Mysteriózní seriál Vidím vás dělá ze stěhování a nových sousedů noční můru, byť často nechtěně úsměvnou
Stěhování do nového prostředí vždy představuje životní milník a vysněná destinace se může snadno změnit v mizérii. Manželé Dean (Bobby Cannavale) a Nora (Naomi Watts) Brannockovi a jejich dvě děti, šestnáctiletá Ellie (Isabel Gravitt) a přibližně desetiletý Carter (Luke David Blumm), opustili rušný, kriminalitou sužovaný New York. Zamávali přátelům i dřívějším potížím a koupili nemovitost na mírumilovném předměstí, kterou jim každý závidí.
Seriál inspirovaný skutečnými událostmi
Dean v minulosti překonal bankrot a nyní, krátce před očekávaným povýšením, vybral veškeré životní úspory, aby dokázal nákladnou koupi financovat. Už tím činí nezodpovědný krok a rodina si v honosné rezidenci na majetnou pouze hraje. Když do schránky doputují první dopisy podepsané Stráží, manželé svolí k instalaci bezpečnostního kamerového systému za sedm tisíc dolarů, sahají až příliš hluboko do děravé kapsy.
Trailer: Vidím vás
Sedmidílná série Vidím vás (The Watcher) částečně vychází ze skutečných událostí, k nimž došlo na téže adrese roku 2014. Tehdy uplynulo pět let od počátku ekonomické krize a lidé znovu začínali investovat do své budoucnosti, ačkoli jim vše snadno přerůstalo přes hlavu. Pobyt v krásném domově ve čtvrti Westfield manželům Broaddusovým zhořkl kvůli stalkerovi zasílajícímu znepokojivé dopisy a také vinou vyšinutých sousedů, přehnaně dbajících na zachování jednotného architektonického rázu čtvrti.
Seriál Vidím vás přejímá informace, které magazín The Cut publikoval roku 2018, avšak vystavuje kolem nich spletitý detektivní a mysteriózní příběh. V prvních epizodách se démonizuje samotné stěhování, jemuž okolnosti nepřejí. Brannockovi si takové bydlení nezaslouží, alespoň dle názoru postarších sousedů, kteří se náhodně zjevují na jejich pozemku s dalekohledy a vyhrožují udáním památkové inspekci v případě rekonstrukce. Stále napjatější vztahy mezi manželi i dětmi, odtrženými od všech kamarádů, rychle přerůstají v nejrůznější představy.
Slepenec motivů a žánrů odtržený od reality
Paranoia se zhmotňuje v záhadných dopisech, s nimiž si neví rady ani neochotná místní policie. Dean se noří do pátrání na vlastní pěst s pomocí soukromé vyšetřovatelky (Noma Dumezweni) a série se od třetího dílu mění ve změť podezření, slepých vodítek a naznačování šokujících zvratů, které se ale někdy rozplynou i po pár minutách. Z příjemně mrazivého thrilleru o rodině vydané napospas nepřejícímu okolí i vlastnímu chamtivému komformismu se stává satirický kříženec všemožných žánrů i konkrétních děl. Dějí se stále bizarnější události a zdá se, že proti Brannockovým se spikl celý svět.
Každá vedlejší postava naznačuje vlastní zapojení do spiknutí, které se postupně rozrůstá – nejprve nám tvůrci předhazují možná okultní tajemství, do nichž podivínští sousedé snadno zapadají, posléze ale dostáváme spíše temnější verzi Truman Show. Na hororové motivy se nedostává a je zřejmé, že seriál chce publikum vyčerpat neustálým směřováním do slepých uliček. K tomu by ale potřeboval sofistikovaněji dávkované zvraty a hlavně větší cit pro realismus.
Příběh sám o sobě sází na syrové vyobrazení lidské nedůvěry a snaží se postihnout mnoho sociálních aspektů dneška – od napětí mezi starousedlíky a městskými přistěhovalci přes nebezpečí, která přináší pořizování obrazových záznamů (všudypřítomné kamery kolem sídla) a jejich možné překrucování. Jenže právě fabulování baví tvůrce Ryana Murphyho a Iana Brennana ze všeho nejvíc. Ve Vidím vás jako by se potřebovali scenáristicky vyřádit, proto na sebe vrší zápletky, které by v reálném světě zkrátka nemohly nastat. Popřípadě by neústily do takto tendenční detektivky, jež navzdory mohutné snaze o serióznost upadá k vtipné absurditě a hře na efekt.
Většina aktérů a linií ostatně nemá se skutečností žádné vazby a sousedům v podání Mii Farrow a Terryho Kinneyho bychom sice nejraději zakroutili krkem, ale za to může jejich karikaturní hororové vykreslení. Oba připomínají postavy ze slavné malby American Gothic od Granta Wooda, která posloužila jako inspirace například pro plakát hororu American Gothic z roku 1988.
Gotické motivy strašidelného domu zde sice nalezneme, avšak tvoří pouze kulisu pro ambicióznější vyprávění o zapovězeném bydlení v éře anonymní online šikany. Vyprávění je bohužel příliš doslovné na to, aby dokázalo vnuknout jakoukoli přesahující myšlenku, a příliš průhledné, abychom se o protagonisty (často jednající hloupě a nerozvážně) mohli strachovat.
Napsat, že jsem se místy dobře bavil, není pro seriál ověšený žánrovými štítky jako „horor“ a „mysteriózní“ moc dobré vysvědčení. Z jistě nepříjemných zkušeností reálných rezidentů Murphy s Brennanem učinili přepálenou multižánrovou hříčku, která v nejhorších momentech připomíná až parodii na příběhy, v nichž se brzy vyrojí tucet podezřelých a až do konce jich stále přibývá.
Jako kdyby neschopný Hercule Poirot rozehrál partii Na nože a ve zdech Záhadného sídla Bly pátral po tajemství Temného předměstí. O stalkování a nemožnosti adaptovat se na cizí prostředí vypovídá lépe a napínavěji třeba letošní devadesátiminutový horor Watcher na streamovací platformě Shudder.
hodnocení: 55 %
Kinolog: Tento film není o Vietnamu, je to Vietnam. Hotová apokalypsa!
Do kin přichází po letech nejslavnější protiválečný film všech dob – Apocalypse Now. Tento sestřih má 183 minut a odpovídá nejvíc tomu, čeho chtěl dosáhnout režisér Francis Ford Coppola. Takové dílo by dnes už nemohlo vzniknout.