Slavné herecké tváře, které načaly své kariéry pod kudlou maskovaných zabijáků
Zřejmě jen hrstka diváků si uvědomuje, kolik známých herců a hereček nastartovalo své kariéry v často podřadných hororových titulech a úlohách, v nichž bychom je těžko poznávali. Teenagerské vyvražďovací horory, známé jednoduše pod názvem slashery, skýtají ideální příležitost pro mladé herce, kteří se dosud nedokázali prosadit v ambicióznějších dramatických produkcích. U příležitosti premiéry nového dílu Vřískotu se nyní pojďme podívat na deset případů, kdy slavné hollywoodské tváře začínaly stoupat ke hvězdám právě v hororových příbězích, vyznačujících se maskovanými zabijáky a spíše haprujícími formálními kvalitami. Některé z následujících rolí jsou kultovní stejně jako inkriminované filmy, o dalších jste možná ještě neslyšeli.
Zmiňovat nebudeme například Jamie Lee Curtis, jejíž průlomová role v Halloweenu (1978), jež z ní učinila právoplatnou „scream queen“ filmového plátna, už žádné představování nepotřebuje.
Začneme hororovou klasikou, v níž zabijácký a lascivní přízrak Freddyho Kruegera nahání bezbranné teenagery v jejich snech. Snímku Wese Cravena sice dominuje ďábelská kreace Roberta Englunda v pruhovaném svetru a s dlouhými mechanickými pařáty, ale v jedné z vedlejších rolí zaujme také tehdy jednadvacetiletý Johnny Depp. Ten ztvárňuje přítele hlavní hrdinky v podání Heather Langenkamp a jeho účinkování končí vskutku ikonickou scénou úmrtí, v níž je doslova pozřen vlastní matrací. Nechybělo přitom mnoho a Depp roli vůbec nezískal, neboť původně jen doprovázel na konkurz kamaráda Jackie Earle Haleyho. Toho však nakonec předčil a Haley si spravil chuť až o 26 let později, kdy ztvárnil samotného Freddyho v remaku Noční můra v Elm Street.
Také charakterní herec se slabostí pro grázly a nečitelné postavy debutoval v dnes kultovním hororu, jehož úspěch inicioval vznik nespočtu pokračování a také propojení se sérií o Freddym Kruegerovi. Pátek třináctého zavedl publikum do letního tábora Crystal Lake, představil světu záporný charakter Jasona Vorheese a zpopularizoval koncept letních táborových vyvražďovaček, jehož význam má své dozvuky i dnes – například v prostřední části nedávné Ulice strachu od Netflixu. Kevin Bacon ztvárňuje jednu z vedlejších rolí, která uvízne v paměti především efektním způsobem, jímž je sprovozena ze světa. V tomto ohledu si pak zaslouží vyzdvihnout mistr praktických efektů Tom Savini, díky němuž je řada podobných žánrových klasik zábavná a atraktivní ještě dnes. Sám Bacon se výrazněji prosadil o čtyři roky později v kultovním muzikálu Footloose.
Jedno z vůbec nejhorších pokračování původního Halloweenu opět sleduje doktora Loomise v podání Donalda Pleasence, pro něhož šlo o vůbec poslední roli před smrtí, ale dnešní publikum spíše zaujme účast představitele Ant-Mana Paula Rudda. Tehdy šestadvacetiletý herec ztvárňuje podivínského Tommyho Doylea, jenž je posedlý kultem vraha Michaela Myerse, a lze jej považovat za nejsvětlejší aspekt jinak mizerného filmu. Rudd ale ještě tentýž rok zazářil také v kultovní teenagerské komedii Bezmocná a nasměroval svou kariéru ke spíše odlehčeným a komediálním polohám. Letos září například v pokračování Krotitelů duchů a ve dvaapadesáti letech byl jmenován nejvíce sexy mužem světa, z čehož si rád dělá legraci.
Komediální fantasy horor Skřet si našel své fanoušky díky nadhledu a extravagantnímu příběhu o zlatem posedlém skřítkovi, jenž jde za odcizenými penězi přes mrtvoly. A také díky účasti tehdy čtyřiadvacetileté Jennifer Aniston, již teprve čekalo její průlomové účinkování v sitcomu Přátelé. Jde o její první filmovou roli v hororu, který sice kvalitami nijak neoslní a patří mezi úsměvné béčkové tituly, ale současně je natolik populární, že dal vzniknout hned sedmi pokračováním. Aniston navíc stačí její přirozený šarm a v roli pronásledované oběti odvádí dobrou práci, přičemž se může spolehnout také na výkon nejslavnějšího hollywoodského herce s poruchou růstu Warwicka Davise, známého třeba z Harryho Pottera.
Držitelka Oscara za Piano se v osmdesátých letech prosadila filmy Zbytečná krutost a Vysíláme zprávy, ovšem její debut připadá na kultovní slasher z roku 1981. Žár, vycházející z nápadu bratrské dvojice Boba a Harveyho Weinsteinových, se rychle svezl na úspěchu Pátku třináctého a zavedl nás do letního tábora, kde řádí bývalý správce, zohavený po nepovedeném kanadském žertu táborníků. Film proslul nápaditými mordy, jednou infarktovou lekačkou a skvělými maskami Toma Saviniho, přičemž Holly Hunter v něm ztvárňuje vedlejší úlohu tábornice Sophie.
Ještě předtím, než nejoslavovanější herec současnosti prorazil filmem Co žere Gilberta Grapea, připsal si debutovou roli ve třetím díle oblíbené hororové série o nenasytných mimozemských nestvůrách. Třetí část Critters zamířila rovnou na video a za dvěma předchůdci zaostává takřka ve všech směrech, ale už navždy zůstane tím filmem, v němž si hereckou premiéru odbyl tehdy sedmnáctiletý DiCaprio. Ač tedy nejde o typický slasher s maskovanými vrahy, třetí Critters si zmínku bezesporu zaslouží.
Také další hollywoodská ikona, držitel Oscara a DiCapriův kolega z Tenkrát v Hollywoodu Brad Pitt, začínal v hororu, na který si dnes málokdo vzpomene. Cutting Class vypráví o středoškolské hvězdě (Pitt), která musí čelit nečekané překážce. Z vězení se totiž vrací jeho kamarád z dětství Brian (Donovan Leitch jr.), jenž byl usvědčen ze zabití otce a na něhož okamžitě padá podezření, když ve škole začínají umírat první lidé. Snímek nezaujme gore efekty či památnými hororovými scénami, ovšem jako přiznaně naivní žánrový produkt své doby funguje uspokojivě. A to i díky Pittovu slušnému výkonu a charismatu, které z něj později učinily jednoho z nejrespektovanějších herců své generace. Na rozdíl od tehdy dvaadvacetiletého Donovana Leitche ve vděčnější záporné roli, jehož dnes zná jen hrstka seriálových fanoušků.
Originální Texaský masakr motorovou pilou je hororová legenda, která inspirovala slušnou řádku nepodařených pokračování. Tím zřejmě nejhorším je ale čtvrtý díl s českým názvem Masakr v Texasu, jemuž dalo studio Columbia Pictures po příšerných testovacích projekcích roku 1994 v kinech stopku. To bylo zapříčiněno i tím, že oba hlavní herci, dnes oscaroví laureáti Renee Zellweger a Matthew McConaughey, tehdy rozhodně nepatřili ke známým hereckým tahounům. McConaughey měl za sebou jen vedlejší roli v kultovní komedii Omámení a zmatení, ovšem právě jeho vyšinutá kreace v úloze člena vraždícího klanu činí tenhle céčkový brak alespoň okázale zábavným, když už ne kvalitním. Zellweger i její mužský kolega rychle získávali prestiž a roku 1997 se studio rozhodlo Masakr v Texasu znovu vydat ve snaze přiživit se na jejich jménech, ovšem stále šlo o velký kasovní i kritický propadák.
Volně navážeme nejen na sérii Texaský masakr, ale také na maniakální herecký výkon v záporné úloze. Stejně jako Matthew McConaughey o čtyři roky později, také představitel Aragorna Viggo Mortensen zahajoval svou kariéru ve společnosti vraha s přezdívkou Leatherface. A to ve třetím dílu série, který lze považovat za jeden z nejvydařenějších. Mortensen září v úloze nejvyšinutějšího člena lidožroutské buranské rodiny, sídlící uprostřed zamlžených močálů, a většinu svých scén si krade pro sebe. Tehdy dvaatřicetiletý rodák z New Yorku se před kamerami sice objevoval už od poloviny osmdesátých let, zdejší výstup přesto atypicky vyčnívá a zaujme vzhledem k tomu, jak respektovaným hercem se dvěma oscarovými nominacemi dnes Mortensen je.
Ač se tomu nechce věřit, také největší hollywoodský klaďas a sympaťák začal stoupat ke hvězdám díky slasheru. Toma Hankse všichni milujeme zásluhou Forresta Gumpa nebo Zelené míle a řadu fanoušků a fanynek zřejmě překvapí zjištění, že dvouoscarový herec se poprvé krátce zaskvěl v nízkorozpočtové tuctové vyvražďovačce od vyhlášeného béčkaře Armanda Mastroianniho. Už za čtyři roky se ale Hanks naladil na tu správnou notu fantasy komedií Žbluňk a zbytek je historie.
Začátky oscarového hollywoodského šviháka musí být zpětně úsměvné i pro samotného Clooneyho. Pozdější představitel Batmana (jak jinak než v úsměvném filmu) a hvězda seriálu Pohotovost začínala v sérii hororů, které jsou předmětem legend. Sequel Grizzly II: The Predator byl dokončený až po více než 35 letech a parodie Návrat vražedných rajčat patří na vrchol pomyslného žebříčku těch kultovních filmů, které jsou tak špatné, až je milujeme.
Za jeho oficiální debut v kinech byl dlouho považován komediální slasher Vyšší škola strachu, v němž hollywoodský producent natáčí film na motivy dosud nevysvětlených událostí, které se odehrály na jedné střední škole. A jak to tak v daném žánru bývá, rychle se začínají kupit mrtvoly, takže nikdo neví, kde končí fiktivní snímek a kde začíná realita. A stejně jako v případě jiných hororových hereckých debutů George Clooney zase tolik prostoru nedostane, slouží spíše jako maso na porážku.
Zmiňovaný snímek, který se pro finanční trable původně vůbec nedostal do postprodukce, se dočkal oficiální premiéry roku 2020. A byť mezi ostatní jmenované tituly žánrově nezapadá, můžeme ho zmínit jako speciální perličku na závěr. V tomto lovu pětimetrového medvěda grizzlyho, který je pokračováním snímku Grizzly z roku 1976, se totiž vedle sebe objeví hned tři známé hollywoodské tváře budoucnosti – George Clooney, Charlie Sheen a Laura Dern. Ti sice jen sekundují hlavní hvězdě, jíž je představitel Gimliho či Salaha John Rhys-Davies, ale vidět je v dlouho neexistujícím počinu z počátků jejich kariér by jejich fanoušci měli považovat za povinnost.