KVIFF: Dojemné africké melodrama Sbohem, Julie klouže po povrchu zločinu a trestu
Společně s celým festivalem finišuje i tradiční divácká cena deníku Právo, v níž karlovarské publikum rozhoduje o nejpopulárnějším snímku. Mezi publikem nejlépe hodnocenými tituly se letos vyskytuje i koprodukční africké drama Sbohem, Julie. A při bližším pohledu se této oblibě nelze divit.
Snímek nás zpočátku uvádí do občanskou válkou stiženého Chartúmu, hlavního města Súdánu, v posledních letech před rozdělením země v roce 2011. V poutavě tenzním úvodu sledujeme propletení osudů středostavovského manželského páru Mony (Eiman Yousif) a Akrama (Nazar Goma) s chudou rodinou pocházející z jižní části země. Mona omylem srazí autem malého chlapce, a když ji jeho rozhořčený otec sleduje, vyděšený Akram jej zastřelí. Výčitkami sžíraná Mona vyhledá vdovu Julii (Siran Riak), zaměstná ji u sebe jako služebnou a velkoryse ji též nechá bydlet v zahradním domku.
Melodramaticky rozehraná zápletka láká na neustálou přítomnost tajemství, které se časem musí provalit. Mezi oběma ženami se navíc utváří přátelské pouto, překračující hranice společenské třídy i náboženství (Mona je muslimka, zatímco Julie křesťanka). V tomto ohledu tedy nelze čekat nic překvapivého a debutující režisér a scenárista Mohamed Kordofani prokázal, že má žánrové vzorce klasického melodramatu v malíku. Díky tomu nemusí evropský divák či divačka překonávat složitou sociokulturní bariéru a pronikání do afrických poměrů tak probíhá velmi hladce.
Na pozadí tohoto osobního konfliktu se samozřejmě odehrávají dramatické události předcházející referendu o odtržení jižní části země. Reflexe rasismu a dalších předsudků panujících mezi oběma stranami vyhroceného sporu je rozhodně zdařilá a nevraživost mezi příslušníky jednoho národa je díky tomu zcela pochopitelná. Uznání zaslouží i několik atraktivně nasnímaných a kompozičně promyšlených dialogů ve druhé polovině, která se však jinak odvíjí podle až příliš bezpečného mustru.
Na debut se jedná o velmi vyspělou práci a Kordofanimu se ke vtahující obrazové složce podařilo přidat i emočně účinnou hudební složku. Bezesporu výbornou volbou bylo i obsazení především zpěvačky Yousif a dosud neherečky a bývalé jihosúdánské královny krásy Riak. Přestože tedy filmař-samouk Kordofani dlouhodobě žije v Bahrajnu, úspěšnou premiérou snímku v letošních Cannes dokázal upozornit na palčivé problémy své rodné země.
70%
Jako velmi hrubý nástin nedávných súdánských problémů prostřednictvím snadno pochopitelného příběhu Sbohem, Julie bez problémů funguje, což podtrhuje i divácká popularita snímku. Jen je škoda, že se nadějný debutant Kordofani po většinu stopáže nepouští do odvážnějších příběhových či stylistických rozhodnutí.