Lovec jelenů je zpátky v českých kinech. S Robertem De Nirem, krvavou ruskou ruletou a válečným traumatem, které přivodilo smrt desítkám tisíc veteránů

Lovec jelenů je zpátky v českých kinech. S Robertem De Nirem, krvavou ruskou ruletou a válečným traumatem, které přivodilo smrt desítkám tisíc veteránů
Lovec jelenů | Universal Pictures
Lovec jelenů sleduje osudy trojice přátel z pensylvánských hutí Michaela (Robert De Niro), Stevena (John Savage) a Nicka (Christopher Walken), kteří se dobrovolně rozhodli narukovat do vietnamské války pod vlajkou USA. Steven ještě musí stihnout svatbu s těhotnou Angelou (Rutanya Alda), Nick se loučí s milovanou Lindou (Meryl Streep). Pod velením Michaela vyrážejí do hor na lov jelenů, stmelující záležitost party přátel žijících v neutěšeném industriálním prostředí. Po hektické noční pijatice přijíždějí vítězoslavně do Clairtonu se skoleným jelenem na kapotě otřískaného vozu.

Lovec jelenů: trailer k restaurované verzi

Lovec jelenů: trailer | Pannonia Ent.
Režisér a scenárista Michael Cimino, potomek italských přistěhovalců narozený v USA, snímek situoval do prostředí slovanských přistěhovalců (Rusínů, Ukrajinců, Rusů, možná Litevců, jak ve filmu jednou zazní), což dokládá svatební obřad v pravoslavném kostele, vybraná hudba a řada slovansky znějících dialogů v pozadí. Mladí muži se jdou bít za Spojené státy do vzdálené asijské země, kde na ně čeká nepřetržitý déšť, napalm, nářek dětí a žen, odosobněný válečný lazaret a tortura páchaná severními Vietnamci. (Na Berlinale v roce 1979 odešla sovětská delegace z projekce na protest proti tomu, jak snímek zobrazuje vietnamský lid. Následovali je Kubánci, východní Němci, Bulhaři, Poláci i Čechoslováci a dva členové festivalové poroty.)

Lovec jelenů: scéna s ruskou ruletou

Symbolem Lovce jelenů, který v době premiéry přivodil mnoha divákům a divačkám mimořádně nepříjemný zážitek, se stala ruská ruleta. Michael Cimino tuhle absurdní hru, při níž je v šestimístném bubínku revolveru ostrá kulka, která připadne jednomu z dvojice zajatých nešťastníků, zvolil zcela záměrně jako symbol bezmoci a absurdity války. Chtěl se vyhnout prvoplánovému zobrazení válečného holokaustu (jak to důsledně dokázal jen o rok později Francis Ford Coppola v Apokalypse).
„Vietnamská válka byla každodenně v americké domácnosti, televizi, stala se samozřejmou, automatickou, to je její největší potíž. A od toho se odvíjelo zobrazování vietnamské války ve filmech. Museli jsme se vyhnout tomu obrovskému šokujícímu holokaustu a jít na to jinak. Museli jsme přimět lidi, aby to znovu procítili, aby zmizel ten automatismus,“ vyjádřil se Cimino v dobovém interview. „Vojáci čekali v džungli, v úkrytu, v horách, nevěděli, jestli za minutu zemřou, nebo budou žít. Jak jinak to předvést divákům v autorské verzi než s ruskou ruletou...“
Ačkoliv ruská ruleta působila ve filmu ryze symbolicky, řada kritiků (byť ikonický Roger Ebert měl pochopení) a diváků autora napadala kvůli jejímu vyfabulování, protože ve válce ve Vietnamu nebyly případy jejího hraní zaznamenány. Michael Cimino přiznal, že využil cizí prvek, dozvěděl se však o tom, že ruská ruleta se hrála v asijském Singapuru. Krom ruské rulety kritici Ciminovi vyčítali i zkázonosnou scénu ze Saigonu a stáří trojice představitelů hlavních rolí.
Lovec jelenů je nejen kvůli ruské ruletě, kterou spolu musejí hrát blízcí přátelé, o poznání psychologičtější a osobnější snímek, kdy je divák hrdinům mimořádně blízko nejen fyzicky, ale i duševně. Deziluze vojáků je mimořádná, stejně jako rozklad jedné pensylvánské komunity. Vojáci, kteří se z Vietnamu vrátili, často končili život sebevraždou či předávkováním drogami. Ve výsledku šlo o desítky tisíc takových případů.
Lovec jelenů
Lovec jelenů - před odjezdem do Vietnamu | Pannonia Ent.
Lovec jelenů šel do kin na konci roku 1978 jako v pořadí druhý snímek pojednávající o válce ve Vietnamu a jejích následcích pro americké brance a společnost (prvním byl Návrat domů Hala Ashbyho pojatý z perspektivy ženy, která se zamiluje do válečného invalidy, zatímco si myslí, že její muž zemřel ve Vietnamu).
V té době šlo o téma, které bylo stále tabu a publikum znepokojovalo. Sloužit válečné vlajce USA kdekoliv na světě přece nemohlo mít tak dalekosáhlé negativní následky jako posttraumatický syndrom, zničená těla a rozdrásané duše potýkající se s neporozuměním okolí. Dalo by se to vzdáleně připodobnit k osudu lidí, co přežili holokaust, již se často s hrůznými zážitky nesvěřovali vůbec, a když už, tak nedlouho před smrtí a historikům, případně zástupcům dokumentaristů.
Michael Cimino do hlavní role Lovce jelenů obsadil Roberta De Nira, který se v roce 1976 představil v existenciálním dramatu Martina Scorseseho Taxikář, v němž ztvárnil odcizeného šoféra Travise, veterána z Vietnamu trpícího nespavostí, naštvaného na celou společnost. Jako symbol vygradované frustrace zde figuruje Travisovo číro, které si vyholí (a později punkerská komunita vezme zasvé), a závěrečná přestřelka, v níž zastřelí pasáka a jednoho ze zákazníků mladičké prostitutky Iris (Jodie Foster). Scorseseho Taxikář však nezobrazuje nic z toho, čím si Travis ve Vietnamu musel projít.
Lovec jelenů podává příběh tří kamarádů (inspirace knihou Ericha Maria Remarquea) v pomalém, důsledném tempu, širokoúhlém obrazu, částečně dokumentární formě a hlubokém psychologickém vhledu nejen do duší tří hlavních postav, ale i dalších aktérů. Linda v podání Meryl Streep nebo Stan ztvárněný Johnem Cazalem, životním partnerem Meryl Streep, který natáčel v závěrečném stádiu rakoviny kostí a premiéry už se nedožil, tvoří důležité dílky do puzzle pensylvánského společenství, jež rozbila válka odehrávající se o 14 tisíc kilometrů dál.
Celý štáb Lovce jelenů pak v symbolické rovině bojoval za úspěšné dotočení snímku, když se postavil za nemocného Cazalea, jehož chtěli producenti z projektu odstranit. Meryl Streep řekla, že když nebude hrát John, ona také ne. Proti se striktně vyjádřil i režisér a scenárista Cimino.
Lovec jelenů
Lovec jelenů - Robert De Niro | Pannonia Ent.
Působivost a naléhavost Lovce jelenů nemizí ani téměř 45 let od jeho první projekce. Pojednává sice rámcově o vietnamském válečném konfliktu a jeho důsledcích pro minimálně jednu generaci Američanů, dá se však vztáhnout na obecnější témata, kterými jsou síla přátelství, nerozvážná touha po dobrodružství, vyrovnávání se s extrémními situacemi a návrat, který bolí. Když se na konci Lovce jelenů v pensylvánské hospůdce potkávají staří známí a zpívají „God bless America, my home, sweet home“, je v těch slovech cítit upřímnost i zármutek, patriotismus i mrzutost, kterou symbolizují.
Člověk si mimoděk vzpomene na herce Johna Cazalea (Kmotr, Kmotr II), pro něhož byl Lovec jelenů poslední rolí, a na fakt, že Michael Cimino, filmař tzv. novém Hollywoodu, jen dva roky po Lovci jelenů natočil velkolepý výpravný propadák Nebeská brána (1980) pojednávající o osidlování Severní Ameriky, který položil na lopatky produkční společnost United Artist a zapříčinil, že si studia práci ambiciózních režisérů začala bedlivěji hlídat.
Michael Cimino, Christopher Lambert
Michael Cimino (na snímku vlevo) během natáčení
Lovec jelenů, který posbíral pět Oscarů, se ve vybraných českých kinech bude promítat v digitálně restaurované verzi do 21. září 2022.

Kinobox: Král rokenrolu Elvis čerpal z černošské kultury a měl nebezpečně smyslné pohyby pánve

Nový životopis o zpěváku Elvisovi Presleym má 160 minut, ale trvat by mohl klidně i déle. Je to film o rychlém vzestupu a pomalém pádu. Formálně je mnohem nápaditější než nedávná úspěšná, ale nudná Bohemian Rhapsody.