našli jste doporučení k dílům, která vás zajímají? Pokud ne, napište komentář na kartu snímku z naší databáze. Příště třeba vybereme právě váš.
Všechny komentáře najdete přehledně seřazené od nejnovějšího zde. Dejte „palec“ těm, které vás zaujaly.