Legendární dystopické dílo režiséra Stanleyho Kubricka, v němž se Malcolm McDowell ujal role Alexe, vůdce čtyřčlenné party výtržníků, který má jediný cíl – extrémně se pobavit. Obvykle však s tragickými následky pro ostatní. Alexova proměna z amorálního fracka v řádného občana s vymytým mozkem a zase zpátky je základním kamenem šokující futuristické vize budoucnosti, jež je Kubrickovou adaptací novely Anthonyho Burgesse.
Existují dvě verze, ale budeme předpokládat, že remake z roku 2002, označovaný za jeden z nejhorších filmů historie, Reeves nemyslel. Kultovní sci-fi originál, který natočil režisér Norman Jewison (Jesus Christ Superstar), přivádí publikum do světa budoucnosti, jemuž vládnou nemilosrdné nadnárodní korporace. K umlčení po zábavě prahnoucích mas slouží brutální sport s názvem rollerball. Kdo vítězí, je celosvětovým hrdinou, kdo prohrává, umírá.
Nečekaná malá domů – v tomhle drsném postapokalyptickém kousku si totiž Reeves sám zahrál (leč malou roli). Nečekaná proto, že se snímek nedočkal extra dobrých reakcí, a přesto jde o jediný kousek, který Reeves ze své filmografie do osobní topky zařadil. Příběh se točí okolo mladé ženy, která je vyhnaná do pusté země plné vyděděnců, kde musí někde mezi drogy užívající pouštní komunitou a enklávou kanibalů najít své místo.
Druhý Kubrick v žebříčku. Dnes už kultovní černá komedie s předlouhým názvem (nejen českým, ale i anglickým) a zároveň varovná satira o křehké rovnováze světa v době studené války, založené na vzájemném zastrašení pomocí jaderných zbraní. První film, který se odvážil podívat na atomovou válku z trošku jiného úhlu a zobrazit ji jako něco v podstatě absurdního.
Malou vesničku už několik měsíců terorizují banditi. Nebohým vesničanům se nakonec podaří přemluvit zkušeného samuraje, aby se za ně postavil. Ten za jejich úspory najme šest dalších bojovníků a těchto sedm statečných mužů se vydá do vesnice, aby se postavili několikanásobné přesile. Slavný opus Akiry Kurosawy z roku 1954, který se odehrává v 16. století, se šest let po svém uvedení dočkal taktéž oceňovaného, ale mnohem méně dramatického a osudového amerického remaku Sedm statečných.
Tak i na českou stopu v Reevesově žebříčku došlo. Amadeus je osmi Oscary ověnčený film Miloše Formana, natočený podle stejnojmenné divadelní hry Petera Schaffera. Roku 1781 se slavný vídeňský dvorní skladatel Antonio Salieri střetne s nečekanou konkurencí – lehkomyslným a frivolním Mozartem, který chce své umění předvést také císařskému dvoru. Forman natočil podle Shafferova scénáře výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo hotovou „mozartománii“.
Filmová adaptace úspěšné divadelní prvotiny anglického spisovatele Toma Stopparda, který je původem z Československa. Stoppard se sám ujal režie filmové verze, v níž si hlavní role zahráli Gary Oldman a Tim Roth. Příběh ukazuje Shakespearova Hamleta viděného očima jeho dvou přátel z dětství. Měli by jeho strýci a tetince pomoci odhalit příčiny podivného princova chování, tento úkol je však zřejmě nad jejich síly. Film představuje typickou postmoderní hříčku z 90. let.
Znovu budeme předpokládat, že Reeves myslel kultovní originál, nikoli poněkud plochý (ač na krev a nechutnosti jednoznačně bohatý) remake z roku 2013. Ve filmu skončí pětice kamarádů kolem dvacítky v odlehlé lesní chatce, kde objeví Knihu smrti. Pak se to celé zvrhne, Bruce Campbell zapojí motorovku a režisér Sam Raimi si tím odstartuje hvězdnou kariéru. Jeden z filmů, který započal módu komediálních splatterů.
Bratři Coenovi poprvé, vesměs komediální. Snímek, v němž září Nicolas Cage, Holly Hunter a John Goodman, je příběhem nepravděpodobné lásky mezi věčným kriminálníkem H. I. Donnoughem (Cage) a policistkou Edwinou (Hunter), která má skoro šťastný konec. Skoro proto, že v absolutním štěstí dvojici brání to, že Edwina nemůže mít děti. A tak dojde na svérázné řešení – unesou jedno z právě narozených paterčat místního hlavouna a magnáta Nathana Arizony, který se ale se ztrátou nehodlá smířit.
Bratři Coenovi podruhé, tentokrát s kouskem, který by všeobecně v jídelníčku žádného filmového fanouška chybět neměl. V centru nezapomenutelné drsné komedie stojí Jeff „Dude“ Lebowski, jedna z nejznámějších postaviček kinematografie konce 90. let minulého století. Ke svému překvapení je Dude jednou napaden dvojicí gangsterů a zjišťuje, že má multimilionářského jmenovce, který dluží spoustu peněz jistému pornoproducentovi. Tím je spuštěn kolotoč divokých a šílených událostí.
Členka pankáčské bandy Nikita zabije při vykrádání lékárny policistu. Je odsouzena na doživotí. Dostává však nečekanou nabídku – buď smrt, nebo výcvik a práci v tajné službě. Francouzský thriller Brutální Nikita režiséra Luca Bessona patří mezi nejúspěšnější francouzské thrillery minulého století. Ostatně dočkal se i amerického remaku a kanadské seriálové verze.
A u Bessona ještě chvíli zůstaneme, protože i jeho Leon si našel místo v Reevesově filmovém srdci. Aby ne, koho by nebavil citlivě a přitom s dokonalou akcí podaný příběh zabijáka (Jean Reno), jenž začne rozkvétat pod vlivem malé holky (Natalie Portman), která se chce pomstít zkorumpovanému poldovi (Gary Oldman) za to, že jí pozabíjel rodinu.
V parodické variaci klasika Mela Brookse na frankensteinovské téma je hlavním hrdinou dr. Frederick Fronkenstein, vnuk známého tvůrce uměle vytvořeného monstra, který nechce být se svým předkem spojován (proto si upravil jméno), ale jak se říká, jablko nepadá daleko od stromu.
Reeves evidentně své oblíbence rád vidí v párech, takže i Brooks tu má druhé želízko v ohni. Děj této parodie se odehrává v roce 1874 v městečku Rock Ridge, kde se všichni jmenují Johnson a jehož se chtějí zmocnit bandité, aby mohli levně skoupit všechny pozemky, než tam dorazí železnice. Jejich plány ovšem zhatí neohrožený černošský šerif Bart.
A parodie potřetí. Sice bez Brookse, ale legendární uskupení Monty Python určitě není o nic horší. Ostatně, tenhle kousek je pro své bláznivé vtipy legendou i v našich končinách. Ve filmu je král Artuš pověřen hledáním svatého grálu. Avšak předtím se vydá hledat rytíře pro svou družinu. A to není snadný úkol, zvlášť když nemá ani koně a lid mu není zrovna nakloněn. Nakonec se najde skupinka rytířů... Nepříliš odvážných rytířů.
Clint Eastwood získal jméno díky spaghetti-westernům. Není proto divu, že později i jako režisér zůstal westernům věrný. V roce 1976 natočil snímek Psanec Josey Wales, příběh pokojného farmáře, jemuž oddíl severských renegátů vyvraždí rodinu a zavede ho na cestu pomsty. Sám Eastwood uvádí Psance Joseyho Walese jako jeden ze svých nejoblíbenějších filmů.
Mnozí by tu možná čekali Šíleného Maxe s Tomem Hardym, ale druhý díl původní trilogie je neméně našlapanou adrenalinovou jízdou v postapokalyptickém prostředí. Navíc má Mela Gibsona, který – a je to spíš záležitost scénáře než herce samotného – v roli Maxe působí o něco zajímavěji.