Zalez do spacáku sází na atmosféru letních prázdnin. Doplácí na klasické primácké neduhy
Tomáš Klus si momentálně užívá na televizi Prima poměrně slibného postavení, díky němuž se může věnovat herectví přeci jen více než v minulých letech. Jeho přirozené vystupování a jisté charisma na divačky i diváky pořád funguje, jeho role v nekonečném seriálu ZOO si evidentně získala popularitu, a tu nyní stanice hodlá vytěžit v dalším seriálu. Komediální Zalez do spacáku by pak chtělo být evidentně nenáročnou podívanou, kterou Prima nasadila na své tzv. „pohodové pondělky“ – tedy oddychovou hodinovkou, jež vykouzlí lidem úsměv na tváři. Jenže prvnímu dílu, který můžete vidět na Primě dnes večer, se to příliš nedaří a spíše ukazuje, jak křečovitě a uspěchaně se s podobnými žánrovkami na této stanici pracuje.
Hlavním hrdinou je čtyřicátník Ivan, jenž se zamiloval do sympatické Sáry a po krátkodobém vztahu si ji chce vzít. Ona je tak logicky žádostí zaskočena, a dává si tudíž šalamounsky čas na rozmyšlenou, při němž si chce svého milého zároveň otestovat. Musí s ní vyrazit na letní prázdniny, během nichž jí bude pomáhat v kempu, který vlastní její rodiče.
Ivan s podmínkou souhlasí, jen se Sáře nezmíní o jedné důležité věci – je už totiž třikrát rozvedený a z každého manželství si odnesl jedno dítě. A jelikož všem svým bývalkám sdělil, že kvůli času v kempu se nemůže přes léto starat o ratolesti, i když jim to předtím slíbil, rozhodnou se mu ženy pomstít. Prostě mu děti na kemp přivezou a nechají ho, ať je konečně vzorným otcem. Jak se ovšem bude na nečekanou událost tvářit šokovaná Sára a její rodina?
Snaha o letní relax
Cíl tvůrců tedy zněl jasně – natočit milou komedii od vody plnou dětí a roztržitých rodičů, co budou řešit své osobní radosti a strasti. Ostatně není náhodou, že za novinkou stojí coby scenárista Marcel Bystroň, který je podepsaný pod tematicky podobným snímkem Špunti na vodě i seriálovým pokračováním Špunti na cestě. I zde se tedy autoři snaží v poměrně předvídatelném a jednoduše načrtnutém příběhu navodit pohodový feeling, milý humor a řadu roztodivných postaviček. Na tom by ostatně nebylo nic špatného a je vidět, že se scénář snaží pracovat se žánrovými mantinely i řadou klišé, jež ovšem mohou při správně péči a hravosti vést k dostatečné divácké zábavě. Jenže jak už to tak u seriálů televize Prima často bývá, zde se ani tento zdánlivě jednoduchý koktejl namíchat nepodařilo.
Snaha o humor totiž v prvním díle zatím vyznívá velmi nuceně a křečovitě. Scénář se evidentně snaží napodobit „dialogy ze života“ i žánrové kolegy, v každé scéně však takřka slyšíte šustění papíru i to, jak jednotlivé repliky působí nepřirozeně. Tvůrci chtějí představit typicky rozdílné a rozmanité postavičky kempu, ani v tom ale prozatím příliš neexcelují. Mezi zaměstnanci se sice najde pár figurek, které by mohly být vděčnými diváckými atrakcemi – např. samorost milující koloběžky či místní frajírek a expřítel Sáry, co říká ženám „šťávy“, by dokázali být za ideální konstelace správnými karikaturami. Zde se ovšem zatím nepředstavili dvakrát vtipně a vyznívají jako prázdné skořápky bez života i správného hereckého šmrncu.
Nudný a nezajímavý kemp
Ostatně problém se scénářem a charaktery začíná už v samotném vyobrazení hlavního hrdiny. Ivan je aktérkami popisován jako nedospělý romantik a snílek „co snad musí mít ADHD“. Jenže jak můžete fandit muži, co se chce přes prázdniny úplně vykašlat na své děti a k tomu bez problémů lže své velké lásce? Ani marné snahy o humor a lehkost pak nepomáhají tomu, že si k postavě opravdu nenajdete cestu. A to ani přes to, že Tomáš Klus zase hraje Tomáše Kluse (a dokonce i zpívá) a řadě divaček tím aspoň trochu zpříjemní zážitek. Ani trio exmanželek v podání Kristýny Leichtové, Barbory Seidlové a Eriky Stárkové si zatím příliš sympatií nezíská. Pavla Gajdošíková se snaží ze scenáristického marasmu maličko vykličkovat, stejně jako jejím rodičům v podání Lenky Vlasákové a Ondřeje Pavelky jí to však tvůrci dělají velmi složité.
Seriál navíc působí dojmem, že jsou všechny scény natáčeny na první dobrou. Žádný vtip zde nemá ani vteřinu na to pořádně vyznít a mnoho herců ve vedlejších rolích, včetně těch dětských, působí dojmem, že se své věty naučili těsně před klapkou. Prima navíc po Na vlnách Jadranu opět potvrzuje, že moc neumí zacházet s atraktivními lokacemi. Kemp u Ohře sice není Chorvatsko, i přesto si říká o daleko malebnější a oku lahodící obrázky, než jaké jsme zatím dostali. Na druhou stranu, i tento výsledek je lepší než dokola se opakující papundeklové kulisy v ZOO či Elišce a Damiánovi.
Zalez do spacáku tak možná funguje jako reklama na Tomáš Kluse, jehož (především) fanynky zřejmě dostanou, po čem touží, jinak ovšem ve snaze za každou cenu přivézt letní odpočinkovou atmosféru seriál nudí a nemá moc čím překvapit. Následující díly mohou teoreticky přinést zlepšení, jelikož se v ději více rozjede sezóna kempů a mělo by docházet k dalším interakcím Kluse a jeho seriálových potomků. Pokud však bude scénář stále stejně křečovitě pracovat s humorem a režie bude zároveň stejně rutinní a bez nápadu, moc důvodů k radosti zde asi mít nebudete. Pokud patříte mezi hodně (ale opravdu hodně) nenáročné publikum a stýská se vám po letních časech u vody, můžete sebrat odvahu a novinku zkusit.
Zalézt do spacáku s Tomášem Klusem a jeho kvartetem současných i bývalých seriálových žen (ne)překvapivě nechcete. Seriál totiž zatím nenabízí vůbec nic zajímavého a atraktivního, nesympatickými postavami počínaje a zoufalou snahou o humor konče. Tady se pohodové pondělí v režii Primy prozatím opravdu nekoná.