Netradiční romance Tvář vody si porobila letošní Oscary, když si z letošní moralistické seance neodpustitelných apelů odnesla 4 oscarové sošky za výpravu, hudbu a především za nejlepší režii a film. Hlavní postava němé uklízečky naváže kontakt s vodním tvorem a jejich vztah postupně přerůstá v milostné spojení. Oproti tomu série Hellboy je komiksovou adaptací, kde „rudému paroháči“ vodní bytost Abraham pomáhá kosit nacistické zabijáky, uslintaná monstra nebo albínské elfy.
Žánrově tak snímky výrazně kolidují, dostatek pojítek ale lze dohledat skrze vlastnosti obou fantaskních tvorů. Samozřejmě prvním znatelným náznakem je samotná podoba (viz fotky výše), přičemž oba jsou hybridi na pomezí ryby a muže. Mimo to se za oběma postavami skrývá herec Doug Jones, dvorní představitel rozmanitých kreatur (Pale Man ve Faunově labyrintu, Silver Surfer ve Fantastické čtyřce, Saru v seriálovém Star Treku). Pojí je i společná láska ke klasické hudbě, stejně tak pojídání vajec a schopnost projevovat emoce a milovat. V druhém díle Hellboye je vedlejší peripetií právě vztah elfí princezny a Abrahama, v Tváři vody je pak téma duševní a fyzické lásky rozpracováno mnohem podrobněji.
Malý SPOILER: Dojde i k mezidruhovému páření.
I Abrahamův komiksový původ (ve filmu okrajově zmíněný) je analogický s tím Assetovým. Abe byl nalezen ve skleněné nádrži naplněné vodou v opuštěné nemocnici, kde ho objevili instalatéři. Přežíval ve stavu hibernace a jeho jméno vzniklo na základě popisku na jeho nádrži, kde bylo uvedeno datum 15. dubna 1865, tedy den, kdy zemřel Abraham Lincoln, společně se jmenovkou Ichtyo sapiens. Ihned po objevení v roce 1978 se ho ujal Úřad pro paranormální výzkum a obranu, kde byl examinován. Kdyby nebylo Hellboye, byla by na Abeovi provedena vivisekce. Asset byl přivezen z Amazonských pralesů, kde byl uctíván jako bůh, do zařízení v Baltimoru v roce 1962. Čas a místo se neshodují, téma studené války a specifické vládní úřady, do jisté míry symboly prohnilé byrokracie zneužívající tvory pro potřebné účely, jsou ale dalšími očividnými paralelami.
Hypotézu o spojitosti obou charakterů nicméně podkopává skutečnost, že jí jak Guillermo del Toro, tak Doug Jones radikálně odmítají. I to se dá ale vysvětlit. Je vcelku známo, že oba zmiňovaní byli po druhém díle Hellboye otevřeni dalšímu pokračování, díky neuspokojivým tržbám se ale studio rozhodlo sérii ukončit. To mimochodem netrvalo příliš dlouho, jelikož již v roce 2019 se Hellboy vrátí; ovšem s obměněnou sestavou: režie se chopil Neil Marshall a Rona Perlmana v hlavní roli nahradil David Harbour, nejvíce známý ze seriálu Stranger Things. Del Torovi i Jonesovi je tím pádem látka zřejmě nadobro zapovězena a nemohou s ní mít oficiálně nic společného. Kdyby tedy opravdu šlo o spin-off, tvůrci by své záměry beztak museli tutlat, aby se vyhnuli právním potyčkám.
V jednom rozhovoru Jones osvětlil své chápání obou postav a předvedl, jak moc jsou si vzdálené. Abraham je podle něj kultivovaným gentlemanem s mohutnou slovní zásobou a vědeckými znalostmi, čemuž napovídají i jeho gesta a zmínka o tom, že každý den „přelouská“ čtyři knihy. Do kontrastu uvádí bytost z Tváře vody, která je živelným zvířetem z divočiny, a vzpomíná, jak ho del Toro ohledně postavy instruoval. „Jsi inteligentní, můžeš se naučit komunikovat, ale tohle všechno je pro něj nové.“
Tvář vody: Trailer
To jsou nezpochybnitelné argumenty, ovšem ani jejich přijetí fanouškům nebrání konspirovat. Nejčastěji omílaná hypotéza si zakládá na časové posloupnosti - Tvář vody se odehrává v roce 1962, přičemž první Hellboy je zasazen do roku 2004. Sám del Toro zmiňuje tvorovu inteligenci (viz citace), díky níž by byl možná schopen se postupně adaptovat a naučit se plynule komunikovat, což by vysvětlovalo onen rozpor mezi animálností a gentlemanstvím. Druhá teze spočívá v myšlence, že je Abraham synem Asseta a Elisy. Tím by se odůvodnily i některé fyziologické odlišnosti mezi Abem a Assetem a opodstatnila Abrahamova inteligence. Oba návrhy ale pohřbívá Abrahamův původ (načrtnutý výše), který mimo jiné dokládá, že se Abraham narodil již v roce 1865.
Del Toro byl také v souvislosti s Tváří vody několikrát nařčen z plagiátorství, nejvíc medializovaná je stížnost rodiny amerického dramatika, podaná těsně před Oscary, ve které osočují del Tora z okopírování dramatické hry Paula Zindela "Let me hear you Whisper" z roku 1969. Režisér vždy takovéto námitky popíral a jako svou neskrývanou inspiraci uváděl černobílý film natočený roku 1954 Netvor z Černé laguny, od něhož z hlediska děje Tvář vody čerpá – humanoidního obojživelníka původem z Amazonie nejprve zajmou vědci, mezi nimiž je i spanilá asistentka šéfa týmu, která „rybáka“ uhrane. Posléze se netvorovi podaří uprchnout ze spárů vědců a unést přitom svou femme fatale, což samozřejmě vyburcuje vědce k záchranné misi. Del Toro tak přiznaně vykrádá Netvora z Černé laguny, přičemž Netvor z Černé laguny vykrádá King Konga (1933) a ten zase variuje původně francouzskou pohádku Kráska a zvíře (a s lepší znalostí historiografie by řetězec zajisté mohl pokračovat).
Malý odkaz (lze označit jako tzv. easter egg) na Netvora z Černé laguny se nachází i ve snímku Hellboy: Zlatá armáda, kde se v záběru na moment mihne televize, která promítá scénu z netvorem (viz video výše, 2:43). Televizi Del Toro nejenom v tomto, ale i v několika dalších případech využívá v druhém Hellboyovi (s velkou pravděpodobností i ve svých jiných počinech, těmi jsem se ale detailněji nezabýval) pro zobrazení svých oblíbených a pro něj inspirativních filmů. Určitá podobnost je s pomocí skrytého vodítka najednou jasnější – oba snímky problematizují motiv lásky komplikované odlišností protagonistů (Hellboy, Abe, netvor z černé laguny), což je aplikovatelné i na Tvář vody, kde láskyplnému soužití Asseta a uklízečky Elisy brání vláda, jež si uzurpuje Assetovu výjimečnost pro sebe.
Tvář vody jako by potutelně pokukovala po fanoušcích Hellboye, vytvářela jim pomyslnou cestičku z poházených drobečků, cestičku, jež je pravděpodobně navždy zapečetěna ve sféře potenciality. Po zevrubnějším náhledu se ale přímá návaznost mezi Assetem a Abem zdá značně nepravděpodobná a pravda se zřejmě skrývá v kompromisu. Del Toro si zjevně vypůjčil některé Abrahamovy rysy (vajíčka, klasická hudba, vzhled) a zároveň se inspiroval příběhem Netvora z Černé laguny. Ať už je to jakkoliv, přeci jen bych radši sledoval dovršení trilogie s Hellboyem než Tvář vody, kterou lze s trochou jízlivého radikalismu označit za snímek, který se líbil jen kritikům.